Nästa artikel
Jaguar går i framhjulsdrivna tankar
Nyheter

Jaguar går i framhjulsdrivna tankar

Publicerad 13 augusti 2013 (uppdaterad 14 augusti 2013)
För att klara EU:s nya utsläppskrav kan Jaguar vara tvungna att lansera framhjulsdrivna mindre modeller.

På grund av EU:s nya strängare utsläppskrav kan Jaguar Land Rover vara tvungna att lansera en eller flera mindre bränslesnålare bilar som kan väga upp för tillverkarens suvar och sportbilar, det rapporterar brittiska Autocar.

EU har beslutat att varje biltillverkares modellflotta ska ha ett genomsnittligt utsläpp av 95 g/km år 2020. På samma sätt som BMW och Mini nu är i full gång att lansera små framhjulsdrivna bilar överväger Jaguar att i framtiden lansera en serie av framhjulsdrivna bilar som kan säljas i stora mängder.

Än har Jaguar dock inte tagit något beslut om hur de ska göra. Problemet är att dessa nya budgetmodeller kräver en helt ny plattform som lär bli dyr att utveckla, vilket i sin tur innebär att modellerna kan få höga priser.

Diskutera: Tycker du att Jaguar ska bygga smått och framhjulsdrivet?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-08-13 15:25
KaptenOberkommandok

Frågan "Tycker du att Jaguar ska bygga smått och framhjulsdrivet?" är ganska korkad. Om Jaguar vill överleva är de ju liksom tvungna. I annat fall är det bara att hålla fast vid dagens modellflotta och sedan är det tack och adjö. En betydligt bättre fråga hade varit: "Tycker du att EU:s utsläppskrav är vettiga alternativt realistiska?". Och då genast blir det intressantare! Vad vill EU? Slå sönder den viktigaste industrin av alla? Det är liksom bara sju år kvar. Visst, utan krav händer ingenting (det begriper jag också), men det går inte att kräva vad som helst. Förbrukningen och utsläppen kan ju aldrig bli noll. Fram för fler hybrider, bland annat - om de sedan på papperet uppfyller EU:s krav är en sak, om kunderna sedan väljer att köra dem på enbart fossilt bränsle är en annan sak, men då faller hela tänket pladask. Och blir elen renare än utsläppen efter fossilt drivna bilar? Tyskland skall lägga ner kärnkraften och redan nu ökar brytningen av brunkol med gigantiska tal. Miljövänligt? Här tycker jag att EU tar i för hårt för snabbt.

#2 • Uppdaterat: 2013-08-13 15:43
hultarn

Nu är detta ju inget nytt, tidigare fanns X-type som var släkt med Mondeo och numera ersatt av XF som är bakhjulsdriven.
X-type fanns med 2WD (2,0 bensin plus diesel) 4WD (2,5 och 3,0 bensin).

Marknaden för små bilar är redan överhettad, så det finns ingen anledning att ge sig in där.
Jag håller med Kapten om EU:s märkliga regler, typisk skrivbordsprodukt.

En nödlösning kan ju vara att inkludera Tata Nano i Jaguarprogrammet (det är ju samma firma), så kommer Jaguars snittförbrukning sjunka markant.
Att det sedan knappt går att sälja en Jaguar Nano är en annan sak.
Hur många Aston Martin-IQ säljs det?

#3 • Uppdaterat: 2013-08-13 17:31
Havsfidran

När Aston Martin Cygnet blivit några år gammal och man kan köpa en på begagnat marknaden för max 100.000 kronor. Då kan jag Gärna tänka mig en sån. Dom är ju snyggare än IQ. Men IQ är knappast heller prissatt efter vad man får, tycker jag.

#4 • Uppdaterat: 2013-08-13 20:17
IngoS

Det är väl rimligtvis C-segmentet som är aktuellt, där både Mercedes och BMW finns. Där är det nog helt nödvändigt för Jaguar att finnas i framtiden. Skulle väl vara kul med en konkurrent med litet tradition. Mercedes CLA eller A-klasse är ju lyckade försäljningsmässigt och Jaguar kunde göra något liknande.. Skulle kunna finnas en marknad.

#5 • Uppdaterat: 2013-08-13 20:41
Roy J

När dessa regler presenterades för flera år sen, reagerade jag på den lite märkliga utformningen att det var helt fritt fram för biltillverkare att bygga riktiga miljösvin bara man hade några rejält återhållsamma på programmet.
Låt utsläppskravet stå i proportion till respektive modells transportnytta. Utgå ifrån hur många passagerare och hur mycket nettolast bilen kan ta.
Rimligtvis kommer det att gå ut över en del hästkraftstinna monster, men kan man beklaga sig över några få veteranbilars utsläpp så bör man sannerligen kunna ställa krav på en nykonstruerad bil.

Underrubriken fick mig att undra över om det skulle vara något speciellt bränslesnålt med framhjulsdrivna modeller, men så är knappast fallet. Det är väl snarare så att den utrymmeseffektivare konstruktionen passar särskilt bra i små bilar.
Kan nog hålla med Kapten om att hans rubrikförslag är bättre.

#6 • Uppdaterat: 2013-08-13 21:26
KaptenOberkommandok

Roy funderar över om man kan beklaga sig över några få veteranbilars utsläpp. Jo, det går alldeles utmärkt, eftersom själva poängen är att ALLA skall betala för den nedsmutsning de bidrar till - det är alltså inte antalet fordon i sig som är intressant. Varför ska en person i till exempel en fet S-Klass från 1982 kunna köra runt på typ 1,3 liter milen med utsläpp runt kanske 500-600 gram per kilometer utan att behöva betala för det? Obegripligt. Lika obegripligt är att jag blir ifrågasatt för att ifrågasätta skattebefrielsen.

#7 • Uppdaterat: 2013-08-13 21:32
Havsfidran

En annan sak som jag inte förstår mig på är hur man kunnat komma undan som industri eller biltillverkare genom att "Köpa sig fri" via utsläppsrätter. Det är rätt korkat.

#8 • Uppdaterat: 2013-08-13 21:41
Audi A5 SB

Kapten, du vurmar då sannerligen inte för ett kulturarv som rullar. Ponera nu att din merca i ditt exempel blir dyr att köra på allmän väg som veteranfordon. Var hamnar bilen ifråga då om 10 eller 20 år. På skroten? Eller möjligen på ett museum? Blev det bra?

Med tanke på dessa bilars, i princip, obefintliga bidrag till miljöförstöring, borde de undantas från miljöbeskattning. Med Kaptens resonemang blir min unika japanska motorcykel omöjlig att beskåda för andra än jag själv och några andra få. Glöm många träffar med unika fordon.... Vem vill betala 10.000 i skatt för en bil eller MC som körs ca 10 mil per år?

#9 • Uppdaterat: 2013-08-13 21:42
Havsfidran

Kapten. En avgift på 1000 kronor om året tycker jag kunde vara rimlig på en bil som är 1983 eller äldre.

#a • Uppdaterat: 2013-08-13 23:35
KaptenOberkommandok

Jag har tidigare sagt att en fast avgift på runt 1 000 per säsong borde vara överkomligt, och jag ser nu att även Havsfidran är inne på samma linje. Och jo, man kan vurma för ett kulturarv som rullar, men man kan samtidigt anse att kulturarvet skall vara med betala. Men jag är ganska säker på att myndigheterna tids nog kommer att föreslå en schablonskatt för "veteranfordon".

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.