Nästa artikel
Jaguar och Land Rover fasar ut dieseln – blir elbilsmärken
Nyheter

Jaguar och Land Rover fasar ut dieseln – blir elbilsmärken

Publicerad 15 februari 2021 (uppdaterad 15 februari 2021)
Den brittiska koncernen ska sluta bygga dieselmotorer och satsa helt på nya elbilar, antingen med batteri eller vätgasteknik.

Jaguar och Land Rover är en av biltillverkarna som haft mest uppförsbacke att klara EU:s tuffa utsläppsmål. Koncernen missade gränsvärdet med två gram koldioxid per kilometer och får betala 400 miljoner kronor i böter.

Även om Jaguar sålt elbilen I-Pace under flera års tid står den fortfarande för en liten del av koncernens totala försäljning. Dessutom blev flera nya laddhybridmodeller försenade på grund av coronapandemin.

Nu kör koncernen igång en jättesatsning på eldrift. Land Rover ska lansera sex helt eldrivna modeller inom fem år och Jaguar ska bara lansera elbilar från 2025. Den första eldrivna Land Rover-modellen kommer 2024.

Planerna på att lansera en helt eldriven version av lyxlimousinen XJ redan i år har dock skrotats. Det är oklart varför, men en anledning skulle kunna vara att försäljningen i segmentet rasat när köparna istället väljer en suv.

Planerna på att lansera en helt eldriven lyxlimousin har skrotats

Koncernchefen Thierry Bolloré presenterade den nya planen under måndagen.

Tunga suvar

Land Rover har en stor utmaning i att få modellerna mer effektiva när de går över till eldrift. Flera av modellerna som säljs i dag har högt luftmotstånd och hög tjänstevikt – en dålig kombination för att uppnå lång räckvidd i en elbil.

En lösning kan vara att satsa på vätgas, en teknik som koncernen redan experimenterar kring. Koncernchefen Thierry Bolloré uppger nu att testerna av ny bränslecellsteknik ska köras igång ”omgående”. En annan lösning är att sänka vikten med nya material.

Jaguar och Land Rover ska även dela mer teknik med ägaren Tata Motors för att spara pengar, en lösning som kan vara riskabel ur ett varumärkesperspektiv.

Tre olika plattformar

Men trots att koncernen är under hård press att spara pengar ska tre olika plattformar användas för de nya modellerna: två dedikerade för Land Rover (där båda två även har stöd för olika former av förbränningsmotorer) samt en ny elbilsplattform för Jaguar.

2030 ska alla bilar som Jaguar säljer vara eldrivna. För Land Rover ska den siffran vara 60 procent. 2026 ska dieselmotorerna fasas ut.

Läs också: Knappen som är tyska biljättarnas nya huvudvärk

Ämnen i artikeln

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.