Nästa artikel
Jaguar/Land Rover räknar med miljardböter för utsläppen
Nyheter

Jaguar/Land Rover räknar med miljardböter för utsläppen

Publicerad 29 oktober 2020
EU:s nya utsläppskrav blir svåra för Jaguar och Land Rover att nå.

Jaguar och Land Rover är en av biltillverkarna som ligger sämst till när det gäller att klara EU:s nya utsläppskrav – trots lanseringen av elbilen I-Pace.

Anledningen är att den brittiska biltillverkaren inte hunnit få ut tillräckligt många laddhybrider på vägarna i förhållande till antalet vanliga bensin- och dieselbilar som säljs.

Jaguar/Land Rover har nu kört igång en offensiv med flera nya mildhybrid- och laddhybridmodeller men eventuellt kan det vara för sent. Försäljningen av laddhybriderna har försenats på grund av pandemin och två av modellerna har dessutom stoppats på grund av oklarheter i de officiella utsläppssiffrorna.

Läs också: Biltillverkarna som klarar tuffa utsläppskraven redan nu

Därför förbereder sig koncernen nu för att tvingas betala upp till en miljard kronor i utsläppsböter för i år.

– Vi är inte glada att vi inte kommer klara kraven för 2020, men mycket av det som hänt har varit utom vår kontroll, sa finansdirektören Adrian Mardell under ett möte för investerare, enligt Automotive News.

EU kräver att biltillverkarna har ett snittutsläpp på 95 gram per kilometer i år. Men det finns en mängd olika undantag som tillverkarna lyckats få till, bland annat att bilmärken som bygger tyngre bilar får göra särskilda avdrag. Du kan läsa mer om knepen här.

Jaguar/Land Rover uppger att utsläppskraven eventuellt kan nås om utrullningen av laddhybrider går enligt plan under resten av året.

Läs också: Efter hybridhaveriet – Ford missar tuffa utsläppsmålet

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-10-29 07:29
A.L

Ett galet slöseri med resurser. Lägg den där miljarden på något vettigt istället.

MVH AL

#2 • Uppdaterat: 2020-10-29 07:53
Olle_45

Jag tror att VAG och Hyundai/Kia klarar den mycket snabba övergången till elbilar.
Men för övrig bilindustri är jag inte alls säker på att de kommer att överleva de närmsta 5 åren.
Corona pandemin har gjort att många biltillverkare har skyhöga lån, som ska betalas till allt högre räntor.
Ungefär som en överbelånad privatperson som tar SMS-lån för att klara sig en vecka till.

302 miljarder dollar har GM och Ford i lån.
https://youtu.be/6OGugv5dn-A

#3 • Uppdaterat: 2020-10-29 08:45
Elbilisten

Det är ju ingen som tvingar dem fortsätta bygga avgasbilar. En miljard kan man köpa en del batterier för. Men om de nu absolut vill bygga avgasbilar hoppas jag att de i stället för bidrag till EUs adminstration köper utsläppsrätter från ett företag som enbart bygger rena elbilar. Då kommer pengarna iaf att gå till att påskynda omställningen. Men FCA har kanske köpt alla?

#4 • Uppdaterat: 2020-10-29 08:47
Desmoholic

Istället för att tvinga dem att böta pengar vore det inte bättre att de tvingades avsätta pengarna för utveckling av mindre miljöbelastande bilar?

#5 • Uppdaterat: 2020-10-29 09:03
L. Mäkinen

Jag har svårt att se problemet. Hade de inte siktat på att göra omställningen så sent som möjligt hade de sluppit. Det är de själva som valt att inte utveckla i tid.

Är de inte Indiska?

#6 • Uppdaterat: 2020-10-29 09:20
K_Klabbe

Njae, de finns ju i Storbrittannien men ägs ju av Tata motors, som är baserat i Indien. Mer brittiskt än indiskt skulle iaf jag säga.

#7 • Uppdaterat: 2020-10-29 09:39
Styggavargen

Jag lovar, de kommer att lösa det på ena eller andra sättet. Göra en liten "workaround".

#8 • Uppdaterat: 2020-10-29 14:03
K_Klabbe

Beror ju på vad man menar med lösning. Året är ju snart slut så svårt att göra något åt sålda bilar, och tveksamt om de har ett lager med osålda el eller plugin hybrider att rea ut innan året är slut. Att köpa krediter av en konkurrent som FCA har gjort är ju ingen lösning, antagligen något mindre pengar men lagom kul att ge pengarna till en konkurrent.

#9 • Uppdaterat: 2020-10-29 17:25
Carl Trefalt

Får de slå igen bilfabrikerna nu?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.