De metaller som används i elbilsbatter har blivit ett hett diskussionsämne. Men faktum är att vanliga bensinbilar med förbränningsmotorer slukar över 460 gånger mer råmaterial under sin livstid än en elbil, efter att batteriet återvunnits.
Men det kräver alltså att batteriet faktiskt återvinns, och så är inte alltid fallet. Kritiska metaller – bland annat kobolt och litium – som bland annat finns i elektrifierade bilar måste återvinnas på ett mycket mer omfattande sätt än i dag, visar en ny rapport från Naturskyddsföreningen.
– Att inte återvinna de kritiska metaller som behövs i omställningen till ett fossilfritt samhälle är ett resursslöseri som rimmar mycket illa med tanken om det cirkulära samhället, säger föreningens ordförande Johanna Sandahl.
Rapporten visar att metallerna är idealiska för återvinning. När det inte görs öppnas istället nya gruvor vilket enligt Naturskyddsföreningen riskerar att leda till allvarliga problem för miljö och människor.
De flesta stora biltillverkare har satt upp mål för hur återvinningen av metaller från elbilsbatterier ska gå till. BMW har även planer på att införa ”pant” på uttjänta elbilsbatterier.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.