Seats familjeracer lockar nog den som vill sätta färg på kombitillvaron.
Färgen på fälgarna är en vattendelare, men Seats korsning av sportbil och familjefraktare är lätt att gilla.
Hur många tar ut kombin på racerbana? Inte så många, men det är vad vi gör med nya Seat Leon ST Cupra för att reda ut vad Spaniens snabbaste skåp går för. Platsen är Castellolí utanför Barcelona.
Ut ur depån och iväg. Motorn svarar direkt på gas och bilen skjuter iväg mot första böjen. Inte helt varm i kläderna kommer jag in lite för fort och det känns som att däcken ska släppa, men på något vänster klyver Cupran genom kurvan och av den befarande dramatiken blir det ingenting.
Obemärkt har den elstyrda och hydrauliskt manövrerade diffbromsen, konstruerad av Haldex och placerad mitt på framaxeln, gripit in och skyfflat över drivkraft till det hjul som har bäst fäste för tillfället. Effekten blir att tendenser till understyrning minimeras, att väggreppet känns nästan oändligt, och att bilen närmast slungas ut ur kurvorna.
In på nästa raka och jag trampar pedalen i botten. Pilsnabbt växlar dubbelkopplingslådan ned två steg och mätarnålen klättrar upp mot rödmarkeringen vid 6 500 varv. På ratten finns paddlar för manuell växling, men bilen vill inte riktigt släppa kontrollen och växlar upp automatiskt vid rödlinjen.
Foten på bromsen och fullt rattutslag i hårnålen. Styrningen är progressiv och har två kvicka varv mellan ändlägena, jämfört med standardbilens 2,8. Provbilen är också utrustad med något som kallas Performance Pack (28 900 kr) som betyder breda racingdäck och bitiga bromsar. Vill man spara 20 kilo kan man också betala Seat för att rycka ut stereon och luftkonditioneringen. Det känns lite väl desperat.
Apropå vikt väger kombin 80 kilo mer än Leon Cupra som halvkombi, vilket är priset för tre decimeter extra överhäng bak och större lastutrymme. En vettig kompromiss för de som inte bara kör på bana.
Nästa kurva är en svepande vänster och som glad amatör styr jag in aningen tidigt, men bilen är förlåtande och efter ett kort gummiskrik är jag på kurs igen. Motorn ylar och ett extra membran leder in ljudet till kupén. Kul under några timmar, kanske inte lika kul i längden.
Chassit är inställt på hårdaste läget, perfekt för bankörning, för stötigt i vanlig trafik, men det finns också en mer komfortinriktad inställning.
Efter tre varv rullar bilen in i depån och den omedelbara känslan är: en gång till!
100–150 bilar per år räknar Seat med att sälja och priset känns inte orimligt med tanke på vad bilen kan. Tänk bara på att hålla i körkortet...
Diskutera: Vad tycker du om Seat Leon ST Cupra?
Ut ur depån och iväg. Motorn svarar direkt på gas och bilen skjuter iväg mot första böjen. Inte helt varm i kläderna kommer jag in lite för fort och det känns som att däcken ska släppa, men på något vänster klyver Cupran genom kurvan och av den befarande dramatiken blir det ingenting.
Obemärkt har den elstyrda och hydrauliskt manövrerade diffbromsen, konstruerad av Haldex och placerad mitt på framaxeln, gripit in och skyfflat över drivkraft till det hjul som har bäst fäste för tillfället. Effekten blir att tendenser till understyrning minimeras, att väggreppet känns nästan oändligt, och att bilen närmast slungas ut ur kurvorna.
In på nästa raka och jag trampar pedalen i botten. Pilsnabbt växlar dubbelkopplingslådan ned två steg och mätarnålen klättrar upp mot rödmarkeringen vid 6 500 varv. På ratten finns paddlar för manuell växling, men bilen vill inte riktigt släppa kontrollen och växlar upp automatiskt vid rödlinjen.
Foten på bromsen och fullt rattutslag i hårnålen. Styrningen är progressiv och har två kvicka varv mellan ändlägena, jämfört med standardbilens 2,8. Provbilen är också utrustad med något som kallas Performance Pack (28 900 kr) som betyder breda racingdäck och bitiga bromsar. Vill man spara 20 kilo kan man också betala Seat för att rycka ut stereon och luftkonditioneringen. Det känns lite väl desperat.
Apropå vikt väger kombin 80 kilo mer än Leon Cupra som halvkombi, vilket är priset för tre decimeter extra överhäng bak och större lastutrymme. En vettig kompromiss för de som inte bara kör på bana.
Nästa kurva är en svepande vänster och som glad amatör styr jag in aningen tidigt, men bilen är förlåtande och efter ett kort gummiskrik är jag på kurs igen. Motorn ylar och ett extra membran leder in ljudet till kupén. Kul under några timmar, kanske inte lika kul i längden.
Chassit är inställt på hårdaste läget, perfekt för bankörning, för stötigt i vanlig trafik, men det finns också en mer komfortinriktad inställning.
Efter tre varv rullar bilen in i depån och den omedelbara känslan är: en gång till!
100–150 bilar per år räknar Seat med att sälja och priset känns inte orimligt med tanke på vad bilen kan. Tänk bara på att hålla i körkortet...
Diskutera: Vad tycker du om Seat Leon ST Cupra?
Fakta Seat Leon ST Cupra
Pris, från kr: 292 900.
Modell: Femdörrars kombi.
Säljstart: Nu.
Mått, cm: L 454/B 182/H 143.
Tjänstevikt, kg: 1 440.
Motor: Fyrcylindrig bensinturbo med direkt och indirekt insprutning, volym 1 984 cm3, max effekt 280 hk vid 5 600–6 500 v/min, max vridmoment 350 vid 1 750–5 600 v/min.
Kraftöverföring: Framhjulsdrift, sexväxlad man. låda (DSG: +14 500 kr).
Prestanda: Toppfart 250 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 6,1 s.
Deklarerad förbrukning: 6,7 l/100 km.
CO2-utsläpp: 157 g/km.
Konkurrenter: Ford Focus ST, Skoda Octavia RS, Peugeot 308 GT, Volkswagen Golf R, med flera.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Ljudet som leds in i kupén ska enligt uppgift gå att ställa ner under bilinställningar och som tur är så finns det svart och vitt att välja på utöver orange som färgval om man är sugen på en mer unik Leon ST.
Synd att Seat är skitbil, annars hade jag varit en köpare.
Skaffade en Leon förra sommaren och är väldigt nöjd. Pigg bil med utmärkt chassi. Mycket positivt överraskad! Sen att Seat köper marknadsandelar blir ju inte jag ledsen av. Seat har ryckt upp sig otroligt bara på några år. Supernöjd faktiskt och då har jag provat rätt så mycket olika i Golfklassen. Mer bil för pengarna just nu går inte att få. Om ingen ger bort nåt....... :-D
Jag har en Ibiza ST med samma 1,2 turbo på 105 hk som sitter i Polo GT, Golf mfl. Bilen är förvårnandsvärt pigg med tanke på motorstorleken. Den har även samma XDS diffbroms som dom sportigare bilarna och den gör faktist lite nytta på dom lägre växlarna, speciellt om man kopplar ur antispinnen.
Synd bara att andrahandsvärdet är lika uselt som en fotsvettindränkt strumpa. Min bil kostade ny 170, jag betalade 107 för en ett år gammal bil som hade rullat 1800 mil.
Men frågan är vem som betalar så mycket för denna Leonen när Golf Sportscombi kommer med 4wd..
"Seat har ryckt upp sig otroligt bara på några år."
Men urdåligt rykte fortfarande.
Kanske blivit bättre! Längst ner i botten i många! år på listan på användarnöjdhet.
Seat var kul att köra, men dålig kvalitet. Stått där och låset frusit på väg till Arlanda. Vill inte vara med om det igen.
Spanskt montage på tysk kopia. Svårt att tro på det.
Rent spontant så tycker jag att den är riktigt läcker, vad som drar ned det är förarplatsen som inte alls matchar bilens potenta attribut.
Snygg.
Trodde att Seat skulle läggas ned för ett par år sedan,men kanske får de fortsätta..
Spanskmonterat..Ford la ner Genk och kör nu "nya" Mondeon i Valencia Spanien,spelar nog inte så stor roll.Ford har tappat i europa sedan 2011 så kanske läggs deras produktion ner först.
Om vi bortser från att utseendet på förarplatsen är sjukt fult, så är det en klart intressant bil.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.