Om tio år räknar Nancy Gioia, som basar för Fords elbilsprogram, med att Ford kan ha uppåt 25 eldrivna bilmodeller. Men ändå utgör de bara en liten nisch av tillverkarens program:
– Merparten av de eldrivna bilarna kommer att vara plug in-hybrider eller vanliga hybrider där eldriften kompletterar en vanlig motor, säger Nancy Gioia. Bensin- och dieselmotorer kommer att finnas ännu långt in på 2050-talet.
På många håll i världen finns i dag inget intresse för ny teknik som eldrift och hybridsystem. Sverige tillhör de mer progressiva marknaderna, liksom kustområdena i USA.
– Men i Ryssland, exempelvis, struntar man i grön teknik. Där gäller kraft och prestanda, säger Nancy Gioia. I Kina och Indien är köparna misstänksamma mot nymodigheter. Där sparar man ofta till sin bil och vill inte riskera pengarna på någon oprövad teknik.
Att Ford valde just Focus som den första rent eldrivna bilen har sina skäl. Det är den vanligaste Fordmodellen och den säljs i många länder. Elmodellen kan tillverkas i samma fabriker och vid samma löpande band som de vanliga Focusarna eftersom den till stor del består av samma komponenter. Det håller nere priset – fast det är högt ändå. I USA kostar Focus Electric 39 200 dollar (drygt 287 000 kronor) och köparna kan få subventioner på 7 500 dollar (cirka 55 000 kr).
– Vi måste göra eldriften mer överkomlig i pris, anser Nancy Gioia. Elbilar måste kunna säljas utan abnorma ansträngningar i form av höga subventioner.
Men när nu renodlade elbilar har så många nackdelar i form av högt pris och begränsad körsträcka, varför ägnar inte Ford istället sig åt enbart hybrider? Där finns ju de stora säljvolymerna. Ford räknar till exempel med att sälja uppåt 100 000 hybrider som baseras på C-Max.
– Det finns köpare som vill ha renodlade elbilar och det kommer att finnas områden i framtiden som kräver nollutsläpp, förklarar Nancy Gioia. Vi lär oss också mycket av att jobba med elbilar; både vad kunderna kräver och hur tekniken ska förbättras.
Focus Electric kommer till Europa sent i höst. USA-versionen har en räckvidd på 16 mil men några specifikationer för Europa vill Ford inte lämna. Sverige kommer att bli en prioriterad marknad, men något pris vill Ford inte avslöja.
Se webb-tv med intervjun med Fords elbilschef, klicka här.
Diskutera: Hur ser du på elbilens framtid?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Rena elbilar klarar inte att ersätta dagens förbränningsmotorer. Det är ett faktum. Därför är det laddhybrider som kommer i första hand. Även om det känns märkligt att ha dubbla motorsystem med tanke på vikt och kostnad.
Jag kan förstå kineser och indier, för deras sätt att resonera, det är ju inte så långt från hur även vi resonerar. Men ryssarnas sätt känns omoget. Det är som vanligt att de ligger 20 år efter väst.
Jag har skrivit det förut: Om ca tio år räknar IBM med att ha revolutionerat batteritekniken då de avser att sjösätta batterier till elbilarna med räckvidd på ca 80 mil - alltså samma sträcka som idag är högst normal för i vart fall en större bensinbil. Hemligheten ligger i att batterierna delvis laddas med luft genom att man stuvar om i det här med "joner hit och joner dit". Rena elbilar kommer att få en framtid - bara batterierna klarar vettiga körsträckor.
Och sedan var det det här med elförsörjningen, elnätens kapacitet måste mångdubblas och den här utbyggnaden måste betalas. Sedan skall då elen komma någonstans ifrån och den uppgiften blir ju mindre grann att lösa i tider då Tyskland skall lägga ner alla sina kärnkraftverk. Sammantaget lär elpriserna stiga - kanske med flera hundra procent. Det som ser billigt ut idag med att köra elbil kommer att bli något annat den dagen då allt skall sjösättas på allvar. Men bättre luft får vi i alla fall - åtminstone där bilarna rullar fram ... Men för all del, om vi bygger ut vindkraften i samma takt som idag kommer den att så för typ 20 procent av elförsörjningen om tio år. Sedan får de där norrlänningarna begripa att vattenkraften måste byggas ut ännu mer. Men säg den norrlänning som frivilligt tänker släppa till några kubikmeter extra vatten.
Så, ingenjörerna kommer att fixa elbilar med enastående prestanda och långa körsträckor. Frågan är bara vad politikerna kommer att fixa - och hur mycket problem motvalssvensken kommer att orsaka.
Det är nog riktigt att så länge kostnaderna för elbilar är så höga kommer de inte att bli några storsäljare.
Tänker man sedan på det största problemet som de flesta elbilsägare har, nämligen räckviddsångesten, så kan man förstå att många tvekar.
Men just den saken kan ju åtgärdas med en laddmotor som på Volt/Ampera och den typen kan nog bli vanligare, motorn behöver ju inte vara särskilt stor, egentligen kan den ju ha ganska låg effekt, den ska ju fungera mest som nödmotor.
Men här kommer det nog olika lösningar.
Parallellhybrider som Prius är ju väl utprovade och kommer nog från fler tillverkare, men jag tror nog att det dyker upp enklare system också.
För batteridrivna elbilar är det en bit kvar innan batterierna är tillräckligt bra och har ett acceptabelt pris. Idag är de alldeles för dyra och har för kort livslängd, vilket gör att totalekonomin för en elbil kan bli katastrofal.
Som vanligt samma smörja ifrån tillverkarna.... inget annat än propaganda och oerhört tröttande....
Men så långe som det finns olja att uppbringa så kommer samma story att fortsätta ältas,....svårt det här med elbilar.
Samtidigt så står vi dumma konsumenter och fyller i med alla tänkbara (och otänkbara) argument MOT elbilarna.
Otroligt hur korkade folk är som fortfarande köper detta skitsnack som tydligen aldrig tar slut.
Ge oss EN elbil i "familjeklass" ( Focus? ) som kan rulla kanske 5 mil mellan laddningarna och sälj den för 200.000kr.
En sådan bil skulle sälja sig själv men finns det någon sådan bil?
Orsak?: Tja det är ju som sagt väldigt svårt att bygga elbilar och visst är det så att vi behöver bilar som kan rulla minst 60 mil på en tank?
Oroa er inte alla skeptiker,...elen kommer inte att ta slut eftersom att elbilen aldrig blir verklighet... ( åtminstone inte under min livstid,..samma argument fungerar ju fortfarande... )
Per_K, Batterierna var tillräckligt bra redan för över tio år sedan och höll hela bilens livslängd ser man här.
http://www.youtube.com/watch?v=4xul-H4HsMw&feature=related
De flesta av dessa bilar från 1997-2003 är fortfarande i trafik med originalbatterierna.
http://en.wikipedia.org/wiki/Toyota_RAV4_EV
Den här bilen klarade mellan 13-19 mil mellan uppladdningarna med sina 27.4 kWh lagrade i batterierna. Vilket motsvarar energin av 2,1 l bensin / 100 km vid blandad körning.
Det byggdes elbilar för hundra år sedan och det finns på museum bilar som har kvar fungerande originalbatterier.
Men man använde NiFe accar med lutelektrolyt och dessa anses inte vara lämpliga idag.
En Detroit Electric klarade 340km på en laddning, alltså för hundra år sedan!
http://en.wikipedia.org/wiki/Detroit_Electric
Sedan dess skulle man kunna tro att utvecklingen hunnit längre.
Bilarna förr saknade oftast varje form av servosystem och AC, men i motsats till de bilar som man har idag så hade de ett bekvämt i och ur steg genom att man klev in i bilen och satte sig.
Det är ganska länge sen jag läste några seriösa utvärderingar av en tänkt framtid med endast elbilar, men slutsatsen var solklar - det blir högst måttlig ökning ae elförbrukningen (vilket bland annat visar hur mycket effektivare elbilar är). Någon dubblering handlar det definitivt inte om. (Kapten tar som vanligt i så att han spricker.)
Men ni får leta lite själva!
Elbilar är i själva verket mycket enklare att tillverka än förbränningsmotorer - om vi bara haft tillräckligt bra batterier.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.