Volvos prestandasyskon Polestar har nu öppnat de digitala orderböckerna för elbilen Polestar 2. Tidigare har det gått att förhandsboka ett exemplar, men nu är "bygg-din-bil"-funktionen och beställningen på hemsidan öppna för alla.
I dagsläget utlovar Polestar leverans i augusti 2020 för den som beställer ett exemplar i dag.
Polestar 2 har en räckvidd på 47 mil enligt WLTP-körcykeln och kostar från 659 000 kronor. Då är bilen välutrustad, bland annat med fyrhjulsdrift, infotainmentsystem som bygger på Googles operativsystem Android, LED-strålkastare, panoramatak, uppvärmt baksäte och rattvärme, ljudsystem från Harman Kardon, trådlös mobilladdning, adaptiv farthållare med Pilot Assist, 360-graderskamera och digital nyckel.
Prislappen är faktiskt 40 000 kronor lägre än Volvos egen elbil, XC40 Recharge. Som tillval finns dragkrok för 13 000 kronor och ett prestandapaket med Öhlins-stötdämpare, Brembo-bromsar och 20-tumsfälgar för 60 000 kronor.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Spara 40 kkr på att välja en snyggare och bättre bil.
Billigare och snyggare!
Hur är marknadsföringen tänkt mellan Volvo och Polestar?
Här finns ju verkligen chansen att utveckla intern kannibalism.
Riktigt snygg, priset är i mesta laget..men man får lite "vill ha" känslor när man ser den. XC40 är rent omodern i jämförelse...
Blir dyrt när man vill vara först.. Min första elbil kommer dröja många år från nu..
Skulle man stå i valet mellan denna och XC40 så är ju valet solklart - alltså en Polestar. Och behöver man inte Teslas laddinfrastruktur så känns ju denna mera attraktiv än en M3.
Intressant ända tills man tänker 8 kr/kwh
Tack men nej tack! Ännu en kinesisk produkt, som vid varje köp gynnar en av de värsta diktaturerna. Dessutom ful design. Tesla modell 3 går före alla dagar i veckan.
@gmogmo Låter som ett dåligt elavtal... ;-)
#ionity
skulle gärna äga en
Låter mer intressant vid första anblick än Tesla Model 3, men nätverket av Teslas superchargers väger väldigt tungt nu när man vet hur dyrt det kan bli med Ionity om inte Polestar får vara med och erbjuda ett bra avtal.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.