Detta är en krönika. Det innebär att innehållet är skribentens egen uppfattning.
I dag kom beskedet som många blivande Polestarägare väntat på – svaret på frågan om hur bilen egentligen ska snabbladdas.
Hos Tesla är det enkelt. Supercharger-laddarna finns med i bilens navigationssystem och föraren får direkt veta om den är ledig eller upptagen. Det finns en enhetlig laddtaxa och allt betalas med kreditkort via Teslas app.
Andra biltillverkare har det lite krångligare. Det nya samarbetet Ionity har fått mycket kritik för den tröga utbyggnaden och de höga priserna, men det går att teckna ett abonnemang via biltillverkaren för att sänka priset.
Inte lika smidigt, men tillverkarna försöker ändå anstränga sig för att förenkla snabbladdning längs vägen.
Simpel lösning
Polestar verkar dock ha nöjt sig med en betydligt simplare lösning som låter betydligt bättre än den är i pressmaterialet.
Som Polestar 2-köpare får du en så kallad ”laddtagg” att använda i samarbetet Plugsurfing. Det är i och för sig en smart idé i teorin: att samla ihop en mängd olika laddoperatörer till en enda tjänst där elbilsägarna bara behöver använda taggen för att börja ladda.
Men jag hade nog förväntat mig mer av det som ska vara Geelykoncernens framtidsmärke.
Plugsurfing består alltså av en mängd olika laddoperatörer och Polestar kan inte tala om hur mycket laddningen kostar. Det är upp till varje laddoperatör så en Europasemester med Polestar 2 verkar bli krångligare att planera än hos Ionity eller Tesla.
Att skaffa en Plugsurfingtagg kan vilken elbilsägare som helst göra på nolltid. Polestarägarna bjuds inte på en enda kilowattimme fri laddning vid köpet och det blir heller inget specialpris eller ens introduktionspris i början för Polestarägarna.
Skickar upp satelliter
Jag hade nog förväntat mig ett mer positivt besked från Polestar i dag. Detta ska vara Geelykoncernens spjutspets när det gäller framtidens bilar och då duger inte detta.
Med tanke på att koncernen ska skjuta upp ett nätverk av satelliter är väl ett vettigt laddnätverk med enhetlig betalningsmodell för elbilar inte så mycket begärt?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Man gör som många andra tillverkare, man överlåter det till laddstationsoperatörerna att ordna med infrastrukturen. Kan inte påstå att jag delar skribentens besvikelse till 100%, men jag hade förväntat mig mer av Polestar, det kan jag hålla med om.
Så, all tidigare kritik gällande Tesla... Hur ser det ut nu? Håller Tesla på att gå under? - eller ligger aktien 100% över januari siffran?
”Förståsigpåare” hade fullständigt fel, från start.. Vi som kör Tesla har en fungerande elbil och har gott om laddare i hela Europa, helt kostnadsfritt eller med låg taxa.. Alla andra märken försöker med snikversioner för laddning - för att sko sig själva. Deras bilar borde vara max halva priset - de rostar ju dessutom...
Ingen sund människa väljer polerar före tesla...
Höga elpriser för Volvo !
Kineserna vill väl inte sälja så många exemplar i Sverige, då kan man motivera med "för låg volym i Sverige" som ursäkt för att stänga fabrikerna i landet och flytta till Kina. Volvo sparkar redan nu folk i Gbg och kan fabriken i Skövde ställa om till elmotorer? Knappast, dessa tillverkar man betydligt billigare i Kina.
Tesla och Musk går från klarhet till klarhet, bäst laddinfrastruktur, telematik, energieffektivitet, säkerhet, acceleration. Polestar är ett taffligt skämt från början till slut och spionsatelliterna från kineserna kan vi vara utan. Värna vår frihet köp inte kinesiskt statskontrollerade varumärken
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.