Jaguar och Land Rover försöker stoppa möjligheten för Porsche, Audi, Lamborghini och Volkswagen från att importera bilar till USA.
Under torsdagen lämnade JLR-koncernen in en ansökan om att stoppa importen eftersom de ska använda terrängkörningssystemet Terrain Response utan tillstånd.
Tekniken innebär att bilen kan anpassa drivlinan för körning på olika underlag och har funnits i många år hos Jaguar och Land Rover. Bilen kan antingen själv lista ut vilken konfiguration som ska användas eller låta föraren välja mellan olika förinställda lägen.
”Vi vill skydda oss själva och våra operationer i USA från företag som injicerat intrångsprodukter på den amerikanska marknaden”, uppger Jaguar/Land Rovers jurist Matthew Moore, enligt Automotive News.
Enligt honom är det Jaguar/Land Rover som har utvecklat tekniken och den ska även vara patentskyddad. De tyska biltillverkarna använder den enligt honom utan tillstånd eller licens.
I praktiken vill den brittiska biltillverkaren stoppa importen av Porsche Cayenne, Lamborghini Urus, Audi Q8, Q7, Q5, A6 Allroad och e-tron samt Volkswagen Tiguan. Ett eventuellt förbud – om det går så långt – skulle vara ett dråpslag mot de tyska tillverkarna eftersom just de här modellerna står för en stor del av intäkterna.
Läs också: Räknar med miljardböter för utsläppen: ”Vi är inte glada”
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
"Bilen kan antingen själv lista ut vilken konfiguration som ska användas eller låta föraren välja mellan olika förinställda lägen."
Enligt informationen från Land Rover är det endast det automatiska systemet som är "Terrain Response", kör man manuellt är det avstängt, annars skulle man väl stämma fler.
"Importera ... till ..." Något ovanlig formulering.
Om det är patentskyddad ska VW gruppen betala licens för det.
De tyska biljättarna? Är det likställt med VAG?
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.