Svenska batteritillverkaren Northvolt grundar nytt center för batteriteknologi i Silicon Valley, USA. Det leds av nyförvärvet Cuberg, ett företag med rötter i Stanford University som specialiserat sig på att utveckla battericeller av litiummetall.
Till skillnad från traditionella litiumjonbatterier, som är den vanligaste typen i dagens elbilar, har litiummetallbatterier högre energidensitet. Andra fördelar ska enligt Northvolt vara att de är billigare och säkrare.
– Detta är avgörande för att påskynda övergången till helt elektriska fordon och svara på behoven hos de ledande bilföretagen inom en relevant tidsram, säger Peter Carlsson, chef på Northvolt.
Cubergs battericeller har en flytande elektrolyt och anod i litiummetall. I tester har det visat sig att de ger över 60 procent mer räckvidd och kapacitet jämfört med litiumjonbatterier.
Den nya typen av battericeller kan byggas på existerande produktionslinor för litiumjonbatterier. 2025 är ambitionen att industrialisera battericeller med en energidensitet som överträffar 1000 Wh/l.
Nyligen inledde en grupp internationella forskare ledda av Chalmers i Göteborg ett projekt där de ska titta närmare på just litiummetallbatterier.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Går det att få ner laddtiden till en dräglig nivå eller blir det ungefär samma som nu?
Elbilsbatterierna behöver bli energitätare, billigare, längre räckvidd och lättare.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.