Marknadsundersökningsföretaget Harris interactive har frågat 2 634 vuxna amerikaner under maj månad hur de ser på att köpa en hybridbil. Undersökningen talar sitt tydliga språk och visar att en av fyra bilägande amerikaner är mer intresserad av att köpa en hybrid nu än vad de var för fyra år sedan.
Så mycket som nio procent av de tillfrågade sade att de skulle överväga en helt elektrisk bil om de köpte bil i dag. Samtidigt skulle elva procent fundera en diesel, medan en av fyra skulle överväga en hybrid. En majoritet, 59 procent, skulle dock gå på en gammal beprövad bensinmotor.
En stor skillnad kunde märkas i åldrarna, där bilägare mellan 18 och 35 år är de som oftast överväger en miljövänlig bil, medan femtioplussarna är måttligt intresserade. 55 procent av dem som intresserar sig för alternativa drivmedel gör det av ekonomiska skäl medan 26 procent gör det av miljöskäl.
Försäljningen av hybrider går dock knackigt. Till exempel har Ford sålt 10 648 hybrider i USA hittills i år, vilket innebär att man ligger efter jämfört med 2011 då man sålde 27 100 hybrider under hela året.
Diskutera: Hur ser du på intresset för hybrider?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Att hybridbilar ökar i popularitet kan jag förstå - jag är själv sugen på en. Kör man mest i stadstrafik finns inget bättre. Renodlade elbilar går bort för oss som inte kan ladda hemma, och så länge de är så begränsade i räckvidd - samt dyra att köpa och äga.
Själv har jag nu kört hybrid i snart ett år, jag kan sakna sportigheten men älskar mjukheten, inga växlingar utan bara en mjuk acceleration, en stor nackdel är att jag inte får ha dragkrok.....
Bränsleförbrukningen är underbar ca. 0,45 innan mina 20" åkte på....:) Tyvärr finns det en missuppfattning att hybridtekniken bara funkar i låga farter, det är helt fel och elmotorn går in och jobbar även om jag ligger i 120 på motorväg....
Men den sparar så klart mest bränsle inne i stadskörning även om man får lära om sig i sitt körsätt för att nyttja tekniken till fullo.......
Har nog svårt att tänka mig en vanlig bil igen om det inte skulle va en extrabil...
Hybridtenik borde kunna bli en teknik som sitter i bilarna och bli lika självklar som t ex en turbo blivit. Det står inte längre på bagagen att bilen har turbo och ägaren vet ofta inte själv om att bilen har en turbo heller. Men då talar jag om hybrider som inte är så avancerade, utan att de har en vanlig motor och en vanlig automatlåda samt ett batteri som inte är större än att det ryms under motorhuven och som driver en elmotor som kompletterar och delvis ersätter den vanliga förbränningsmotorn. Då är tekniken lagom för att sitta i alla bilar och ändå sänker förbrukning märkbart mycket. Sådana bilar går även att ha med dragkrok.
Ja det där med dragkrok är viktigt för många "Thommys" och ofta är det inte fråga om att kunna dra så mycket iheller men utav någon anledning så får man inte montera en krok alls på dessa hybridbilar. ( undantag finns )
Förstår inte varför det skall vara så svårt att kunna hänga på en släp efter en hybrid?
Blev ytterst förvånad när jag nu läste om 508RXH som snart lanseras som har en stark Dieselmotor men får ändå bara dra ett släp på 1000kg?
Den skulle kunna fungera utmärkt som dragbil och vara ett bra alternativ till t.e.x Xc70 men så blev det inte ....
En el eller hybridbil verkar inte få lov att bli FÖR bra?
Noterar även rubriken som åtminstone jag tyder som att det numera säljs en hel del hybrider i USA,..men när man sedan läser slutkommentaren så visar det sig att det inte alls handlar om särskilt många bilar som ÄR sålda med hybriddrift.
DÅ skall man ändå ta i anspråk att det finns en hel del hybrider att välja på i USA i motsats till vad vi kan välja på i Sverige.
Bilarna är helt enkelt för dyra att köpa samtidigt som Bensinen inte är så dyr.
Ett bra sätt att prova en hybridbil och se om man trivs med den är att hyra en av OKQ8 eller Toyota eller annan hyrbilsfirma för att kunna köra lite längre innan man bestämmer sig. OKQ8 har även Nissan Leaf och Opel Ampera vilka kan vara kul att köra en dag med för att känna på en bil som körs på el.
Fick man inte bara dra 500kg med 508RXH?
"PREVIA" : Nä jag mindes tydligen fel,..RXH får dra 1100kg men det är ju för lite det med!
http://www.vibilagare.se/test/biltester/provkorning/provkorning-peugeot-508-rxh-2012-37366
En kvalificerad gissning är att elmotorsystemet inte klarar mer än ett visst startvridmoment och därför riskerar att "brinna upp" om startvikten vid stillastående är för hög. Och det spelar ingen roll om elmotorn är centralt placerad eller distribuerad via separata motorer på varje drivhjul. Så drömmarna om en elbil för universalanvändning lär nog få vänta på uppfyllande i ytterligare ett antal år.
Förstår som sagt inte varför detta skulle vara ett problem med att dra en släpvagn oavset "hur man har byggt".
Man har använt elfordon i åtskilliga år för att dra tunga vagnar.
På jobbet har man en sådan "bil" som är ifrån -85 och den används varje dag fortfarande men behöver ändå inte laddas varje dag. ( körs lite men batteriet är ej bytt )
Det finns även en helt ny version som kan dra en bra bit över 30 ton som används flitigt,...visst toppfarten är måttlig men att dra tungt är inga problem.
Det märkliga är att Lexus RX får dra 2 ton, medans personbilarna inte får ha krok, kan ju vara så att de inte prioriterat detta... Men lite konstigt är det allt
@Simon och Mistro: Har alla elmotorer samma prestanda? Jag har t.ex. en elmotor i min rakapparat. Kan jag använda den till att driva en bil? Knappast! Till det kommer batterisystemets förmåga att avlämna elektrisk energi till motorsystemet. Det finns flera begränsande faktorer som avgör hur mycket en elmotor kan belastas. Och alla hänger dessutom samman med kostnaden för systemet i fråga.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.