Den höjda hastighetsgränsen ska, enligt förslaget, gälla tunga bussar som har bälte för samtliga passagerare och som tagits i drift från och med 2004.
”Transportstyrelsen bedömer att den ökade trafiksäkerhetsrisken med att tillåta högst 100 km/tim för buss är begränsad. Detsamma gäller de negativa miljökonsekvenserna”, skriver myndigheten på sin webbplats.
Syftet bakom förslaget är att göra kollektivtrafiken till ett mer attraktivt val och på så sätt locka trafikanter att välja bussen framför bilen. Förslaget har nu gått ut på remiss. Intresseorganisationen Bussbranschens Riksförbund skriver i ett remissvar att resor med buss är väsentligt säkrare än resor i bil.
– Jag anser att denna fördel är större än de risker den föreslagna höjningen av hastighetsgränsen för buss på vårt lands säkraste vägar innebär, kommenterar Göran Forssén, ansvarig för säkerhetsfrågor vid förbundet.
Om Transportstyrelsens förslag får grönt ljus kan den höjda hastighetsgränsen börja gälla under våren 2013. Tidigare har en studie vid Lunds tekniska högskola visat att en större andel bussåkande skadas i stadstrafik, jämfört med åkande i bil.
Diskutera: Vad tycker du om förslaget?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Men vad fan hjälper det när den hösta hastigheten på snart sagt varje meter väg kommer att bli 80 km/h?
100?? det kör dom ju redan nu..
Transportstyrelsen kan till att börja med att som myndighet se till att Arriva som tilllåts bedriver bussverksamhet i Sollentuna sätter in bälten för sina passagerare som tidigare entreprenör hade i sina bussar som trafikerade motorväg i sin trafik. Lämpligt skulle även vara att all varningstext i bussarna var skrivna på Svenska och inte som nu på Nederlänska. Transportstyrelsen är den myndighet där inte mycket blir rätt tyvär vilket många med mig beklagar.
PREVIA nu undrar jag vilka bussar du åkt med i som haft bälten... Dom nyaste Scania bussar (Led) har bälten i bussen men dom körs på 179:an och är blåa.
ARRIVA har köpt in nya boggivagnar istället för ledbussar eftersom dom är smidigare och bättre efter vägen, docks så saknar dom tyvärr bälten.
Keolis som tidigare körde i Sollentuna hade några flera ledbussar som hade bälten, men dagens bussar är väldigt mycket bättre än dom som fanns tidigare och även säkre fast det inte finns bälte i lika många bussar numera.
Sen när det gäller texter på Nederlänska så är det därför Mercedesbussarna kommer just Nederländerna och är från 2005, men jag skulle tror att det kommer bli text på Svenska inom kort.
Sen så måste jag även säga till dig att Transportstyrelsen har inget med Stadstrafiken att göra, vill du få svar eller liknaden så ska du prata med SL och ingen annan.
Tänkte skriva precis det som henaxe redan gjort...
Håller med henaxe, vad som är mer skrämmande är att om dem tillåts köra 100 så kommer dem att köra 100 även med stående obältade passagerare (gör dem redan i Göteborg), och hur går detta ihop med att sänka hastigheterna för billister som sitter med krockkuddar och bälten om man tillåter bussarna utan kuddar och med obältade stående passagerare öka sin hastighet (pratar om vad som kommer att ske, inte vad som är lagligt)?
Inget som Transportstyrelsen föreslår numera förvånar mig... Dom föreslår 100 km/tim men samtidigt vill dom ha gå hastgheter på våra vägar och då kan dom aldrig köra 100 bussarna... IDIOTERNA på Transportsytelsen har snackat igen.
Alltså, jag bara måste ta upp ett språkfel som flera gör.
Kan ni inte skilja på "de" och "dem" - skriv "dom".
I talspråket så ersätter ju "dom" både "de" och "dem" och tillåts numer även i text.
Annars är det bättre att chansa med "de". Det stämmer betydligt oftare än vad "dem" gör.
I mer seriösa sammanhang kan såna här uppenbara skrivfel medföra att texten inte tas på allvar - eller ens blir läst.
Nej, detta är inte OT. Text använder vi ju allihop som skriver här i spalterna.
Lika väl som en del starkt kritiserar andra beträffande trafikbeteende, så borde man kunna acceptera ett språktips.
Alla 516 bussar har haft bälten för passagerarna och även ACC inget av detta återfinns i de Nedrlänska skrotbussar som nu trafikerar motorvägen vilket transportstyrelsen borde ha något att säga till om då den trafiken inte kan benämnas statstrafik. Angående varningstexter borde SL som upphandlat trafiken med skrotbussarna från Nederländerna sett till att bussarna uppfyller lagstadgade krav angående varningstexter i bussarna innan man tog bussarna i trafik kan man tycka, men SL hänvisar som brukligt till någon trafikutövare som SL inte har något ansvar för över huvud taget.
Så här stog det i texten om en tidigare svår bussolycka.
"Det vore konstigt om alla klarat sig. De som inte haft säkerhetsbälte på sig måste vara väldigt illa ute'
Där fanns det ett val att kunna sätta på sig ett säkerhetsbälte vilket inte finns i de Nederlänska bussarna. Men vid nästa svåra olycka kommer nog kravet om bälten för passagerare även här.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10751772.ab
.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.