När biljättarna ställer om från förbränningsmotorer till elektrifiering blir det ännu viktigare att sänka förbrukningen. En elbil eller laddhybrid som är riktigt effektiv får längre räckvidd och det är viktigt för att locka bilköpare.
Dessutom behöver inte batteripaketet göras onödigt stort vilket sparar tillverkarna enorma belopp.
Kolfiber har länge varit ett smart sätt att sänka vikten utan att kompromissa på hållfastheten. Men problemet är att kolfiber är dyrt, och fortfarande oftast finns i dyra och exklusiva bilmodeller.
Nu ska Jaguar och Land Rover ta fram ett mer kostnadseffektivt sätt att byta ut aluminium och stål mot kompositmaterial – kolfiber och glasfiber – i bilens kaross. Projektet ska leda till 30 procent högre vridstyvhet, 35 kilo lägre karossvikt och högre säkerhetsnivå.
Den engelska bilkoncernen tar hjälp av forskare och industriföretag för att utveckla den nya tekniken inom fyra år. Bland annat måste forskarna undersöka hur materialen klarar av vridmomentet från en elmotor över tid.
Läs också: Allvarligt hybridfel upptäckt – 800 bilar till verkstad
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Kruxet blir tyvärr detsamma som för vindkraftverk, flygplan, mm. som använder blandning av metaller och kompositmaterial: det är svårt att återvinna.
Hur det reagerar i en rejäl påkörning bakifrån är väl vad som behöver studeras, dessa material är otroligt starka så länge de förblir hela och inte sönderbrutna, men när de väl splittrats brukar det inte vara mycket hållfasthet kvar.
Att det är bak och inte fram som det placeras antyder att man inte litar på att resultatet i ett krocktest kan förutses.
35 kg på två ton?
Precis, 35 kg på två ton. All publicitet är bra, eller?
Varför har ViB tagit bort kommentarsfältet i nya artiklar ?
Interaktionen med läsarna är viktig.
Annars kanske aluminium-litium vore ett alternativ. Ger också viktbesparing.
Så bra.då kommer batteribilen att köra minst dubbelt så långt på en laddning.
35 kg sparas lätt genom att välja en personbil istället för en SUV.
Eller bestämmer EU att en personbil får väga Max 2 ton eller varför inte 1700kg.
Då får tekniker och konstruktörer tänka om och börja jobba på riktigt.
Det är ju helt sanslöst att allt blir större, högre, tyngre och längre för varje år.
Och att en elbil måste ha minst 300hk är ju helt sjukt i huvet.
Det står ju 80 på snart varenda väg i hela Sverige.
Man ser ju dagligen folk som med stora suvar som inte vågar sig in i parkeringshusen på stan.
Än mindre kan dom parkera i sitt egna brf lägenhets komplex med underjordiskt garage.
Tvätta biltaket är bara att glömma.
Jag jag håller med stygga vargen att vi är på väg helt åt helsicke fel håll!!
Om bilarna byggdes i kolfiber och aluminium skulle vikten på bilen minska liksom förbrukningen.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.