Nästa artikel
Hyundai Kona Electric får längre räckvidd och dragkrok
Nyheter

Hyundai Kona Electric får längre räckvidd och dragkrok

Publicerad 17 juni 2020
Den eldrivna versionen av Hyundais kompaktsuv ökar räckvidden med åtta procent.

Tidigare i år uppdaterade Hyundai den eldrivna versionen av kompaktsuven Kona med bland annat trefasladdare och internetuppkoppling för att ägarna skulle kunna hålla koll på bilen via en mobilapp.

Nu är det dags för ännu en uppdatering. Tack vare nya däck och några aerodynamiska tricks som ger lägre rullmotstånd har räckvidden i Hyundai Kona Electric med det stora batteripaketet på 64 kWh ökat från 449 till 485 kilometer, en ökning med åtta procent.

Med det mindre batteripaketet på 39 kWh ökar räckvidden från 289 till 305 kilometer. Samtliga siffror är enligt WLTP-körcykeln och den nya räckvidden gäller på bilar med produktionsstart i juni 2020.

"Lättviktsdragkrok"

De svenska Hyundaiköparna har även längtat efter möjlighet att utrusta el-Kona med dragkrok och det blir nu möjligt. Alla som har en bil producerad från mars 2020 kan få dragkrok eftermonterad.

Det rör sig dock inte om någon tungviktare bland dragkrokar. Hyundai Kona Electric får dra ett bromsat eller obromsat släp på 300 kilo och dragkroken får högst belastas med 100 kilo vertikalt. Det fungerar därmed inte för en husvagn men däremot går det att exempelvis lasta cyklar eller lätta släp.

Dragkrok finns inte till Hyundai Kona med det mindre batteripaketet.

Hyundai Kona Electric kostar nu från 389 900 kronor med lilla batteriet och 424 900 kronor med stora batteriet, före elbilsbonusen.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-06-17 13:39
Styggavargen

Tyvärr är modellen för liten och dyr..vilket är synd. Om priset gått ned ca 60-80 tkr till så hade jag faktiskt varit intresserad. Jag tycker vi skall ta bort bidraget, det gör ingen nytta...bara att kasta skattepengarna i sjön. Jag är helt övertygad om att priserna hade blivit "rätt" om bidraget försvann helt.

#2 • Uppdaterat: 2020-06-17 13:56
bejje

Styggavargen: Att ta bort bidraget skulle vara tråkigt för de som precis har råd nu att köpa elbil, men inte skulle ha det utan bidraget. Tråkigt också för omställningen rent generellt i Sverige om färre har möjlighet att byta till elbil.

#3 • Uppdaterat: 2020-06-17 16:38
JanneAMG

Jag trodde det bara var traktorer och lastbilar som har ”dragkrok”!

#4 • Uppdaterat: 2020-06-17 16:38
JanneAMG

Jag trodde det bara var traktorer och lastbilar som har ”dragkrok”!

#5 • Uppdaterat: 2020-06-17 16:38
JanneAMG

Jag trodde det bara var traktorer och lastbilar som har ”dragkrok”!

#6 • Uppdaterat: 2020-06-17 16:38
JanneAMG

Jag trodde det bara var traktorer och lastbilar som har ”dragkrok”!

#7 • Uppdaterat: 2020-06-17 16:38
JanneAMG

Jag trodde det bara var traktorer och lastbilar som har ”dragkrok”!

#8 • Uppdaterat: 2020-06-17 16:38
JanneAMG

Jag trodde det bara var traktorer och lastbilar som har ”dragkrok”!

#9 • Uppdaterat: 2020-06-17 16:38
JanneAMG

Jag trodde det bara var traktorer och lastbilar som har ”dragkrok”!

#a • Uppdaterat: 2020-06-17 16:39
JanneAMG

Jag trodde det bara var traktorer och lastbilar som har ”dragkrok”!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.