Förslaget om besiktningsintervallet 4-2-2-2 röstades ner. Istället blev det 3-2-1-1, men med två extra månaders uppskov.
Det blir inte besiktning vartannat år. Den gamla principen om årlig kontroll blir kvar.
Regeringen meddelade idag att man säger nej till Transportstyrelsens förslag om att följa EU-direktiv och glesa ut besiktningarna. Den gamla principen om 3-2-1-1 blir alltså kvar, men med viss modifiering. Regeringen ger nämligen två månaders extra uppskov i besiktningsintervallerna. Kontroll kan alltså göras upp till 14 månader efter den förra.
Bestämmelserna träder i kraft den 20 maj 2017 men ska tillämpas först på besiktningar som görs från och med den 20 maj 2018.
– Sverige är en av världens ledande länder när det gäller både trafiksäkerhet och miljö. Regeringen har nyligen beslutat om en nystart för Nollvisionen. Vi vill inte öka tidsintervallet för fordonsbesiktningar. Dagens beslut är dessutom bra för den som köper en begagnad bil, då ökade tidsintervall kunnat leda till att fler dåliga begagnade bilar varit kvar på marknaden, säger infrastrukturminister Anna Johansson i ett pressmeddelande på regeringens hemsida.
Diskutera: Vad tycker du om beslutet att ha kvar besiktningsintervallerna?
Bestämmelserna träder i kraft den 20 maj 2017 men ska tillämpas först på besiktningar som görs från och med den 20 maj 2018.
– Sverige är en av världens ledande länder när det gäller både trafiksäkerhet och miljö. Regeringen har nyligen beslutat om en nystart för Nollvisionen. Vi vill inte öka tidsintervallet för fordonsbesiktningar. Dagens beslut är dessutom bra för den som köper en begagnad bil, då ökade tidsintervall kunnat leda till att fler dåliga begagnade bilar varit kvar på marknaden, säger infrastrukturminister Anna Johansson i ett pressmeddelande på regeringens hemsida.
Diskutera: Vad tycker du om beslutet att ha kvar besiktningsintervallerna?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
"Regeringen meddelade idag att man röstar ner Transportstyrelsens förslag..."
Låter lite konstigt att "Regeringen" röstat. Det är väl riksdagen som bestämmer och röstar om förändringar i lagar och förordningar under förutsättning att det finns motion eller proposition förstås.
@pinjong, har ändrat i formuleringen nu.
Jag kan inte se varför man inte ska förlänga intervallerna, åtminstone i de första åren. Antalet allvarliga fel är få och olyckor som inträffar pga dem är minimalt.
Det vore mycket större inverkan på trafiksäkerheten om man besiktigade förarna och deras beteende...
Åtminstone ett syntest när man byter körkort, varför införs inte det?
Beslutet har noll med trafiksäkerhet att göra utan är främst ekonomisk och arbetsmarknadspolitisk. Regeringen har haft en (dyr) utredare som minutiöst beräknat hur mycket intäkter staten skulle gå miste om vid besiktning vartannat år. Glesare besiktning ger betydligt mindre skatter och moms till statskassan. Dessutom skulle antalet bilprovningsstationer minska rejält vilket ger mindre sysselsättning och högre arbetslöshet.
Jag får väl köra mitt konstverk från Opel till skroten då...
Med tanke på att rostskyddet på vissa nya bilar, av ekonomiska skäl (?), börjar bli sämre kan nuvarande perioder vara acceptabelt ! Det gäller också att vara rädd om arbetsplatserna !
Enligt amerikanska trafikmyndigheter beror 6 av 10 olyckor på att föraren är distraherad och enligt svenska myndigheter tillfaller övriga olyckor trötta förare vilket visar att besiktningar av bilar inte hjälper någon från att skadas i trafiken vilket alla troligen redan vet. Om man nu vill straffbeskatta bilägare eller rädda jobben så kunde man lika gärna lägga beloppet för besiktningen på bilskatten så sparar alla bilägare bilkörningen och förlusten av arbetstid vilket är både bra för miljön och skatteuttaget på arbete för samhället.
Får nog till stora delar ge Previa rätt. Tror också att besiktningen idag på det stora hela är onödig eftersom olycksorsakerna till mycket stor del inte är relaterade till bristfälliga fordon. Men bilindustrin är duktiga på lobby-verksamhet...
Anledningen till att dödsolyckor INTE är relaterade till bristfälliga fordon kanske beror på att dessa fordon sållas ut vid besiktningen... Kanske skulle dessa olyckor öka om vi besiktade bilarna mera sällan, eller inte alls... Oavsett tycker jag inte att besiktningen är onödig. Möjligen att nyare bilar kunde ha ett glesare intervall.
@Rutger Jönåker nej, så blev det inte i Norge, så varför skulle det bli så i Sverige?
är väl inget problem ute i övriga Europa heller?
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.