Det går inte så snabbt för biltillverkarnas egen laddkedja Ionity att bygga nya snabbladdare. Det är oklart om målet på 400 laddstationer längs vägarna i Europa kommer nås.
Ionity startades för några år sedan som ett gemensamt snabbladdningsnätverk för BMW, Ford, Mercedes, Volkswagen, Audi och Porsche. Sedan dess har även Kia och Hyundai anslutit sig, och alla bilar med CCS-kontakt kan laddas vid snabbladdarna.
Men lanseringen har inte varit helt okontroversiell. När Ionity startades fanns en lanseringskampanj där det kostade 80 kronor att ladda oavsett hur mycket ström som gick åt. Nu är den prismodellen ersatt av ordinarie pris som beror på om elbilsföraren har ett laddabonnemang.
Många som laddar på Ionity kommer ha någon form av laddabonnemang från sin biltillverkare, antingen som ingår i köpet eller som kostar extra. Då kan Ionity-laddningen kosta strax över tre kronor per kilowattimme. För en genomsnittlig elbil med ett batteripaket på 50 kWh blir det en kostnad på 150 kronor per laddning, plus månadsavgiften som kan ligga på några hundralappar.
Dyrt utan abonnemang
För den som inte har något laddabonnemang höjdes däremot priset till 8,70 kronor per kilowattimme, och i nuläget hör bland andra Volvo till den kategorin av biltillverkare som inte har något särskilt avtal med Ionity. Att ladda 50 kWh kostar då plötsligt 435 kronor.
Läs också: Ionitys försvar: Därför höjer vi priserna för snabbladdning
Enligt Ionitys egna siffror finns i nuläget 223 öppna och färdigbyggda snabbladdningsstationer och ytterligare 47 är under uppbyggnad. Målet är alltså 400 öppna laddstationer i år, och om det ska hållas måste Ionity öppna ytterligare 177 laddare på de 280 dagar som är kvar av året.
I Sverige har Ionity just nu 16 laddstationer öppna och ytterligare två är under uppbyggnad, i Mariestad och Sundsvall.
Utbyggnadstakten för Ionity har bromsat in ordentligt efter jul och nyår, men samma trend fanns faktiskt även förra året, så det är inget unikt för i år. Enligt siffror från oberoende sajten Ionity Chargers öppnades knappt några nya stationer under januari 2019, och samma trend fanns alltså även i januari i år.
Men det är oklart om Ionity kommer kunna nå målet på 400 öppna snabbladdare i år.
– Nuvarande status är att vi fortfarande siktar på att öppna 400 stationer innan året är slut. Med tanke på coronaviruset och det faktum att Ionity just nu har "jobba hemma-läge" är det omöjligt att ge några tydliga prognoser. Vi kommer kunna göra en realistisk bedömning om hur resten av året kan gå tidigast i maj, säger Paul Entwistle, pr-chef på Ionity, till Vi Bilägare.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.