Biltillverkarna har på kort tid tvingats ställa om och lansera flera tekniska nyheter för att sänka utsläppen och på så sätt komma undan utsläppsböter.
En av nyheterna som flera märken infört är så kallad mildhybridteknik. De nya mildhybriderna kan inte köras några längre sträckor på el, utan hybridtekniken används istället för att stötta motorn och bidra med el för att sänka förbrukningen. De flesta mildhybrider har ett 48-voltssystem.
Men när utvecklingen går så fort som den gör finns också risk för fel. Vi har tidigare skrivit om Audis mildhybrider som nu måste återkallas på grund av ett tekniskt fel som i värsta fall kan leda till bilbrand, och ägarna ska parkera bilen utomhus tills det är löst.
Nu har även Land Rover råkat ut för teknikproblem med mildhybridsystemet. Det rör sig om Land Rover Discovery Sport och Range Rover Evoque av modellår 2018–2020 som nu måste återkallas.
48-voltssystemet kan i vissa fall överhettas vilket kan kortsluta bilens strömomvandlare. Resultatet kan bli rökutveckling där röken sprider sig till kupén och i värsta fall bilbrand.
Bilarna som omfattas av återkallelsen är tillverkade mellan 25 maj 2018 och 2 oktober 2020. Problemet kräver dock inte att någon hårdvara byts ut – ägarna kallas till verkstad för att uppdatera bilens mjukvara.
Återkallelsen berör 809 bilar i Sverige, bekräftar Ebba Jeppsson, marknadschef på svenska Jaguar/Land Rover, för Vi Bilägare.
Läs också: Audis mildhybrider kan överhettas: ”Parkera utomhus”
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Som jag skrev i en annan tråd, så har flera biltillverkare(gamla fossildrakar) blivit tagna på sängen av hastigheten i omställning till eldrift. De har fått utveckla 48 voltsystem(eller köpa in färdiga), snabbt få till laddhybridsmodeller i sitt produktutbud m.m. Men det har gått för fort, så de har inte kunnat säkerställa kvalitén på sina produkter. Tycker det kommer flera bevis på detta från bl.a BMW, Ford och nu Land och Range Rover. Nu är det deras underleverantörer som har kvalitétsproblem, men det blir biltillverkaren som får ta smällen gentemot kund. Jag har svårt att få köpsignaler på generation 1 av 48v-system och laddhybrider. Känns just nu som ett rejält dåligt ihopkok av prylar som de inte har koll på. Till slut står jag som kund med "skägget-i brevlådan" och får betal dyrt för servicereparationer i framtiden. Nej, genration1 kommer jag inte att köpa som privatkund.
Vilket skämt dessa bilar är
Toyotas hybrider har aldrig krånglat. Jag tror på originalet.
Helt onödigt, vad spelar det för roll om dessa modell har mildhybridsystem eller inte? Det gör ingen skillnad för miljön och klimatet i alla fall. Slöseri med tid, pengar och resurser som de borde lägga på att ta fram nya miljövänligare bilmodeller.
Mildhybrider ingen höjdare kom till när dieseln blev svartlistad för att bensinaren skulle dra mindre- Köp en riktig hybridbil som tex Toyota bygger istället. Mildhybrid ett tecken på att bilen är för tung har för många hästar och drar för mycket .
Överhettad och risk för brand.
Nu börjar jag fatta sambandet, det är alltså mildhybrider som brinner i förorterna.
Man kan tro det.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.