Tesla har byggt upp ett stort nätverk av snabbladdare. I skrivande stund börjar antalet så kallade Superchargers klättra upp mot 2 000, varav över 500 finns i Europa. Det är siffror som inget annat bilmärke kommer i närheten av.
För några år sedan gick flera biltillverkare ihop och startade laddnätverket Ionity, men där går utbyggnaden trögt och Ionity har även fått hård kritik för den nya prismodellen där snabbladdningen blev ordentligt mycket dyrare.
Ända sedan Volvoägaren Geely lanserade Polestar som koncernens nya elprestandamärke har det funnits frågetecken kring vilket laddnätverk Polestar ska ansluta sig till. Många som förhandsbokat elbilen Polestar 2 har gissat på att märket ska ansluta sig till Ionity-nätverket.
Nu kommer beskedet att Polestar ska samarbeta med Plugsurfing för att underlätta snabbladdning i Europa. Plugsurfing är ett Berlinbaserat uppstartsföretag som ska koppla samman en mängd olika laddoperatörer till ett enhetligt nätverk.
Inget eget nätverk
Polestarägarna får alltså inget eget laddnätverk utan tillgång till flera olika laddnätverk via Plugsurfing.
Enligt Polestar ska samarbetet ge tillgång till 195 000 laddpunkter i Europa och betalningen ska ske på ett enhetligt sätt trots att det är många olika laddföretag som deltar i samarbetet.
– Partnerskapet med Plugsurfing i Europa är ett första exempel på denna typ av lösning och banar väg för fler partnerskap som kommer inkludera såväl nationella som mer regionala och lokala lösningar, säger Thomas Ingenlath, vd för Polestar.
Läs också: ”Polestars besked om snabbladdning är en besvikelse”
Polestar 2 ska levereras med en så kallad RFID-tagg som innebär att förarna inte behöver ha separata appar, kort eller taggar för alla olika laddnätverk. Laddarna ska även finnas inlagda i Polestars infotainmentsystem med kartor från Google Maps.
”Kunderna kommer kunna registrera ett konto hos Plugsurfing, och därmed nyttja en betalnings- och verifieringslösning istället för att behöva använda appar och konton från en mängd leverantörer av laddtjänster”, skriver Polestar i ett pressmeddelande.
Volvo lämnas utanför
I nuläget är dock inte Volvo med i samarbetet med Plugsurfing – det är än så länge förbehållet Polestarägarna.
”Nyheten gäller enbart Polestar”, skriver Karin Wik på Volvo Cars informationsavdelning till Vi Bilägare.
Volvo ska börja leverera elbilen XC40 Recharge senare i år och det återstår att se om även Volvo ansluter sig till samarbetet senare eller om det blir någon annan form av snabbladdningssamarbete för Volvos del.
Ingen laddning ingår
Det finns ingen enhetlig prismodell för hur mycket snabbladdningen ska kosta hos Plugsurfing. Det är upp till varje laddoperatör och kostnaden blir därmed svårare att överblicka än hos Tesla och Ionity.
– Det är ingen kostnad för Plugsurfingtaggen, den följer med Polestar 2. Men själva strömmen är inte inkluderad. Samarbetet påverkar inte kostnaden för strömmen, den bestäms av laddtjänstoperatörerna, säger Brent Ellis, pr-chef på Polestar, till Vi Bilägare.
Så för att klargöra: snabbladdning ingår inte vid köpet av bilen och det finns ingen särskild prismodell för Polestarägare i nuläget?
– Det stämmer, inte i nuläget.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Jag har svårt att se detta som en nyhet, inget som blir unikt för Polestar. Vem som helst (som behöver) kan ju beställa en tagg för €10 eller använda appen från Plugsurfing för att starta laddning på laddstationer.
Problemet som uppstår är att Plugsurfing är ett samarbete för roaming, d v s det kan tillkomma ordentliga roamingavgifter om man inte är uppmärksam på priset i appen.
Instämmer med Grosser, har plugsurfing sedan tidigare och fick även en sådan gratistag av Nissan på elbilsmässan, de har också samarbete. Inget som ger några prisfördelar utan enbart en bekvämlighet, där man alltid måste kolla roamingpriset.
Jag ska väl komplettera med att Plugsurfing fungerar väldigt bra, tanken med en tagg för "alla" laddare är god.
Plugsurfing är bra att ha som backup ifall något krånglar. Men jag har inte registrerat mig i appen eller beställd taggen. Laddning är billigare om man inte låter Plugsurfing vara återförsäljare som lägger vinst på beloppet. Däremot har jag skaffat en norsk "Autopassbrikke". Fast det har kanske inte med saken att göra :-)
En idiotisk fråga från mig men varför behöver man ha sådana här laddbrickor? Vad är det för fel på en gammal hederlig kortautomat som man har när man tankar bensin? Är dessa för dyra att installera? Det borde vara enklare att bara stoppa i sitt kort slå koden och ladda. Sedan dras summan direkt från kontot. Inget krångel och man kan ladda överallt.
#5 Om bankernas miljöpolicy var mer än vackra ord på hemsidan kunde de med några knapptryckningar bjuda på betalningsavgiften. Nu blir det helt enkelt ett för dyrt påslag för det lilla som en laddning kostar. Sen är det ju även så att varje laddoperatör försöker knyta kunderna till sig. Det är samma tänk med återbäring på OK-kortet, poäng på ICA-kortet och bonusklubbmedlemsskap i diverse butikskedjor. När jag laddar hos Eon kan jag välja att betala med bankkort, app eller tagg. När gamla mackkedjor som Circle K och OKQ8 kommer i gång med deras egna snabbladdare blir det nog bankkort alternativt kedjans eget kort. I standarden för CCS finns funktionen med automatisk autentisering. När det tas i bruk blir det som Tesla har fungerat i åratal. Man stoppar i sladden bara, tekniken håller reda på betalningen. Inga fönsterkuvert, ingen springa att stoppa kort i, inga knappar att trycka kod på. Jag ser det med olika laddbrickor som ett i-landsproblem. Jag använder appar som t ex Swish för vissa saker, exempelvis tågbiljetter och laddning. Jag använder bankkort på vissa laddplatser och i vardagen. Tagg använder jag exempelvis för inpassering på jobbet. SMS kan jag använda exempelvis för parkering och på vissa laddplatser. Men vill man bara ha polletter, sedlar och mynt som på 1970-talet blir det ju lite nytänkande.
Läste att Ionity planerar för "plug-and-charge", alltså har du ett aktivt avtal och registrerat bilens VIN så startar laddningen automatiskt - precis som hos Tesla.
Elbilisten.
Visst är det ett i-landsproblem men det måste vara enklare att köra elbil på långkörning så man slipper kontrollera så att man har en speciell tagg eller app som ska fungera på just den laddstationen. Min erfarenhet är att det långtifrån alltid fungerar att ladda ner en app via 4g när man verkligen behöver den. Dessutom har flertalet 70+ stora problem med den nya tekniken. Kort fungerar däremot i princip alltid. För övrigt är alla kundklubbar ett otyg.
Det måste vara lätt att köra elbil för att den stora massan ska vilja gå över. Idag verkar det vara lite för krångligt. Laddluckor som fryser fast på koreabilar. Vissa laddstolpar verkar krångla lite för ofta. Om alla vanliga mackar installerar laddstolpar så minskar sannolikt tröskeln att skaffa elbil för dem som inte är early adopter. Då kan man ju även fråga en människa om man inte begriper sig på hur man ska gå tillväga.
#7: Både tillverkare av snabbladdare och de som driver laddstationer verkar vara lite velande att implementera funktionen. Men nu börjar det kanske röra på sig.
https://chargedevs.com/newswire/tritium-adds-plug-charge-capability-to-its-charging-stations/
Dyrare el en Tesla, alltså!
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.