Försäkringsbolaget If har med ett representativt urval av bilägare över hela Sverige undersökt dubbdäcksanvändande.
Resultatet visar att mer än 90 procent av bilägarna i de fem Norrlandslänen kör med dubbdäck. I Norrbotten län väljer endast två procent dubbfria vinterdäck.
I övriga landet kör färre än 60 procent med dubbdäck. Lägst är andelen i Skåne, Halland och Kronobergs län.
”En tydlig indikation”
Dan Falconer, motorspecialist på If, menar att Norrlänningar vet hur man bäst hanterar vinterväglag.
– Nästan alla bilägare i Norrlandslänen kör med dubbdäck. Det är en tydlig indikation på att dubbdäck är säkrast i vinter, säger han.
– Dubbar biter bättre vid snö och halka. Norrlänningarnas erfarenhet av att köra på vintervägar borde få oss övriga att fundera ett varv till innan vi väljer bort dubbdäcken.
Diskutera: Vad tycker du om undersökningen?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
OM man inför ett påbud om att ALLA ska ha dubbdäck samtidigt som man förbjuder - minskar vägsalt skulle både miljö och trafiksäkerhet gynnas. Se tex Upplands Väsby kommun, utanför Stockholm, där man infört saltförbud i HELA kommunen!
Det är väl bra att norrlänningarna kör dubbar där det är glesbefolkat och länga avstånd. Vi korkade Stockholmare bör väl dock tänka till ett antal gånger innan vi propsar på dubbat. Halt/risk för halka = håll lägre hastighet samt längre avstånd.
Det är bara ett problem med ditt resonemang Umpa.
Bilister håller INTE längre avstånd och de flesta håller INTE lägre hastighet trots halt väglag.
Otroligt korkad slutsats av Dan Falconer, motorspecialist på If, när han säger att Norrlänningar vet hur man bäst hanterar vinterväglag. Att nästan alla bilägare i Norrlandslänen kör med dubbdäck visar bara en sak, nämligen att där har man vägar med ett konstant och åtkört snö- resp. istäcke. Klart att dubbdäck kommer till sin rätt då. Men i södra Sverige, där det är tvärtom - alltså sällsynt med vägar med konstant och åtkört snö- resp. istäcke - finns nästan ingen anledning alls att köra på dubbdäck.
Dan Falconer skämmer ut sig totalt på slutet i artikeln när han säger att dubbar biter bättre vid snö och halka och att Norrlänningarnas erfarenhet av att köra på vintervägar borde få oss övriga att fundera ett varv till innan vi väljer bort dubbdäcken.
Just så, "vintervägar"!!! Men återigen, i södra Sverige har vi nästan inga sådana längre. Falconer pratar om rena självklarheter men som om han tror sig vara den store Einstein.
Märk dock att dubbdäck inte kommer till sin rätt förrän det blir hård åtkörd snö eller ren is - i vanligt lössnöföre famlar dubbdäcken i luften.
Detta är för mig ingen nyhet. Att folk utanför den så kallade huvudstaden i allmänhet har bättre omdöme känner de flesta i vårt avlånga land till. Att dubbdäck är bättre vid vinterväglag är en självklarhet som egentligen inte borde behöva påpekas. Men kan informationen få några färre stadsbor att åka ut på "vischan" med odubbade däck är det en framgång. Att man har ABS, ESP, AWD, DSG och EGR hjälper föga när förnuftet har sinat.
Vad du generaliserar 357:an.Åker du bara på E4:an där det saltas hej vilt.Jag bor i södra Sverige om du med det menar Svealand och Götaland och nog hade vi vinter 2009-2010 eller var var du någonstans.I år har ju vintern börjat likadant och jag har åkt vinterväg hela helgen.Och återigen det är bara på torr asfalt som dubbat är sämre än friktion i alla seriösa tester som jag läst.Jag tycker Dan Falconers slutsats var klockren till skillnad från dig.
Crister A, jag minns vintern 2009-2010 här i Västra Götaland väl. Det var första riktiga vinterföret sedan typ 1995. Dock var riktigt vinterföre sällsynt på större vägar, men med åtkörd, skrovlig snö på mindre vägar. dubbfritt fungerade alldeles utmärkt. Men det kräver av föraren att han eller hon använder en något större del av hjärnan.
Idag snöar det här, vägarna är täckta av typ 10 mm nysnö. I det här väglaget ger dubbarna ingen som helst hjälp - här är det mönstret och mönsterdjupet som avgör.
Vad som sedan är södra Sverige kan vi ju diskutera, men att folk i Halland, Blekinge och Skåne med fördel väljer dubbfritt är helt logiskt.
Det Falconer pratar om lika självklart som korkat. Har du is på vägarna 360 dagar om året väljer du naturligtvis dubbdäck. Har du bar asfalt 360 dagar om året väljer du dubbfritt. Det är således en självklarhet att norrlänningar väljer dubbat av helt naturliga skäl. Men att försöka peta in att norrlänningar skulle vara smartare än andra är huvudlöst, när det vi pratar om har en självklar och tillika naturlig förklaring. Man vore helt enkelt dum som norrlänning om man INTE kör dubbat.
Så, nu ska jag ut med mina dubbfria däck för åttonde krockfria säsongen i rad. Fast jag tänker ju lite, då...
357:an:Du säger att du just i snöväglaget inte har någon nytta av dubbarna,men du har ju inte heller någon nackdel av dem,eller hur.Där det nu är snö kommer det snart att vara is när kylan kommer och det är då du får nytta av dubbarna.Bra va?Sen vet jag inte om friktionsdäcksförarna är intelligentare än dubbförarna.Det finns dom som tycker motsatsen eftersom du inte tycks kunna räkna ut att du kan få nytta av dubben fortare än du anar och då har du ingen dubb.
Förra vintersäsongen i Götalands inland blev det just några veckor med packad snö som i Norrland som inte gick att salta bort för det var för kallt och då fanns det dom som saknade sina dubbdäck.Men visst kan man klara sig på friktionsdäck hela vintern men dom är inte alltid så säkra så därför väljer jag dubb.
Re: AL
Det är härligt att du finns som kommentator här på forumet.
Att få en nyaserad bild av vårat behov av exv. däck.
Det finns allt för många tyckare som är Svart vita och tror att Sverige består av vinter där vägarna täcks av blåis 50% av året
Att många dubbfantaster tycks tro att dubbdäck hjälper på alla underlag, när det enbart är is eller snö packad till glansis där dubb har sina klara fördelar.
I södra Sverige dominerar blöta vägbanor med saltsörja, där hjälper inte dubben ett dugg, vad som de däremot ställer till med är att de sliter upp en fin asfaltsörja som gör att sikten pga att strålkastare och vindruta sätts igen och mörkerkörning blir en fara minst lika stor som ishalka.
Det finns också en bevisad nackdel med dubbdäck på torr och våt vägbana.
Det enda som det talas om är dubbdäck, nu finns det en mängdubb däck som säljs här i landet, dessa är redan som nya sämre än friktionsdäck, en mängd bilister kör omkring med slitna dubbdäck som också är bevistat mycket sämre än motsvarande slitna friktionsdäck, ta den debatten och förbjud dubbdäck som har mindre än 5 millimeter kvar eller inte är bevistat bättre än friktionsdäcken , först då är debatten på rätt nivå.
Fram tillsdess låt var och en välja vilken däcktyp man vill ha och passar ens körförhållande bäst.
Bra sagt Tysken.
Var och en pratar för sin sjuka mor.
Kör på de däck ni gillar och försök inte övertala andra att era däck är just bäst.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.