Om fem år inför EU ett nytt system för handel med utsläppsrätter. Det kan innebära kraftigt höjda bränslepriser – särskilt om regeringen går vidare med sina planer om att sänka reduktionsplikten till EU:s miniminivå. Det skriver Dagens Nyheter.
Helgen innan jul klubbade EU:s medlemsländer igenom ett nytt system för handel med utsläppsrätter, kallat ETS-BRT. Systemet liknar det som redan är på plats för industri och energiproduktion, men kommer att omfatta utsläpp från byggnader och transporter.
När systemet införs år 2027 kommer EU att sätta ett tak för hur mycket växthusgaser som får släppas ut från dessa sektorer. Rättigheterna att orsaka dessa utsläpp säljs sedan på auktion.
Det här innebär att oljebolagen kommer att behöva betala för utsläppen från det bränsle de säljer, med högre priser som följd.
Exakt hur mycket dyrare det blir återstår att se. Enligt en uträkning från Naturvårdsverket kommer priserna på bensin och diesel öka med 57 respektive 37 öre per liter, givet att utsläppsrätterna kostar 30 euro per ton – vilket enligt vissa är lågt räknat.
Uträkningen bygger också på att den svenska reduktionsplikten fortsätter som tidigare planerat – vilket enligt den nya regeringens planer inte kommer att hända. Regeringen vill sänka reduktionsplikten till EU:s miniminivå på sex procent, vilket i så fall skulle ge betydligt större prisökningar. Enligt Dagens Nyheter rör det sig om över en krona per liter för både bensin och diesel.
Klimatminister Romina Pourmokhtari säger i en kommentar till DN att hon är öppen för att sänka den svenska koldioxidskatten för att kompensera för eventuella stora prisökningar.
– Vi har möjligheten att utvärdera om vi behöver justera i våra nationella styrmedel, säger hon till tidningen.
Reduktionsplikten infördes år 2018 för bensin och diesel, och år 2021 även för flygfotogen. Målet var att få ned koldioxidutsläppen genom att gradvis blanda ut de fossila bränslena med biobränslen, med årliga skärpningar fram till 2030. En bieffekt av detta har varit högre priser – framför allt diesel har blivit mycket dyrare i Sverige än i andra EU-länder.
Regeringspartierna och Sverigedemokraterna lovade i sina valrörelser att sänka reduktionsplikten till EU:s miniminivå för att göra det billigare att tanka. Förslaget har fått hård kritik från flera håll. Enligt Energimyndigheten skulle detta leda till att Sverige inte når EU:s utsläppsmål, vilket kan betyda att Sverige får betala uppemot 20 miljarder kronor i böter till år 2030.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (26)
- 31 mars 2023 SD är väl mer pöbel än…
- 31 mars 2023 Märk väl var AL pekar på var…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.