Nästa artikel
Nya Peugeot 208 – rapport från provkörningen
Direktrapport

Nya Peugeot 208 – rapport från provkörningen

Publicerad 15 mars 2012 (uppdaterad 22 mars 2012)
Nya Peugeot 208 går mot strömmen – den är mindre än sin föregångare. Vi Bilägare har provkört fransmännens nya småbil.

Vi Bilägares Tommy Wahlström är nyligen hemkommen från Portugal och den första provkörningen av nya Peugeot 208.

– Jag körde bilen i trakterna av Lissabon och den gamla medeltidsstaden Sintra, där det finns härliga, slingriga, matsalsbordsjämna asfaltsvägar. Och en massa cyklister, säger Tommy Wahlström.

– Nya 208 är en helt ny generation av Peugeots småbil som avlöser 207:an. Och Peugeot har då kommit fram till att 207 var för stor och därför gjort 208 lite mindre. Man går alltså mot trenden med att bilarna växer för varje ny generation.

Varför gör man så?
– För att spara vikt. Lägre vikt ger lägre bränsleförbrukning. Och så säger man att kunderna uppfattat 207:an som för stor jämfört med de tidigare modellerna 205 och 206. Man siktar också in sig mot kvinnor och att familjer ska ha 208 som andrabil.
 
Ditt första intryck?
– Jag är förvånad att man inte satsat mer på aktiva säkerhetssystem, som autobroms, när man kommer med en ny generation. Den här bilen ska ju ändå leva i sex-sju år. Man kan i alla fall konstatera att Peugeot inte valt att lägga sig i framkant.
 
– Den passiva säkerheten ska i och för sig vara bättre än tidigare, men än så länge har den inte testats av Euro NCAP.

Hur är den att köra?
– Den går bra, fin styrning och så där. Jag tycker dock att Peugeot satt fjädringen för hårt, jag skulle gärna vilja ha den lite mjukare.
 
När kommer den till Sverige?
– I början av maj och den billigaste versionen med bensinmotor på 1,4 liter kommer att kosta från 144 900 kronor. Den är snäll och trevlig, men drar också rätt mycket bensin (5,6 l/100 km) och blir inte miljöbilsklassad (129 g/km). Den finns bara med femväxlad låda, så det blir rejält surrigt på landsväg. Men kvinnorna man siktar på kanske inte kör på landsväg?

– Sedan finns 208 också med en dieselmotor på 1,6 liter. Den var absolut trevligast, men som vanligt blir det stora prispåslag med diesel. Plus 20 000 kronor, ungefär. Först i sommar kommer nya, trecylindriga bensinmotorer som är miljöbilsklassade.

Läs en utförlig provkörning av nya Peugeot 208 i Vi Bilägare 6/2012. Tidningen utkommer den 17 april.

Diskutera: Vad tycker du om nya Peugeot 208?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-03-15 13:22
hultarn

Det där med bensinförbrukningen ska man ta med en nypa salt, för hur ofta är det i verkligheten ens möjligt att nå de otroligt låga siffror som vissa fabrikanter uppger?

Formgivningen är ganska harmlös, inget som sticker ut. Lite snäll sådär, men inget av föregångarens friska linjer. Skönt att slippa jättekäften i fronten.

För övrigt noterar jag att instrumentgruppen verkar totalt korkat utformad, med mätare som kommer att skymmas bakom ratten. Varför detta idiotiska mode?

#2 • Uppdaterat: 2012-03-15 14:05
Simon no1

Helt okey på utsidan men vad har de gjort med instrumentbrädan....?

#3 • Uppdaterat: 2022-11-02 21:27
Gäst (ej verifierad)

Kanske lite väl anonym men med mindre plåt så är det ju svårare att få till designen. Bra iaf att den är mindre och lättare än föregångaren, samma som Mazda gjorde med sin 2.

Och nog är instrumentbrädan lite annorlunda men jag gillar den.

#4 • Uppdaterat: 2012-03-15 15:20
Irvor

Det här är inte likt Peugeot. Alldeles för tamt formgiven. Jag har förknippat Peugeot med fräck design särskillt på de mindre bilarna. Men inte längre.....

#5 • Uppdaterat: 2012-03-15 16:40
Peugo

Peugeot har ju varit för ärlig med sina förbrukningssiffror, tycker också dom borde "fuska" mera för att vi ska få bilarna billigare. :P

#6 • Uppdaterat: 2012-03-15 16:40
Uno Lööw (ej verifierad)

Kul att de börjar se ut som en bil lite. Förut så de ut att vara byggda för 7-åringar. Kul med udda instrumentbräda!
Dock inte bra med sådär lutande framruta vilket brukar ta utrymme, bli farligt vid älgskrock och bli farligt vid vissa typer av rullningar. ser bara knäppt ut.

#7 • Uppdaterat: 2012-03-15 18:33
Peugeote-Pär

Tycker den verkar vara trevlig! Skulle absolut kunna tänka mig en 208:a som andra bil.

#8 • Uppdaterat: 2012-03-15 18:40
Raphael

Hultarn du har fel. Instrumenteringen är perfekt utformad. Felet du gör är att du tror att man ska kolla genom ratten. Peugeot har gjort en ratt som är mindre än vanliga rattar, det syns inte på bilden för man måste ställa den mot en vanlig ratt för att se att Peugeots ratt är mindre. Sedan så är instrumentgruppen placerad högre och närmare vindrutan. Detta innebär att du kan se ovanför ratten och se instrumenten. Ratten skymmer alltså inte instrumenten. Jag uppskattar innovationsrikedomen. En liten och knubbig ratt med direkt styrning är sportigt.

Designen - jag gillar den. En sober och gullig design på samma gång, med fräcka färger. Särskilt gillar jag den nya brons-rosa. Där har vi en färg för den nya tidens män!

Och med de nya trecylindriga motorerna kan detta bli en konkurrent till Fiat, som skördar framgångar med sin 2-cyl twinair turbo.

#9 • Uppdaterat: 2012-03-15 22:06
Pender

Ja, normallånga förare kan nog titta över ratten. Korta får nog se det lilla dom kan se. Plus att instrumenten skymmer utsikten framåt. Men vem bryr sej om kortisar? Ägde själv en 207:a, 120 hk bensin. Och den var extremt ärlig ifråga om deklarerad/verklig förbrukning. (Min i övrigt utmärkta Yaris 1,33 var ett dåligt skämt ifråga om detta.)

#a • Uppdaterat: 2012-03-15 22:46
Sture Oxelhieck (ej verifierad)

För halva summan denna kostar kan man få en lite äldre småbil från japan. Då får man med både strålkastarrengöring, sidoskyddslister och inte minst driftsäkerhet på köpet!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.