Nästa artikel
Mazda 6 Wagon presenterad i Paris
Nyheter

Mazda 6 Wagon presenterad i Paris

Publicerad 27 september 2012 (uppdaterad 27 september 2012)
Nya Mazda 6 kommer till Sverige som kombi i december. Efter visningen på Parissalongen är mer fakta och svenska priser nu officiella.

Bilsalongen i Paris är nu i full gång och biltillverkarna släpper mer information om sina nya modeller. När det gäller tekniken under skalet på Mazda 6 kommer kombin att utrustas på samma sätt som sedanversionen av nya Mazda 6.

Bilen ska säljas med totalt 3 olika bensinmotorer och två dieselmotorer. Samtliga har start/stopp-system och en del av dem rörelseenergiåtervinningen i-ELOOP.

Bensinmotorerna är på 2,0 liter och 145 hk, 2,0 liter och 165 hk, samt 2,5 liter och 192 hk. Dieslarna är på 2,2 liter och 150 hk, samt 2,2 liter och 175 hk. Den stora bensinmotorn har sexväxlad automatlåda, de resterande kan fås med antingen sexväxlad manuell eller sexväxlad automat.

Bagageutrymmet i kombin rymmer 522 liter, vilket kan utökas till 1 664 liter med fällt baksäte.

Mazda 6 Wagon kommer till de svenska återförsäljarna i december. Dock rör det sig endast om 280 exemplar och samtliga med 2,0-liters bensinmotor på 165 hk och antingen manuell eller automatisk växellåda.

På den svenska marknaden ska bilen säljas i tre olika utrustningsnivåer. Den enklaste utrustningsnivån, kallad Core, innefattar bland annat autobroms, starthjälp i backe och 17-tumsfälgar. Den högre utrustningsnivån kallas Vision, vilket innebär att man bland annat får navigationssystem, parkeringssensorer och ett system som varnar för omkörande. Det högsta utrustningspaketet kallas Optium. Samtliga av de första bilarna som kommer till Sverige är Vision-utrustade.

Vad gäller priserna påpekar Mazda att de inte är definitiva, men grundpriset med bensinmotor börjar runt 240 000 kr och för diesel 260 000 kr. Kombin kommer inte att bli dyrare än sedanversionen.

Lanseringen av alla varianter, sedan, kombi, diesel och bensin, kommer att ske i mars 2013.

Diskutera: Vad tycker du om nya Mazda 6 Wagon?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#l • Uppdaterat: 2012-09-28 08:53
Skodaägare

"Visioner har alla som är lite konstnärligt lagda. Konst är konst (och det har jag inget emot) men bruksföremål är bruksföremål. Utmaningen för en sann formgivare är maximal funktion i ett tilltalande yttre. Först DÅ har man lyckats!"

Håller helt med. Gäller ju för övrigt inte bara bilar. Hemma har vi en tårtkniv från Georg Jensen som är mycket snygg, men helt hopplös att skära tårta med...
Så vi har alltså köpt en tårtkniv som är mycket dyrare än en vanlig och dessutom sämre på det den ska användas till :-(

#m • Uppdaterat: 2012-09-28 11:50
Förstikön (ej verifierad)

@Skodaägare: Det är inte bara ben- och fotutrymmet som är avgörande. Även sitthöjden är viktig, kanske viktigast av säkerhetsskäl. Jag ska provsitta modellen någon av de närmaste dagarna, så får vi se.

#n • Uppdaterat: 2012-09-28 15:49
saabnisse

Roger, det är just det här som är problemet:
"Själva taket är inte många cm lägre över huvudet i baksätet än det är fram. Då sitter man lägre med baken i soffan med"
Varför måste baksätespassagerarna sitta lägre?
Förutom att det är obekvämt för många att krypa ner och sätta sig på golvet avskyr barn att sitta så lågt att de inte har en möjlighet att se ut över omgivningen.
De flesta nya s.k. kombibilar numera har fått den här idiotdesignen och jag tror inte att jag är ensam att sakna de stora sidrutor som fanns på bilar för trettio år sedan och som gav ett luftigt och öppet intryck och det raka taket som gav samma takhöjd bak som fram och som dessutom gav ett bra bagageutrymme.
Det är faktiskt så att om jag köper en kombi gör jag det för att jag vill ha möjlighet att frakta skrymmande föremål ibland.
Har jag inte det behovet köper jag givetvis en sedanmodell.
Men de moderna "kombibilarna" är varken det ena eller andra!

#o • Uppdaterat: 2012-09-28 18:03
Hackenbush

Hade inte baken varit så "ihoptryckt" hade den sett ganska trevlig ut.
Höga plåtsidor och sluttande tak är aldrig en bra kombination.

#p • Uppdaterat: 2012-09-28 19:10
Hanzzon

Ser väldigt bra ut på bilderna i mitt tycke, ska bli intresant att se den i verkligheten! Hoppas bara bilarna är bättre galvade med bättre motståndskraftig lack/rostskydd än de äldre Mazda6 som tyvärr rostar lite väl tidigt och mycket i både tröskellådor, dörrar och skärmkanter, synd på rätt vettiga bilar i övrigt.

#q • Uppdaterat: 2012-09-28 21:40
Roger Skagerström

Hanzzon : Det är mig veterligen bara första generationens Mazda6 som har rostproblem. Den slutade tillverkas 2008. Nu är det 2012 ;) Låt oss gå vidare ;)

Saabnisse : Problemet är att bilen inte skulle se klok ut om man hade jättebra utrymmen bak. Skoda Superb sedan/halvkombi är ett bra exempel. Supervettig bil men hur ser den ut i profil? Sen är det väl så att majoriteten forslar barn och inte så stora grejer.

Undrar dock fortfarande vad det är för skrymmande man kör.

http://2.bp.blogspot.com/_J3_liDBfbvs/S-Tuec2mKBI/AAAAAAAAqbM/YUTPhtQIGcU/s1600/2011-Mazda-6-Wagon-Cargo-Room.jpg

Här är en bild på nuvarande 6'ans bagage. Lastutrymmet är i alla bilar begränsat av bredden mellan hjulhusen, om man ska köra skrymmande kublaster. Bagageöppningen ser smal ut, men bredare grejer går inte in ändå pga hjulhusen. Sen - visst sluttar bakluckan. Men det själ max 20 cm lastdjup om du nödvändigtvis har nåt som går upp till takhöjd. Mindre om det är lite smalare och lite lägre (men kan då vara djupare) då sargen runt rutan är rätt tjock - så har man ett föremål som ryms innanför rutans bredd så har man lite extra utrymme.

Det största jag kan tänka mig att vanligt folk kör i bilen är typ en spis. En sådan går troligen utan större problem utan att fälla sätet. Iallafall om man tar bort visst emballage.

Har man större ambitioner får man nog vackert fälla sätet. Mazdas karakuri-fällsystem är guld. Dra i en spak och soffdynan fälls fram och lägger sig på golvet samtidigt som ryggstödet åker frammåt. Typ helt plant lastgolv. Inga bitar över.

Till skillnad från när jag och modern var på Ikea med vår Megané kombi 04. För att fälla sätet planet var man tvungen att plocka ur sittdyna och nackstöd ur bilen. Dessa tog sen upp typ 20% av hela lastutrymmet. Genialiskt jäkla grodätare!

#r • Uppdaterat: 2012-09-28 23:28
Roy J

Jag citerar mig själv:

En kombi ska helt enkelt kunna ta en hel del last på ett enkelt och tåligt sätt - annars kan man ju faktiskt köpa en helt annan typ av bil!

Varför försöka stuka om en biltyp till något den ändå inte är?

#s • Uppdaterat: 2012-09-29 01:34
Roger Skagerström

Den kan lasta? Liksom de allra flesta kombibilar idag. De lastar betydligt bättre än en sedan någonsin kommer göra, och rymmer mer i volym än en halvkombi. Fördelen med kombi är att det är lättlastat. Inbyggt regnskydd har den med ;). Med tanke på fällsystemet för sätet så är just Mazdan helt klart praktiskt inriktad. Jag förstår inte vad det är du vill ha? Det är fortfarande en fullt bruklig och praktiskt kombi.

Sen är kanske just V60 inte världens mest praktiska kombi. Men den är fortfarande lättlastad. Och sen är det väl så att folk ser hur stor den är innan de köper. S60 har ju ett brevinkast som baklucka, så V60'n väljer säkert många enbart pga att den inte är lika ful och den är mer lättlastad. Helt enkelt en kombi för de som kanske inte behöver en kombi men tycker det kan va smidigt ändå. Vill man ha en Volvo som lastar köper man väl en V70 ändå?

#t • Uppdaterat: 2012-09-30 03:20
Peter i Sydney

Jag håller med Roger. Vill man ha en kombi där man kan t.ex. lasta en tvillingbarnvagn är det V70 som gäller. Alternativt så gör man som 6000 svenskar har gjort. Nämligen flytta till Australien och här kan man köpa en stor och fin Holden Commodere kombi eller en lätt beganad Ford Falcon kombi som är ännu större för kaffepengar (uselt andrandsvärde) trots att det är en mycket bra bil.

#u • Uppdaterat: 2012-10-02 11:56
VW Polo 2012

Hej Roy J. Kan det var så enkelt att man gillar utseendet på bilen, och tycker att utrymmet räcker?

mvh / Polo

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.