Det finns i dag 200 mil väg i Sverige som saknar mittseparering och har hastighetsgränsen 90 km/tim. Om de här sträckorna byggs om till så kallade 2+1-vägar skulle 30 liv om året kunna räddas, visar en granskning som genomförts av Motormännen.
– Det bästa sättet att göra hårt trafikerade, farliga och olycksdrabbade vägar säkrare är att göra dem mötesfria. Antingen kan det ske genom att de rustas upp till motorvägsstandard eller att de byggs om till 2+1-vägar med mötesseparering, säger organisationens vd Maria Spetz.
Förutom att rädda liv kan mycket pengar sparas om de aktuella vägsträckorna byggs om, enligt Motormännen som hänvisar till en beräkningsmodell som bedömer kostnaden för ett dödsfall i trafiken till 31,3 miljoner kronor. Marita Spetz igen:
– Det är anmärkningsvärt att så många av våra mest trafikerade vägar idag fortfarande saknar mittseparering när vi vet att det räddar liv. Det är en enkel och relativt billig åtgärd som snabbt borde kunna genomföras.
Diskutera: Vill du se fler mötesseparerade vägar?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Ja, det vill jag.
Eller så bygger man två filigt, tror det kallas motorväg t.o.m, åt vadera håll istället?
Värdelöst.
Skulle ett dödsfall i trafiken kosta samhället 31 miljoner kronor? Den som har koll på läget får gärna komma in här med en detaljerad spec. Inte för att jag kanske misstror summan, men jag vill bra gärna få veta vad som kostar så mycket.
Och de fall som orsakas av mitträcken då, vem tar ansvar för det...? Min svärfar är ambulansförare och vittnar om stora problem att ta sig fram vid stopp...... Så man kanske kan spara vissa liv men mister andra....
Det är väl vad du väntas bidra med till samhället under din livstid antar jag, samtidigt måste det ju bli plus för samhället om man kör ihjäl sig som pensionär!
Varför används begreppet 2+1 i rubriken när texten handlar om trafikseparerande mittvajer? 2+1 borde rätteligen kallas 1+1. De korta sträckorna med två körfält ökar inte framkomligheten i någon nämnvärd grad. Skammens 2+1-väg finns utmed E4 i Småland. Där visar Trafikverket och bilhatande politiker vad de verkligen går för. Gör 2+2 av alla 2+1. Kostnader och marklösenproblem är inga giltiga hinder. Det går ju utmärkt att bygga cykelvägar parallelt med bilvägarna, som ligger där närmast oanvända.
Då skall ni testa den nyligen utbyggda rv 34 söder om Linköping. Där har Trafikverket verkligen slagit på stort och byggt en äkta 1+1-väg med omkörningssträckor på 600m, 400m och 900m på en två mil lång sträcka. Det är verkligen kanon i traktortäta områden...
Anser att detta är en bra lösning på våra vägar, då enda alternativet är motorväg. Det är frågan om säkerhet till en rimlig kostnad.
"30 liv kan räddas varje år om regeringen satsar 10 miljarder på att mötesseparera vägar, enligt Motormännens beräkningar."
Hur många liv skulle inte i stället kunna skonas av de stackars människor ca: 2000 som slänger sig framför våra tåg eller på andra sätt i desperation tar sitt liv per år, offta ungdomar. Lägg pengarna på preventiv vård och uppsökande av dessa människor där pengarna gör större nytta per krona än mötessepareringsåtgärder tycker jag.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.