Efter kombimodellen som lanserades i våras är 308 GT det andra derivatet av Peugeots Golf-klassare. Bilen är en mild sportversion med vilken det franska bilmärket tänker stjäla åt sig blickarna från kunder som sneglar på Skoda Octavia RS, Kia Cee’d GT eller kommande Ford Foucs ST. Likt Forden finns 308 GT i såväl bensin- som dieseldrivet utförande och som både halv- och helkombi. Även tjänstebilschaufförerna finns i den svenska generalagentens sikte.
En regelrätt GTI-vagn får vi dock vänta på. 308 GT är mest av allt en välutrustad 308:a med exempelvis LED-strålkastare, navigation och nyckelfritt lås/startsystem som standard. På utsidan har bilen svarta backspeglar, svart diffusor på bakstötfångaren och nya finurligt pulserande blinkersljus i fronten. Peugeotemblemet har flyttat ned i grillen och fälgarna har vuxit till 18 tum i diameter.
De blygsamma förändringarna på utsidan vägs upp av en insida som klätts i svart läder med röda kontrastsömmar på alla tänkbara ytor. Stolarna är skålande och den lilla ratten är även den läderklädd och greppvänligare.
308 GT har sänkts sju millimeter fram samt tio millimeter över bakaxeln. Bilens passiva stötdämpare har kalibrerats för att reagera snabbare på förändringar i hastighet och underlag. 308:ans väghållning var vass redan från början, GT:s hårdare sättning har förstärkt detta utan att inskränka allt för mycket på komforten. Bilens större och effektivare bromsar är ett stort plus. De har ett härligt bett men kan vara lite svårdoserade till en början.
Bensinmotorn i 308 GT är samma turboladdade fyrcylindriga variant som hos 208 GTi. Effekten har skruvats upp något och stopp/startsystem har tillkommit. Det senare bidrar till att motorn nu är Euro6-klassad. Det finns gott om kraft och effekten levereras mjukt men en aning karaktärslöst. Bensinmotorn finns endast tillsammans med en sexväxlad manuell låda.
I dieseldrivna 308 GT hittar vi 2,0 BlueHDi med 180 hästkrafter som bara kan kopplas till en sexstegad automatlåda. Motorn gjorde debut i förra årets uppfräschning av 508. Vridmomentet på hela 400 Nm gör bilen till en tjänstvillig motorvägsraket. På papperet är dieselbilen föredömligt bränslesnål med en deklarerad förbrukning på 4,0 l/100 km.
Sportläget Driver Sport Pack aktiveras med en knapp mellan p-bromsen och växelspaken. Har bilen automatlåda sker växelskiftena då snabbare och för båda bilarna blir gasresponsen känsligare. Servostyrningen påverkas också, tyvärr blir den mer trög än kommunikativ.
Knapptrycket ger även motorljudet en elektronisk make-over. Syntetiskt morr från högtalarna är kanske bra för den som ogillar dieselknatter men det är mer oförklarligt på bensindrivna 308 GT.
PRIS, FRÅN KR: 269 900.
MODELL: Femdörrars halvkombi.
SÄLJSTART: Finns att köpa nu.
MÅTT, CM: L 425/B 180/H 147.
TJÄNSTEVIKT, KG: 1 415.
MOTOR: Tvärställd 4-cylindrig rak bensinmotor med turbo, fyra ventiler per cylinder. Volym 1 598 cm3. Effekt 205 hk vid 6 000 v/min. Vridmoment 285 Nm vid 1 750 v/min.
KRAFTÖVERFÖRING: Framhjulsdrift. 6-växlad manuell växellåda.
PRESTANDA: Toppfart 235 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 7,5 s.
DEKLARERAD FÖRBRUKNING: 5,6 l/100 km.
CO2-UTSLÄPP: 130 g/km.
KONKURRENTER: Skoda Octavia RS, Kia Cee’d GT, Ford Focus ST, Seat Leon FR med flera.
Vad nytt?
Sportversion av Årets Bil.
För vem?
Tjänstebilsåkaren som vill prova franskt.
Plus:
En körglad bil har blivit ännu roligare.
Minus:
Platt motorkaraktär och förställt motorljud.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
GT betyder Gran Turismo, det innebär en bekväm och snabb långfärdssvagn. En av världens första GT bilar var Lancia Aurelia, som även fortfarande är en av världens vackraste 2-dörrars kupébilar som någonsin har tillverkats. Nu är en Peugeot 308 inte riktigt i den klassen statusmässigt eller designmässigt, men själva andan om en snabb, säker och bekväm landsvägstransport finns kvar.
Tråkigt att det inte går att få bensinversionen med automatlåda.
Detta var ju flera år sedan ser jag, men dagens version av 308 GT har ju så klart Automatlåda på bensinalternativet och dessutom 225hk istället för 205. Väldigt mycket bil för pengarna är det.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.