Nästa artikel
Nya DS5 visas i Géneve
Nyheter

Nya DS5 visas i Géneve

Publicerad 18 februari 2015
DS ska etableras som eget märke i PSA-koncernen. Först ut med DS i stället för Citroëns märke i fronten blir nya DS5 som kommer att visas på bilsalongen i Géneve.
DS fyller 60 år i år och firar med en självständighetsförklaring. Nya DS5 markerar starten för DS som eget märke inom PSA-koncernen och ska fungera som premiummärket i koncernen. DS har varit ett eget märke sedan juni 2014, men det är först nu som en serieproducerad bil kommer med märket i fronten.

Förutom den nya logotypen i fronten så har DS5 fått  nya strålkastare, som enligt DS är designade för att se ut som juveler, och en mängd detaljuppdateringar. Meningen är att göra bilen mer igenkänningsbar och öka premiumkänslan. På insidan har designen effektiviserats, med färre knappar än tidigare och ett infotainmentsystem som kan spegla smarta telefoner.

Nya DS5 kommer att finnas i bilhallarna till sommaren, priset är ännu okänt.

Diskutera: Vad tycker du om nya DS5?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2015-02-18 11:02
Styggavargen

Snygg, men bakpartiet på bilen sluttar och är nog inte så praktiskt ur last synpunkt.

#2 • Uppdaterat: 2015-02-18 11:27
Raphael

Artikelns påstående är fel, det är inte först nu som DS kommer som serieproducerad modell med märket i fronten. I Kina har ju DS-serien hetat DS länge... I Kina är DS ett eget märke. DS5 LS är exempelvis en lyxig sedanmodell som säljs i Kina sedan nästan ett år tillbaks. Den säljs inte i Europa, utan är framtagen av DS designstudio i Shanghai (med viss översyn och hjälp av fransmännen) och tillverkas i Kina.

DS5, halvkombin för Europa, är nu inte en ny modell utan bara en lätt ansiktslyftning. Jag tycker att den nya fronten fungerar, även om jag föredrar den tidigare frontens mjukare framtoning. Nu är fronten skarpare och hårdare, och passar säkert DS-seriens huvudmarknad Kina.

Ända sedan DS5 kom så har jag uppskattat dess inre och yttre design, detta är en stilikon. En lyxig halvkombi som konkurrerar med premiumklassens coupémodeller. Inredningen var väldigt fantastisk sedan tidigare med utsökta material, otroligt sköna stolar och en exemplarisk tystnad inuti.

#3 • Uppdaterat: 2015-02-18 11:35
Andreas Svensson

@Raphael: Efter att ha kontaktat Citroën Sverige har vi fått det här svaret:
Vi har tidigare tagit fram konceptbilar med endast DS-logon i fronten. Bland andra; Numéro 9, Wild Rubis och Divine DS. Men DS 5 blir nu den första serietillverkade modellen med den nya fronten.

#4 • Uppdaterat: 2015-02-18 12:15
Raphael

Andreas Svensson, för den europeiska marknaden så är det sant att DS5 blir den första serietillverkade bilen med DS-märket i fronten. Men ser vi det hela globalt så är det inte sant. DS5 LS visades upp den 19 december 2013 i Paris och marknadsintroduktionen på den kinesiska marknaden skedde i mars 2014. Den har DS-märket i fronten och tillverkas i Kina och säljs alltså sedan mars 2014. Så nej, DS5 är inte den första serieproducerande bilen med DS-märke i fronten, det är bara på den europeiska marknaden som den är det - inte den globala bilmarknaden. Kina var först med att sälja DS-bilar med DS-märken i fronten.

Andreas, här är en bild på DS5 LS som säljs sedan mars 2014 i Kina och som kostar från 146 900 yuan. Och som du säkert ser så har den ett DS-märke i fronten och bilen serieproduceras i Kina för den kinesiska marknaden.
http://www.carnewschina.com/2014/03/31/citroen-ds-5ls-launched-on-the-china-car-market/

DS5 LS har inga Citroën-märken utan enbart DS-märken och DS-loggor. Den säljs i DS-butikerna i Kina och är helt separerad från vanliga Citroën-modeller.

Så, jag hävdar att artikeln innehåller felaktig information. DS5 är inte den första serieproducerade bilen med DS-logga i fronten, det är bara på den europeiska bilmarknaden som den är det. I Kina finns DS5 LS i försäljningshallarna sedan mars 2014. DS5 LS är nu en annan bil än DS5, de har väldigt olika yttre och inre formspråk, och även använder olika motorer och annan teknik. Länken jag ger påstår att DS 5 LS är en sedanversion av DS5, men det är nu inte helt korrekt. Det är mer DS4 än DS5 faktiskt, inte minst i interiören.

#5 • Uppdaterat: 2015-02-18 12:45
Raphael

Andreas Svensson, ni - Vi Bilägare - har skrivit om DS 5 LS tidigare. På Parissalongen förra året visades ett R-koncept upp med 300 hästkrafter av DS 5 LS. I den artikeln skriver ni att DS 5 LS tillverkas för den kinesiska marknaden, så ni känner alltså redan till att den tillverkas för Kina eftersom ni själva skrev det i april förra året. Observera nu - DS 5 LS är inget koncept, utan en serietillverkad bil. Det var varianten R med motor på 300 hk som var ett koncept. Bilen finns med färre hästkrafter i Kina. Standardversionen är THP155 med 6-växlad automatlåda.

http://www.vibilagare.se/nyheter/sportiga-citron-ds-5ls-r-visas-i-peking

Jag kan även lägga till att den första generationen av DS5 i Kina, alltså halvkombin som nu i Europa har fått en ny front, den hade samma front som den europeiska varianten - alltså med Citroën-vinklarna mellan strålkastarna och DS-märke på motorhuven. Det var DS5 LS som blev den fösta serieproducerade bilen med nya DS-fronten, inte DS5. DS5 fick fronten först efter att DS5 LS fått den.

#6 • Uppdaterat: 2015-02-18 14:16
Irvor

Med risk för upprepning:
Ds5 saknar (som så många andra Citroenmodeller) Citroens utmärkta gasfjädring.
Alla biltillverkare vill värna om sitt varumärke.
Och de som inget har försöker skapa ett.
Jag tycket Citroens varumärke är gasfjädringen och den fantastiska komforten den ger.
Men vad gör Citroen med den ? Jo, man tar bort den på snart sagt alla modeller !
Hur kan det stärka varumärket ?
Kan inte någon ställa Citroen mot väggen o fråga hur de tänker ?

#7 • Uppdaterat: 2015-02-18 14:33
Raphael

Irvor, eftersom DS inte är en Citroën utan ett eget varumärke så förstår jag inte din kommentar alls. Citroën är Citroën och DS är DS. Det är inte samma sak. DS riktar sig mot Audi, BMW, Mercedes m fl. medan Citroën riktar in sig mot mer vardagliga bilar som Skoda. DS handlar om lyx medan Citroën handlar om "feeling good" med en fransk touch.

Anledningen till att Citroën inte satsar på en fortsättning av gasfjädringen är primärt för att kunderna inte efterfrågar det. C5 med stålfjädring säljer bättre på den europeiska bilmarknaden än C5 med gasfjädring. När kunderna får välja, så väljer de alltså stålfjädring - och kunderna är de som bestämmer.

Och den som påstår att gasfjädring är ett måste för komfort, den kan inte ha provat en Cactus som har en mjuk och skön fjädring. Citroën kommer även i fortsättningen göra bilar som är de skönaste och mjukaste och mest komfortabla i sin klass, och de kommer att välja den fjädring som passar för det.

Gasfjädring är en gammal teknik idag, den tar upp utrymme, den höjer vikten, ökar komplexiteten och drar energi. Citroën arbetar på nya fjädringssystem som kommer vara enklare, lättare och mindre komplexa - men jag har ingen aning om när de kommer lanseras på marknaden. Det rör sig troligen om varianter på aktiv stötdämpning.

Men någon fortsättning på gasfjädringen i dess nuvarande form, det lär det inte bli. Den tekniken har funnits sedan 1950-talet och det är dags för något nytt.

#8 • Uppdaterat: 2015-02-18 16:01
Peter E

Jaha, nu ska vi se: Är det en DS5? eller en DS 5? Om DS är märket och modellen är 5 så är det ju DS 5 som gäller? Eller är det DS5? Modellen alltså? Heter den då DS DS5?
Ähh, skit samma, det är ju en Citroen som tappat märket ändå. :-)

#9 • Uppdaterat: 2015-02-18 16:38
Irvor

Raphael:
Frågan är har du åkt C5:a med resp. utan stålfjädring ?
I Sverige väljer över 80 % av C5-köpare gasfjädring.
Själv har jag en sådan och vet dess fördelar.
Häng t.ex. på en husvagn o jämför så förstår du vad jag menar.

#a • Uppdaterat: 2015-02-18 16:49
Raphael

Irvor, jag har kört en CX Pallas från 1980... Och ja jag har åkt och kört C5 med stålfjädring och gasfjädring. Nu är den svenska marknaden en väldigt liten marknad för Citroën. C5 säljs tyvärr i väldigt få exemplar i Sverige. Jag är fullt medveten om gasfjädringens fördelar, men kunderna i Europa föredrar ändå stålfjädrade Citroën framför gasfjädrade. Det räcker inte med att du och ett fåtal entusiaster i Sverige är beredda att betala för det, när Citroëns övriga kunder inte har samma intresse.

Det är fullt möjligt att göra mjuka och komfortabla bilar utan gasfjädring. Citroën kunde det med 2CV och de har visat att de kan det med Cactus.

Alla kommande bilar under varumärket Citroën kommer att Cactusifieras, det innebär att de kommer ha mjuk stålfjädring, mjuka och sköna säten, tyst gång, låga driftskostnader, låg förbrukning, låga utsläpp, en ren och avskalad interiör med fransk touch och lätta modeller med fokus på användbar teknik som ger trivsel. Ingen av Citroëns kommande modeller kommer klara över 200 km/h, motorerna blir små med modesta effektuttag.

Citroëns varumärke handlar om det som 2CV stod för - komfort, rymlighet och låga kostnader.

DS blir lyxmärket med större motorer, fler hästkrafter, mer prestanda, mer lyx och en utsökt känsla och ett högre pris - för andra köpare.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.