Svenska uppstickaren Northvolt har stora planer för att tillverka elbilsbatterier. Företagets chef, Peter Carlsson, har tidigare jobbat på Tesla men ger sig nu in på att förse konkurrerande märken med batterier och batteriteknik.
Peter Carlsson ser inte Teslachefen Elon Musks senaste plan, att bygga en enorm fabrik i Tyskland, som något hot.
– Vi kan inte göra detta själva, säger han i en intervju med Handelsblatt, där han också beskriver hur tyska tillverkare snabbt skalat upp tillverkningen av battericeller, men fortfarande ligger efter när det gäller att integrera cellerna i bilens hårdvara och mjukvara.
Målet för Northvolt är att pressa ned tillverkningskostnaden under den magiska gränsen 100 dollar per kilowattimme. Det skulle i så fall innebära att elbilar har betydligt större chans att bli billigare att köpa än bensin- och dieselbilar.
Enligt amerikanska Cairn Energy producerar Tesla i dag batterier för 120 dollar per kilowattimme. För Volkswagen och General Motors uppskattas kostnaden ligga på 140 dollar per kWh.
Fabrik i Tyskland
Northvolt bygger en ny battericellsfabrik i Tyskland tillsammans med Volkswagen. Den ska stå klar 2024 och kommer inte direkt kunna leverera batterier för 100 dollar per kWh.
– Men så snart vi producerar i stor skala kommer vi vara väldigt konkurrenskraftiga, säger Peter Carlsson, och påpekar att kostnaden för förnybar energi i den svenska fabriken bara blir hälften så hög som i Tyskland. På så sätt kan Northvolt konkurrera med de asiatiska batteritillverkarna som har betydligt lägre personalkostnader.
Peter Carlsson passar även på att hylla sin tidigare arbetsgivare. Tesla presenterade flera batterinyheter tidigare i år som fick ett svalt mottagande bland bilköpare och investerare.
– Alla förväntade sig ett nytt magiskt batteri, men för oss i batteriindustrin var det superimponerande. Tesla är väldigt bra på att optimera celldesignen, batteripaketet och hela bilen.
Läs också: Tesla ska lansera billig elbilsmodell med ny batteriteknik
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
” Det skulle i så fall innebära att elbilar har betydligt större chans att bli billigare att köpa än bensin- och dieselbilar.”
Material- och tillverkningskostnad har väldigt lite påverkan på en bils slutpris. Alla varor prissätts enligt marknadsekonomins huvudregel om tillgång och efterfrågan.
Även om batterierna skulle kosta 10 dollar/kWh så skulle inte priset sjunka. Så länge som de stora fossilbilstillverkarna har sina enorma kostnader av fossilbilsutveckling i bagaget lär deras elbilar inte bli billigare än bensin/dieselbilarna. All fossilkostnad ska hämtas hem under de kommande åren innan tillverkningen upphör.
För rena elbilstillverkare finns det inte några skäl till att sänka priserna så länge som prisnivåerna hålls uppe. De är företag och inga välgörare och ska precis som alla andra företag maximera sin vinst. Så någon Tesla för 200 000 kr lär inte lanseras förrän de stora fossildrakarna kommer att erbjuda en sådan jämförbar bil.
Så var beredda på fortsatt rejält höga elbilspriser många år till. Elbilarna blir billiga först den dagen det inte finns bensin/dieselbilar längre.
Bruksbilen är en rätt optimerad vara med låg marginal och krav på stordrift. Porsche, Ferrari och liknande har goda marginaler på en såld bil. Originalservice/reservdelar har väldigt bra marginal.
@Mattse, Du beskrev ju varför kinesiska biltillverkare kommer att ta 30-50% av marknaden om 7-10 år, om de inte stoppas av protektionistiska tullar förstås.
Vattenfall deltar i utveckling av små kärnkraftverk
https://www.energinyheter.se/20200323/21678/vattenfall-deltar-i-utveckling-av-sma-karnkraftverk
På väg mot betydligt högre energidensitet, att elda upp saker som i stenåldern är inte framtiden
Så Northvolt har ingen batterifabrik.
Mattse- Priset sjunker när tillgången blir större än efterfrågan. Så fungerar marknadsekonomi. När nya aktörer tvingas konkurrera med lägre pris måste övriga följa efter. Det blir en nedåtgående spiral.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.