Nästa artikel
Hård kritik mot slopad årlig besiktning
Nyheter

Hård kritik mot slopad årlig besiktning

Publicerad 26 augusti 2015 (uppdaterad 26 augusti 2015)
Verkstadsbranschen kritisk till färre besiktningar.
Sveriges fordonsverkstäders förening är starkt kritisk till att regeringen ens överväger en europeisk modell med besiktning vartannat år.
Att glesa ut den obligatoriska besiktningen av personbilar till vartannat år vore anmärkningsvärt och ansvarslöst, skriver Sveriges fordonsverkstäders förening (SFVF) i ett öppet brev. Detta sedan det framkommit att Transportstyrelsen fått i uppdrag av regeringen att undersöka om antalet besiktningstillfällen för bilar kan glesas ut.
 
Det nya förslaget skulle innebära att nya bilar besiktas först efter fyra år och därefter med två års mellanrum, enligt ett EU-direktiv.
 
Motiveringen till att glesare besiktningstillfällen nu undersöks är att dagens bilar byggts på ett sätt som gör dem beständigare mot rostangrepp och att de utrustats med elektronik som i vissa fall varnar om något inte står rätt till.
 
SFVF motsätter sig detta starkt och hänvisar till samma dokumenterade fall av dåligt rostskydd i kombination med fuktsamlande plastinklädda underreden hos moderna bilar som även Vi Bilägare upptäckt och uppmärksammat.
 
”Helt plötsligt verkar många ha glömt att Sverige saltar vägar och har den femte äldsta vagnparken inom EU”, skriver SFVF i det aktuella brevet.
 
Diskutera: Tycker du att färre besiktningar är en bra idé?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2015-08-26 08:20
hultarn

Klart att de vill skaffa sig jobb. När det gäller rost är ju problemen mycket mindre idag jämfört med t.ex. 20 år sen.

#2 • Uppdaterat: 2015-08-26 08:30
saabnisse

Tacka sjutton för att man har den här åsikten, de riskerar ju att förlora en massa pengar på påhittade fel som måste repareras.
Jag känner personligen till två fall där märkesverkstan gjorde en "gratisbesiktning", som trots detta kostade 200:- (gratis?) och där man hittade åtskilliga fel som måste åtgärdas före besiktning.
Bl.a. var broms helt ur funktion på ett bakhjul. Vi struntade i rep. och åkte direkt till BP där bilen gick genom u.a.
" Men hur var bromsarna?", "Helt perfekta, ingen ojämn verkan!"
Jag kontaktade verkstan, "Det måste vara något fel någonstans", Japp, den verkstan förlorade en kund!

#3 • Uppdaterat: 2015-08-26 08:31
bgl

Det var inte bara populärt att jag kommenterade den första artikeln i ämnet med att intervallet kunde kopplas till hur ägaren sköter sin bil. En sak är dock klar: de bilar som vid årlig besiktning får anmärkning(ar) riskerar att med stor sannolikhet att köras ytterligare 1 år med denna defekt, dvs i genomsnitt 3 gånger så länge som vid ettårsintervall.

#4 • Uppdaterat: 2015-08-26 08:44
Styrbjörn

Perfekt! Jag betalar skatt som vägarna saltas för, sen betalar jag besiktningen där jag får nerslag för rost på balkar, sen betalar jag reparation och sen börjar det om. Jag blir alltså tredubbelt beskattad! Två måste bort, helst saltet men besiktningen går också bra!

#5 • Uppdaterat: 2015-08-26 09:19
Reverend Benny

@Styrbjörn
Om du på riktigt tror att besiktning och reparation på verkstad faller inom ramen för"skatt" så bör du nog fundera ett varv till och googla på vad ordet betyder.

#6 • Uppdaterat: 2015-08-26 10:18
B Englund

Jag misstänker att begynnande fel kommer att bedömas hårdare om om det blir två år mellan besiktningarna. Det skulle i så fall tala emot en ändring.

#7 • Uppdaterat: 2015-08-26 10:23
Hackenbush

Jag tror att det räcker med besiktning vartannat år. Är en bil godkänd ett år så hinner det inte bli så allvarliga fel på två år. Bilar äldre än 10 år bör kanske besiktigas varje år.

#8 • Uppdaterat: 2015-08-26 10:29
Millenia

Ähum - Är inte Sveriges fordonsverkstäders förening (SFVF) en aning jäviga?

Dom vill väl helst ha besiktning varje månad?

#9 • Uppdaterat: 2015-08-26 10:36
duccedriver

Enligt detta eu-direktiv blir ju skillnaden inte fullt ut en fördubbling av intervallet.
Besiktning ska ske senast 24 månader efter förra bes.
Idag är det 17 månader att spela på inom 2 perioder....
Även om jag själv väntar in i det sista....
Besiktigade en gång på det datum jag fått av sbp, tidigt i perioden, fixade det jag visste, någon skyltlykta och en framvagnsdel som glappade, sen gick den igenom galant, fattas annat, det var en toyota....
En vecka senare blir frun påkörd i en korsning, så illa att bilen blev skrot.....
Ett slöseri!
Numera kör jag in sent och får arbetsordern, förutom rent uppenbara saker som trasiga glödlampor.....

#a • Uppdaterat: 2015-08-26 10:43
saabnisse

B Englund, varför skulle ett begynnande fel bedömas hårdare? Är det ett fel som behöver åtgärdas ska det bedömas lika oavsett besiktningsperiodens längd.
Men naturligtvis kan du ha rätt i att det som nu bedöms som en etta, blir en tvåa, som kräver reparation på verkstad eller ombesiktning, allt beroende på de obefintliga poliskontroller som tidigare kunde kontrollera att påpekandet blivit åtgärdat.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.