Regeringens planer på att sänka reduktionsplikten till EU:s miniminivå kan innebära att Sverige inte når unionens utsläppsmål. Det, i sin tur, kan betyda att Sverige får betala uppemot 20 miljarder kronor i böter till år 2030.
Det rapporterade Dagens Nyheter i förra veckan, och skrev att regeringen nu har två val: Dra tillbaka löftet – eller betala dyrt.
Men i en intervju med DN på måndagen säger energi- och näringsminister Ebba Busch att regeringen trots det inte backar från sitt löfte om en kraftigt sänkt reduktionsplikt.
– Sverige har högt uppsatta klimatmål och vi har inte lämnat dem. Det vi försöker hitta nu är en balans mellan att nå målen och att inte riskera att slå ut företag och göra det ännu svårare för människor att få ihop sin hushållsekonomi. Därför lägger vi stor tyngdpunkt vid en omställning från reduktionsplikten till elektrifiering, säger hon till tidningen.
Reduktionsplikten innebär att de fossila bränslena ska blandas ut med så kallat förnybara biobränslen allt högre grad fram till år 2030. I dag består 30 procent av dieseln och upp till 10 procent av bensinen av biobränslen. Det är den högsta nivån i EU, och en av orsakerna till att Sverige har ett av världens högsta dieselpriser.
Sverige förlitar sig i hög grad på reduktionsplikten för att nå klimatmålen för år 2030.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (33)
- 1 april 2023 Det är alltid bättre att…
- 1 april 2023 Nej jag kan inte heller se…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.