Nya 6:an bygger på Mazdas Skyactive-teknologi och blir därmed företagets andra modell som får del av de moderna konstruktionslösningarna, efter suven CX-5 som presenterades i våras.
Mazda 6 blir först med ett system för bromskraftsåtervinning kallat i-ELOOP och som blir standard på den större 2,5 liters bensinmotorn. När föraren släpper gasen börjar en generator jobba och elen den producerar lagras i en superkondensator. Kraften används sedan för att driva klimatsystem, ljudanläggning etc och bilens ordninarie generator behöver därmed inte arbeta så mycket.
Till skillnad från ett batteri klarar superkondesatorn många urladdningar utan att få sämre kapacitet. I-ELOOP gör också nytta genom att funktionen förlänger den tid som motorn står avslagen när stoppp/start-funktionen aktiverats vid exempelvis ett trafikljus.
6:an blir också den första bilen från Mazda med LED-lampor i huvudstrålkastarna. Designen känns igen från konceptbilen Takeri som Mazda visade på bilsalongen i Tokyo 2011 och visar tydligt släktskap med Mazdas senare genernation bilar.
Hjulbasen har förlängts och karossen har blivit bredare. Bland annat har det ökade utrymmet kommit baksätespassagerarna till del i form av ökat knä- och benutrymme.
Mazda följer trenden och har ökat användningen av höghållfasthetsstål för lägre vikt och ökad vridstyvhet. Men även komforten ska ha blivit bättre. Tidigare har vi kritiserat Mazda 6 för buller men företaget säger nu att målet i utvecklingen har varit att nå en klassledande tyst kupé. Om man lyckats i detta återstår att bevisa men ambitionen lovar gott.
När det gäller motorer kommer tre bensindrivna maskiner på 2,0 liter och 145 eller 165 hk samt 2,5 liter med 192 hästkrafter, samtliga ska gå att få med sexväxlad manuell eller sexstegs automatlåda. Förbrukningssiffror för de europiskt specificerade motorerna är ännu inte kända men med rysk specifikation ligger de mellan 5,9-6,4 l/100 km. I Europa kommer Mazda också att erbjuda dieselmotorer.
Nya Mazda 6 kommer att erbjudas med en rad nya säkerhetssystem. Bland annat kommer ett radarbaserat övervakningssystem som slår larm om det dyker upp andra fordon i förarens döda vinkel samt autobromsen SCBS för att undvika kökrockar i upp till 30 km/tim. Suven CX-5 säljs med autobroms som standard i Sverige och förmodligen kommer detsamma att gälla Mazda 6.
Klicka på den översta bilden för att se ett bildspel med 34 bildar på nya Mazda 6.
Diskutera: Vad tycker du om nya Mazda 6?
Relaterade bildspel
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Varför har de inte tanklocket på höger sida för?
Den var riktigt lyckad, bland de snyggaste i sin klass faktiskt.
Syns att de sneglat på Audi när de designade nya 6:an och sämre förebilder finns ju, bra jobbat Mazda.
En snygg japan är vi inte bortskämda med. Zoom-zoom!
Lite tveksam till fronten, speciellt grillen, men resten är riktigt stiligt. Utformningen av framskärmarna t ex är fantastiskt lyckat.
Läckraste japsen på länge!
Riktigt snygg design. Om Mazda lyckats få bukt med sina rostproblem så är det ännu bättre. I övrigt brukar ju Mazda bygga riktig pålitliga bilar.
Intressant bil på många vis och nu väntar jag bara på att få se kombin och dem tänkta Dieselmotorerna.
Märkligt dock tycker jag bara är varför man inte väljer att ha detta "i-ELOOP" som standard?
Min bil har också en kondensator ( e-Hdi ) som lagrar energi för att snabbt kunna starta bilen vid "start/stopp och det systemet fungerar mycket bra och jag kan tänka mig att den även hjälper till för att kunna driva bilens olika system då motorn är avstängd vid stopp precis som hos denna nya Mazda.
Hade den förra Mazda6 modellen. Årsmodell 2009 i drygt tre år, näst intill inga fel. Men vägoljudet var inte roligt, får se nu om ett par år om jag återfaller till Mazda6 igen om dom fixat ljudet
Snyggt jobbat och spännande teknik. Har de fått till komforten så är det här en fullträff.
Ganska snygg och med Mazdas höga kvalitet så är det säkert en mycket bra bil. Kanske kommer det rent av en diesel med automatlåda för första gången från Mazda?
Ser ut som ännu en bil utan utrymme för vuxna i baksätet med sin snygga kupeprofil typ VW CC. Vi får se om det kommer någon kombi. Imponerande tekniskt på alla de sätt -här skulle man kunna tala om "Vorsprung durch Technik"!
Väldigt snygg skapelse... Måste åka och se den live sen när den finns i hallarna.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.