Det pratas mycket om tillverkningen av elbilsbatterier, som inte är lika ansvarsfull hos alla tillverkare – något vi nyligen diskuterade i ett avsnitt av Vi Bilägares podcast.
Men det pratas inte lika mycket om vad som händer med batteriet när det gjort sitt jobb och behöver återvinnas. Batterier kan numera få ett så kallat ”andra liv”, till exempel som hemmabatteri där batteriets prestanda inte behöver vara lika hög som i en elbil.
– Det du är ute efter är själva lagringskapaciteten och det spelar egentligen mindre roll om den finns i ett nytt eller gammalt batteri. Det spelar inte heller så stor roll om batteriet tappat lite i kapacitet, sa batterikonsulten Hans Eric Melin i vårt reportage om batteriernas andra liv.
Nu ska svenska batterifabriken Northvolt starta ett gemensamt bolag tillsammans med norska Hydro för att återvinna batterier från elbilar. Det nya bolaget heter Hydro Volt och ”återvinningshubben” som ska byggas i Norge ska stå klar redan nästa år.
Tanken är att först vända sig till den norska marknaden som var tidigt ute med elbilar och där det nu börjar dyka upp elbilsbatterier som tappat en del kapacitet och kan behöva bytas ut eller återvinnas.
Läs också: Vi granskar: Så räddas elbilens uttjänta batteri
Eftersom efterfrågan på nya elbilar nu växer över hela världen tror Northvolt att även efterfrågan på batteriåtervinning kommer växa lika mycket med några års eftersläpning.
– Vi har som mål att 50 procent av våra råmaterial ska komma från återvunna batterier 2030, säger Emma Nehrenheim, miljöchef på Northvolt.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Ja, det är en bra tanke.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.