Det rekordlånga ekipaget har tagits fram inom ett projekt vid det tekniska universitetet i tyska Dresden. Målet har varit att utveckla en buss för kollektivtrafiken i snabbväxande städer i framför allt Asien och Sydamerika.
Bussen är av dragspelstyp och har inte mindre än fem hjulpar och fyra styraxlar. Trots längden (30,7 meter) är den lika enkel att manövrera som en 12-metersbuss, enligt forskningsinstitutet Fraunhofer IVI som deltagit i utvecklingsarbetet.
AutoTram Extra Grand drivs av en dieselmotor men har också försetts med en elektrisk kraftkälla. Det innebär att bussen kan rulla upp till åtta kilometer på el.
Premiärturen äger rum i Dresden onsdagen den 22 augusti.
Diskutera: Vad tycker du om AutoTram Extra Grand?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Oj oj denna skulle vi ha i Stockholm... Skulle vela provköra den :)
Göteborg har ju tredelat också. Men "bara" 24 meter. Den här har en längre mittsektion med en axel till. Skillnaden är nog inte så stor att köra.
Klart fascinerande att den utrustats med en elektrisk motor också. Miljötänk, det gillar vi!
Helvarv i cirkulationsplats = whiplashskada :)
Otroligt härligt att se en buss som kan konkurrera ut spårvagnarna.
Undrar om den kommer att testas i Arjeplog?
Malmö ska köpa in såna här, som första stad i världen enligt sydsvenskan.
http://www.sydsvenskan.se/malmo/varldspremiar-for-superbussar/
Här är det extra viktigt att inte chauffören slår till blinkern till vänster och kör ut samtidigt som numera verkar modernt.
Vem ska nu sitta längst bak och hojta, tonåringarna orkar ju inte gå så långt!
Den lär inte få plats på bilfärjan vid skanssundet.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.