Det råder oklarheter kring reduktionsplikten mellan regeringspartierna och Sverigedemokraterna, rapporterar TV4 Nyheterna.
Enligt det så kallade Tidöavtalet ska nivån i reduktionsplikten sänkas till EU:s miniminivå. Det innebär i praktiken att fossil bensin och diesel kommer innehålla en mindre andel biobränsle än i dag.
Men partierna har tolkat miniminivån olika, och Sverigedemokraterna vill inte ha någon inblandning av biobränsle alls.
– Det som står ganska tydligt i Tidöavtalet är att reduktionsplikten ska sänkas till EU:s miniminivå och objektivt faktum är att det finns ingen sådan nivå. Vår tolkning är därför att den nivån är noll procent, säger SD:s ekonomisk-politiske talesperson Oscar Sjöstedt, till kanalen – annars hotar partiet med regeringskris.
Moderaterna och Kristdemokraterna vill sänka inblandningen av biobränslen i fossila drivmedel till sex procent och Liberalerna till mellan 12 och 16 procent.
- Reduktionsplikt innebär att företag som säljer bensin och diesel måste minska koldioxidutsläppen.
- Det görs framför allt genom att blanda i biodrivmedel i fossil bensin och diesel, men det finns även flera andra sätt att uppfylla reduktionsplikten.
- Sverige har haft en mycket hög reduktionsplikt jämfört med många andra länder. Andelen av bränslet som ska bestå av biodrivmedel har tidigare skrivits upp för varje år, men den indexeringen har nu pausats.
- Regeringen som tillträdde 2022 har velat minska nivån i reduktionsplikten för att sänka bränslepriserna, något som ökar utsläppen av koldioxid och som kan innebära att Sverige får betala miljardbelopp om klimatmålen missas. Enligt Energimyndigheten behöver reduktionsplikten i stället skärpas om Sverige ska nå klimatmålen.
- Företag som inte följer reduktionsplikten när de säljer bränsle får betala en straffavgift.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (21)
- 30 mars 2023 Tvärt om, satsning på…
- 30 mars 2023 Denna regerings…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.