Risken med felmonterade babyskydd blir tydlig. Risken med framåtvänd barnstol också - även om det knappast var avsikten från barnstolstillverkaren Maxi Cosi som lanserar två nya och för övrigt mycket genomtänkta säkerhetsprodukter.
Platsen är ett krocktestcenter hos tyska motororganisationen ADAC utanför München.
Värd för programmet är barnstolstillverkaren Dorel, vars produkter säljs under namnet Maxi Cosi.
Syftet är att introducera två nya produkter, ett babyskydd och en bilbarnstol, som ska minimera risken för felmontering.
Många föräldrar köper bra barnsäkerhetsutrustning, men monterar grejerna felaktigt i bilen. Det kan få ödesdigra konsekvenser.
De första två filmerna i bildspelet ovan visar två babyskydd som monterats felaktigt. Hastigheten är 64 km/h.
Det som sitter till vänster är framåtvänt, vilket utgör en dödlig risk för ett litet barn.
Det högra är bakåtvänt, men bilens säkerhetsbälte som används för att hålla fast babyskyddet har monterats felaktigt (förväxlat midje- och axelbälte), vilket leder till att baby och babyskydd lossnar och kastas runt okontrollerat i krocken.
Resultat: om det hade varit levande barn och inte krockdockor hade de varit döda eller mycket allvarligt skadade.
De två sista filmerna visar de nya Maxi Cosi-produkterna Pearl (bilbarnstol) och Pebble (babyskydd) som dels har isofix-fästen, dels ett elektroniskt varningssystem för felmontering.
Så långt är allt gott och väl. Problemet är bara att bilbarnstolen
enligt europeisk modell är framåtvänd. När krocktestriggen slår i
barriären syns tydligt hur barnets huvud slungas framåt med en kraftig rörelse.
Det är exakt vad svenska krock- och barnsäkerhetsforskare varnar för och det främsta skälet till att de hävdar att barn ska färdas bakåtvända till åtminstone fyra, helst fem års ålder.
På den svenska marknaden kommer Maxi Cosi inte att sälja bilbarnstolen
Pearl utan endast babyskyddet Pebble med tillhörande isofix-bas.
Läs mer om krocktestet och de nya Maxi Cosi-produkterna i Vi Bilägare 14/09 (utgivning i butik 6 oktober).
Värd för programmet är barnstolstillverkaren Dorel, vars produkter säljs under namnet Maxi Cosi.
Syftet är att introducera två nya produkter, ett babyskydd och en bilbarnstol, som ska minimera risken för felmontering.
Många föräldrar köper bra barnsäkerhetsutrustning, men monterar grejerna felaktigt i bilen. Det kan få ödesdigra konsekvenser.
De första två filmerna i bildspelet ovan visar två babyskydd som monterats felaktigt. Hastigheten är 64 km/h.
Det som sitter till vänster är framåtvänt, vilket utgör en dödlig risk för ett litet barn.
Det högra är bakåtvänt, men bilens säkerhetsbälte som används för att hålla fast babyskyddet har monterats felaktigt (förväxlat midje- och axelbälte), vilket leder till att baby och babyskydd lossnar och kastas runt okontrollerat i krocken.
Resultat: om det hade varit levande barn och inte krockdockor hade de varit döda eller mycket allvarligt skadade.
De två sista filmerna visar de nya Maxi Cosi-produkterna Pearl (bilbarnstol) och Pebble (babyskydd) som dels har isofix-fästen, dels ett elektroniskt varningssystem för felmontering.
Så långt är allt gott och väl. Problemet är bara att bilbarnstolen
enligt europeisk modell är framåtvänd. När krocktestriggen slår i
barriären syns tydligt hur barnets huvud slungas framåt med en kraftig rörelse.
Det är exakt vad svenska krock- och barnsäkerhetsforskare varnar för och det främsta skälet till att de hävdar att barn ska färdas bakåtvända till åtminstone fyra, helst fem års ålder.
På den svenska marknaden kommer Maxi Cosi inte att sälja bilbarnstolen
Pearl utan endast babyskyddet Pebble med tillhörande isofix-bas.
Läs mer om krocktestet och de nya Maxi Cosi-produkterna i Vi Bilägare 14/09 (utgivning i butik 6 oktober).
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.