Regeringens mål att sänka reduktionsplikten på bränslen i syfte att få ned bränslepriset vid pump riskerar att få motsatt effekt för dieselpriset. Det varnar Preem för, något som DN var först att rapportera om.
– Följden av en sänkning blir att efterfrågan på ren diesel ökar på en redan hårt ansträngd marknad. De nordiska raffinaderierna har de senaste åren dragit ned sin kapacitet för diesel i takt med att efterfrågan på biobränslen har ökat. Samtidigt har Rysslands invasion ytterligare rubbat balansen på oljemarknaden, säger Eric Westerholm, planeringschef på Preem, till tidningen.
Utspelet bör ses i ljuset av att Preem själva har satsat 3,5 miljarder kronor på sitt raffinaderi i Lysekil, för framställande av biobränslen. Oljebolaget är dock inte ensamma om att spå ett dyrare dieselpris om reduktionsplikten sänks.
”Vet inte hur marknaden kommer ser ut”
Även Energimyndigheten är inne på samma linje. Där är Anders Wallinder chef och han säger i ett uttalande till DN:
– Vi vet ju inte hur marknaden för diesel ser ut 2024 och framåt. Men en sänkt reduktionsplikt innebär större behov av fossila produkter, samtidigt som raffinaderierna börjat ställa om för mer biobränslen.
Energibyrån IEA tror också på högre dieselpriser framöver, som en direkt följd av Rysslands krigsföring. Den västerländska bojkott mot rysk olja som följt har gjort att oljetransporterna från Kina ökat. Det har bidragit till allt högre transportkostnader för olja.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (8)
- 10 februari 2023 Man kan inte tänka sig att…
- 9 februari 2023 Enklaste är väl att skippa…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.