Projektet är ett samarbete mellan Volvo Cars, Northvolt, Chalmers och Uppsala universitet.
– Målet är att undersöka hur bra nya battericeller tillverkade från återvunna batterier kan bli. Jag ser fram emot att vi tillsammans kommer lära oss mer om batteriåtervinning, och att koppla ihop återvinningsprocessen med hur väl det färdiga batteriet fungerar, även efter lång tids användning, säger Anna Hägg, projektledare hållbara batterier på Volvo Cars samt projektledare för NyBat.
Mer specifikt ska man ta reda på hur icke-metalliska föroreningar påverkar batteriets prestanda, vilket det inte finns någon tidigare forskning på, skriver NytBat.
Att på ett effektivt sätt kunna återvinna batteriråvaror i nya batterier, och på så sätt skapa ett cirkulärt system, är viktigt för den långsiktiga hållbarheten för en elbil. Ny EU-lagstiftning med hårdare krav på detta är också på väg.
Läs också: Naturskyddsföreningen larmar: ”Resursslöseri att inte återvinna kritiska metaller"
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.