Flera biltillverkare har råkat ut för tillverkningsproblem av nya elbilar och laddhybrider. Både Ford och BMW har nyligen återkallat bilar som i värsta fall kan börja brinna.
Nu ska även Hyundai Kona Electric återkallas, uppger nyhetsbyrån Reuters – men bara på den sydkoreanska marknaden.
Hyundai använder battericeller från underleverantören LG Chem i Kona Electric som i värsta fall kan kortslutas och börja brinna. Hyundai har därför kört igång en kampanj för att kalla tillbaka totalt 25 564 bilar i Sydkorea till verkstaden för att lösa problemet.
Felet uppstod vid tillverkningen av högvoltsbatteriet. Bilarna är byggda mellan september 2017 och mars 2020. Hyundai och LG Chem delar på kostnaden för återkallelsen.
Förra sommaren kom rapporter om en brinnande Kona Electric från Kanada och den här sommaren inträffade ytterligare en incident i Sydkorea. Totalt uppger Hyundai att 13 brandincidenter inträffat för Kona Electric, varav elva i Sydkorea och två i andra länder.
Om batteriet behöver bytas ut kräver det en stor verkstadsinsats. Återkallelsen omfattar alltså inga bilar i Europa eller Sverige som det ser ut nu. Vi har sökt svenska Hyundai för en kommentar.
Uppdatering 9/10: Hyundai i Sverige uppger att en intern undersökning pågår som bland annat undersöker hur problemet eventuellt skulle påverka bilar med europeisk och svensk specifikation. Än så länge är ingen återkallelse aktuell för svenska eller europeiska bilar.
Läs också: Handtaget lossnade: "Som en komisk sketch"
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
En het bil med andra ord, med rykande åtgång och ett brinnande intresse hos kunderna som kanske falnar nu.
Lite löjligt att slå upp att en elbil återkallas, i Sydkorea !
Lika mycket klickjornalistik som hänt i veckan.
Och Raphael, konstigt att Volvo säljer som smör här i Sverige trotts alla kvalitetsbrister och återkallelser.
Låter lite kryptiskt det där, inget tydligt svar på varför två brunnit utanför Korea och varför det skulle vara endast de som sålts där som påverkas, obesvarade frågor.
Det är flera laddbara bilar som har rapporterats som brandkänsliga på senare tid. Hur många avgasbilar som haft liknande problem syns inte lika bra. Häromdagen gick det ut ett VMA för att en Volvo laddhybrid stod i lågor efter att en Renault Clio intill börjat brinna. Clion var inte så illa att den brann så det nämndes inte.
Problemet är väl att många låter påskina att elbilar inte brinner - punkt.
Varje gång det händer drar man igång en intensiv bortförklaringskampanj, ursäktskampanj och ifrågasättningskampanj.
Detta är ett märkligt politiskt agerande.
Elbilen kan inte bygga sin grund på falskhet.
Finns det bekymmer, acceptera det och arbeta för att ta bort det istället för att förneka och sopa under mattan, så bygger man en framgångsrik framtid, trixande och fixande bygger ingen framtid.
Intern utredning.. dom väntar helt enkelt och ser om fler bilar brinner. För att se om dom kan komma undan undan utan att göra något åt bilarna i EU.
Många bilmärken som har problem nu med risk för brand. Kia är systerbil till Hyundai, så det borde gälla vissa Kia elbilar också.
Hm skarpsinnig iakttagelse...
Undra om det inte har något att göra med modern teknik?
Ju mer elektronik och elektrisk lyxutrustning desto större risk för allvarliga fel som kan leda till brand, mycket av tekniken i bilarna är inte nödvändig och kunde tas bort om inte kunderna var slöa pösmunkar som måste ha omfattande assistans för att klara sig genom dagen.
Uppenbarligen får det konsekvenser.
Ja med mer elektronik, desto större chans att det blir något fel.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.