Nästa artikel
Provkörning: Renault Megane RS (2012)
Provkörning

Provkörning: Renault Megane RS (2012)

Publicerad 26 oktober 2012 (uppdaterad 8 maj 2014)
Renault Megane RS kan vara världens snabbaste framhjulsdrivna bil. Vi tog plats i ett knallgult exemplar och slungades i väg mot horisonten.

Det är inte för inte Megane RS används av den franska militärpolisen. Bilen har valts ut med ett uppdrag i åtanke; utryckningar i svindlande hastigheter.

I och med Renaults senaste ansiktslyft har modellen fått nya LED-lampor i fronten, uppdaterad interiör och ytterligare 15 hästkrafter under huven. Med det extra pulvret visade bilen i somras vad den gick för på tyska Nürburgring. Megane RS rundade den klassiska racingbanans nordslinga som den snabbaste framhjulsdrivna bilen någonsin.

Hjärtat i bilen är förstås tvålitersturbon som nu levererar 265 galopperande hästar till framhjulen, utan att nämnvärda kraftreaktioner letar sig ut till ratten. För att få tillgång till all effekt måste föraren aktivera sportläget. Då får bilen också snabbare gasrespons och parametrarna för antisladdsystemet ställs om så att det ska ingripa lite senare. Det går också att koppla ur antisladdsystemet helt.

Och fort går det. Nålen på varvtalsmätaren rör sig som ett yrväder och när den närmar sig rödmarkeringen ljuder en signal som indikerar att det är dags att växla. Styrningen och växellådan ger en distinkt känsla och bromsarna biter ordentligt.

Provkörningsbilen var utrustad med 18-tumsdäck som suger fast bilen i backen och med chassit Cup (16 000 kr) som innebär extra styva fjädrar, differentialbroms och grövre krängningshämmare. Väghållningen är lysande och Megane RS upplevs som synnerligen kursstabil och balanserad. Men bilen spelar så klart inte ut sin fulla potential förrän den körs på racingbana.

Materialen i kupén är inte särskilt upphetsande, men intrycket piggas i alla fall upp av gula stickningar samt gula bälten och nollpunktsmarkeringen på ratten i samma färg. I sportstolarna (10 000 kr textil, 20 000 kr läder) sitter man lågt och har gott om stöd i kurvorna.

Med Sport Monitor (3 000 kr) kan föraren justera gasresponsen och plocka fram en hel radda information i färddatorn: turbotryck, G-krafter, oljetemperatur, varvtidstagare och annat som får det i vattnas i munnen hos entusiasterna.

Den som vill använda Megane RS till vardags får stå ut med ett högljutt dån från däcken, studsig åkkomfort, det instängda baksätet där passagerarna knappt får plats med fötterna och avsaknaden av värme i stolarna. Men allt det där kan bilens spekulanter leva med.

Den enda jobbiga bristen med Megane RS är den extremt dåliga bakåtsikten. Kupékarossens bakre glugg är verkligen minimal, men även den kan bilens målgrupp ha överseende med, de är ute efter någonting helt annat och det kan Megane RS leverera.

Andra hänvisas till vanliga Megane.

Diskutera: Vad tycker du om Renault Megane RS?

Testinformation

Modeller i det här testet:

Renault Megane RS

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Renault Megane RS:

Pris, från kr: 304 000.

Säljstart: Nu.

Modell: Tredörrars halvkombi med plats för fem.

Mått, cm: L 430/B 185/H 143.

Tjänstevikt, kg: 1 379.

Motor: Rak fyrcylindrig bensinmotor, turbo, 1 998 cm3, 265 hk vid 5 500 v/min, 260 Nm vid 3 000–5 000 v/min.

Kraftöverföring: Framhjulsdrift, sexväxlad manuell låda. Automat finns ej.

Prestanda: Toppfart: 255 km/tim. 0–100 km/tim: 6,0 s.

Förbrukning: 8,2 l/100 km.

CO2-utsläpp: 190 g/km.

Konkurrenter: Volkswagen Scirocco R, Opel Astra OPC, Seat Leon Cupra R med flera.

Plus: Väghållning, prestanda, konkurrenskraftigt pris.

Minus: Katastrofal bakåtsikt.

Vad nytt?Effektstinn Megane med extra kraft och LED-lampor.

För vem? Entusiaster som prioriterar köregenskaper före komfort.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-10-26 18:48
Gäst (ej verifierad)

Måste kännas tungt för alla bakhjulsdrifts-fundamentalister när en "simpel" Renault med drivning på fel axel blir så hyllad. Andra exempel på framhjulsdriva fem-stjärniga körmaskiner är b la: Mini, Alfa 159 och Suzuki Swift.

Men som jag hävdat länge; körglädjen ar inte avhängig på vilket hjulpar drivningen är utan beror på andra saker.

#2 • Uppdaterat: 2012-10-26 19:34
Peugo

Vill ha!!! ...men som tredje bil eller dyl.

#3 • Uppdaterat: 2012-10-27 09:55
Gäst (ej verifierad)

@ Jes:

Nä, jag har själv inte kört den men jag har bara läst lyriska omdömen om dess väghållning. Som att köra go-kart, typ.

ViB's provkörning: http://www.vibilagare.se/test/biltester/provkorning/provkorning-suzuki-swift-sport-2012-37129

"Missfoster i väghållning"? Mja...

#4 • Uppdaterat: 2012-10-27 11:22
FLAC

AMS skrev ang denna bil att det var "så här Porsches GT2 folk skulle byggt en framhjulsdriven bil"... eller om det var GT3? skit samma...
den körde i alla fall ifrån GT86/BRZ på bana, finns klipp på tuben.

#5 • Uppdaterat: 2012-10-27 13:07
Gäst (ej verifierad)

Jovisst var det en Sport som ViB provade med lite styvare chassi och greppigare däck.

Men även den "vanliga" Swiften har ju fått massvis av beröm för sitt pigga väguppträdande. Men vi har ju alla olika smak och körglädje betyder olika för alla.

Jag upplevde t ex mycket körglädje med min gamla Cx trots total avsaknad av känsla för vad framhjulen hade för sig och en sedvanlig fransk långslagig växellåda...inte det minsta sportig men så charmig ända på alla sätt och vis.

#6 • Uppdaterat: 2012-10-28 22:57
Roger Skagerström

Jag provkörde en 159 1750 TBI kombi en gång, med 19"-fälgar o hela kalaset, och den var sannerligen inte så rolig som jag trodde. Styrningen var totalt intetsägande. Mazda6 Sporten jag hade då kändes bra mycket rappare och alertare.

Megané RS fick jag åka med på Mantorp på ett Prova-på-event. Fick själv köra Porsche 911 RSnånting och F430. F430 var ett monster. 911 var faktiskt rätt tam. Men upplevelsen när instruktören körde ett varv i Meganén var det sjukaste jag varit med om! Kurvgreppet var helt osannolikt! Vi oerfarna hade nog med jobb att hänga med Meganén i kurvorna sittandes i Porschen och Ferrarin. På rakorna kom man ifatt så klart, men vågade inte köra så fort i kurvorna som han i Meganén gjorde... Sinnes!

#7 • Uppdaterat: 2012-10-28 23:28
Mistro

Ojoj,...vi pratar alltså Swift i samma mening som Megane RS ?

http://www.youtube.com/watch?v=voY2Eu4JzWw
http://www.youtube.com/watch?v=E5cVx6_5HcA

Inte direkt samma liga ...

#8 • Uppdaterat: 2012-10-30 12:11
Onehp

@Mistro: körglädje mäts inte med prestanda.
Har själv ägt en bil i klass med Megane RS (fast bakhjuldsdrivet) och senaste Swift Sport, och på allmän väg skulle påstå att Swift är klart roligare då man 'får' använda mera av glädjepotentjalen som visar sig redan i lägre farter.
Sen om man pratar bankörning är det klart att en Megane RS spelar i en annan liga.

Det sagt, även Swift Sport, lätt banpreppad, är en liten legend på ringen, tillsammans med Megane RS och GT3 bland de mest uppskattade bilar där...

#9 • Uppdaterat: 2012-12-10 18:29
N-iklas

Megane RS har just besegrats av Opel Astra OPC i Bilsport Superstage med tiden 1.26.47 mot Meganes
1.28.79.
Bilsport utnämner Astra till den i särklass snabbaste framhjulsdrivna standardbilen.

Anledningen till detta är att det i detta test nästan uteslutande hänger på vägegenskaper och inte acceleration och därmed spelar Astras högre vikt inte längre någon roll.

Astra besegrar en BMW M3 V8 420 hk som gör 0-100 på 4.74 sek.
Astra gör 0-100 på 6.17, trots det slår Astra M3.

Många tvära kurvor och korta raksträckor där snabba och/eller lätta bilar inte hinner utnyttja sin acceleration – då vinner Astra.

I ett annat test vann Astra också över Megane som helhet och vardagsbil.
Där man speciellt pekar på Opels elektroniska fjädring som betydelsefull.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.