Hyundai var tillsammans med koncernkollegan Kia tidigt ute med rimligt prissatta elbilar. I Sverige har Hyundai sålt 1 855 exemplar av eldrivna kompaktsuven Kona sedan premiären 2018.
Nu är det dags för ett ansiktslyft av modellen och Kona Electric får några mindre designförändringar för att släktskapet med de övriga Konamodellerna ska bli tydligare, bland annat ny front med annorlunda strålkastare, ny stötfångare bak och nya bakljus.
Det kanske inte märks, men faktum är att ”nya” Kona är fyra centimeter längre än den utgående modellen. Den hade också ett särskilt mönster i fronten som liknade en grill på en bil med förbränningsbil, men det mönstret är nu borta för att ge ett renare intryck.
Uppkopplad till appen
På insidan blir Hyundai Kona Electric mer uppkopplad. Det finns digitala instrument framför föraren med en 10,25-tumsskärm och numera kan bilen även kopplas upp mot en mobilapp med hjälp av Hyundai Bluelink för att exempelvis bestämma laddtid eller värma upp kupén i förväg.
Den uppdaterade el-Konan får uppgraderade säkerhetssystem som bland annat kan upptäcka korsande trafik bakom bilen och i döda vinkeln, varna om bilen framför i en kö börjar köra utan att föraren reagerar och om föraren riskerar att slå upp dörren framför en bil eller cyklist.
Två batteristorlekar
Drivlinan har till största delen lämnats orörd. Det innebär två olika batteripaket, på 64 eller 39 kWh, som ger en räckvidd på 48,4 respektive 30,5 mil enligt WLTP-körcykeln.
Med det stora batteripaketet har bilen 204 hk och med det lilla batteriet får köparna hålla tillgodo med 136 hk. Vridmomentet ligger dock på 395 Nm i båda modellerna. Bilen klarar snabbladdning på upp till 100 kW och det finns en ombordladdare på 10,5 kW som tillval (7,2 kW är standard).
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Ingen ful svart plast runt hjulhusen!?!? Det är stort!! (Och bra!) :-)
”Rimligt prissatta” kan ju diskuteras. En halv miljon för en ”bruksbil”. Förhoppningsvis är den billiga känslan i inredningen åtgärdad till denna version.
23 knappar på ratten? Ska det verkligen vara nödvändigt?
Men den är ju ändå rund och det är trevligt.
Synd att främre delen av bilen fortfarande ger intryck av hängbuk!
SUV? Det är väl en crossover snarare. Plasten kanske bara är målad?
Hellre 23 knappar lättåtkomliga på ratten än utspridda lite här och var.
Men Vargen, det du skrev i #4 trodde jag aldrig skulle komma från ditt tangentbord.
Tekniken förefaller bra, men inredningen är ett dystert kapitel.
Höjd på bilen ~156 cm.
Var går gränsen för Crossover eller SUV ?
Guran, kanske Vargen är på väg att byta bil. Förbereder sig på att det blir en Crossover. Rent av en Kona ;-)
Hyundai Kona klarade 100 mil. På bana.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.