Den idén prisas nu av Volkswagen Sverige som menar att glädje är det lättaste sättet att få människor att ändra på sig.
I höstas lanserade svenska Volkswagen den så kallade Rolighetsteorin, en kombinerad tävling och reklamkampanj.
Filmklipp spreds i sociala medier på internet och folk uppmanades att skicka in roliga lösningar på olika problem.
Gemensamt för bidragen var temat om att människor genom att ha roligt kan ändra beteenden till det bättre.
Gensvaret blev stort: 17 miljoner filmvisningar, besökare från över 200 länder och 700 tävlingsbidrag.
Det som startade som ett lokalt initiativ hade blivit en global rörelse.
Omvänd övervakning
På måndagen utsågs amerikanen Kevin Richardson och bidraget "Rewarding speed limit signs" till vinnare.
Kevin Richardsons idé går ut på att fartkameror fotograferar alla som håller laglig hastighet.
Dessa trafikanters registreringsnummer får sedan delta i ett lotteri vars vinst består av andra bilisters fortkörningsböter.
- Idén att tänka tvärtom och belöna de som gör gott snarare än bara bestraffa dåligt beteende är lysande, säger Stefan Dahlin, produktchef på Volkswagen Sverige.
Ska förverkligas
Kevin Richardson var på plats i Stockholm för att ta emot priset.
- Att göra världen bättre genom att göra den roligare är något jag ställer upp på, säger han.
Volkswagen har också dragit nytta av uppmärksamheten som Rolighetsteorin orsakat.
En del i kampanjen var att visa att miljöbilar är roliga att köra.
Sedan kampanjen inleddes har försäljningen av miljöbilen Passat BlueMotion ökat, vilken kan ha påverkats av Rolighetsteorin.
Antalet besökare på Volkswagens hemsida har också ökat, som mest med 50 procent under kampanjens första månad.
Nästa steg är enligt Volkswagen att förverkliga något av tävlingsbidragen.
Diskutera: Vad tycker du om vinnarbidraget?
Se vinnarbidraget:
Filmklipp spreds i sociala medier på internet och folk uppmanades att skicka in roliga lösningar på olika problem.
Gemensamt för bidragen var temat om att människor genom att ha roligt kan ändra beteenden till det bättre.
Gensvaret blev stort: 17 miljoner filmvisningar, besökare från över 200 länder och 700 tävlingsbidrag.
Det som startade som ett lokalt initiativ hade blivit en global rörelse.
Omvänd övervakning
På måndagen utsågs amerikanen Kevin Richardson och bidraget "Rewarding speed limit signs" till vinnare.
Kevin Richardsons idé går ut på att fartkameror fotograferar alla som håller laglig hastighet.
Dessa trafikanters registreringsnummer får sedan delta i ett lotteri vars vinst består av andra bilisters fortkörningsböter.
- Idén att tänka tvärtom och belöna de som gör gott snarare än bara bestraffa dåligt beteende är lysande, säger Stefan Dahlin, produktchef på Volkswagen Sverige.
Ska förverkligas
Kevin Richardson var på plats i Stockholm för att ta emot priset.
- Att göra världen bättre genom att göra den roligare är något jag ställer upp på, säger han.
Volkswagen har också dragit nytta av uppmärksamheten som Rolighetsteorin orsakat.
En del i kampanjen var att visa att miljöbilar är roliga att köra.
Sedan kampanjen inleddes har försäljningen av miljöbilen Passat BlueMotion ökat, vilken kan ha påverkats av Rolighetsteorin.
Antalet besökare på Volkswagens hemsida har också ökat, som mest med 50 procent under kampanjens första månad.
Nästa steg är enligt Volkswagen att förverkliga något av tävlingsbidragen.
Diskutera: Vad tycker du om vinnarbidraget?
Se vinnarbidraget:
Länkar
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Haha, underbar idé.
Kul tanke, men Vägverket är ett gäng allvarliga typer som inte vill ha roligt.
Det är helt perfekt. Borde införas omedelbart.
Jättebra idé! Hoppas att det går att genomföra också.
Qvist.Tobbe,Jan och Jarl.
Ni skämtar väl?
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.