Nästa artikel
Farligare att åka buss än att köra bil
Nyheter

Farligare att åka buss än att köra bil

Publicerad 6 september 2012 (uppdaterad 7 september 2012)
En ny studie vid Lunds tekniska högskola visar att en större andel bussåkande skadas i stadstrafik jämfört med bilförare.

Forskare vid Lunds tekniska högskola har studerat hur säker en resa är från dörr till dörr med bil respektive stadsbuss, och kommit fram till att en större andel busspassagerare än bilister skadas i trafiken.

I studien har man använt sig av det nationella trafikskaderegistret Strada. Det som omfattas i undersökningen är sjukhusrapporterade skador från fyra akutkliniker i Skåne.

Under fyra år skadades 1 600 bussresenärer, vilket innebär att skaderisken under en bussresa i stadstrafik är 75 procent större än motsvarande bilresa. Man kom fram till att merparten av skadorna inte skett på grund av att bussen kolliderat utan då passagerare ramlar i bussen under färd, vid på- och avstigning samt på väg till eller från busshållplatsen. Tittar man däremot på de polisrapporterade olyckorna så är skadorna inte alls lika många.

– Om man bara tittar på den officiella statistiken så kanske man bara kan fånga upp ett hundratal, vi har hittat fyra gånger så många olyckor i vår studie jämfört med den officiella statistiken, säger Anders Wretstrand, trafikforskare vid Lunds tekniska högskola, till Sveriges Radio.

Studien gäller för endast bilisten och inte de skador som bilen orsakar andra trafikanter. Räknar man in detta så är buss ett säkrare färdsätt.

Diskutera: Tror du att buss är farligare än bil i stadstrafiken?
 

Relaterade dokument

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-09-06 13:51
PREVIA

Konstigt att inte fler skadas, för det måste vara jättesvårt att köra dessa långa bussar i mycket tät och hetsig trafik och samtidigt tala eller sms i sin mobil hela tiden som nästan alla busschaufförer gör här norr om Stockholms förorter och därmed både missar hållplatser trottoarkanter och bilar, och att resenärer tryckt för att stiga av, om bussen nu dyker upp överhuvudtaget vilket den inte alltid gör.

#2 • Uppdaterat: 2012-09-06 17:23
Thommys

Kontentan är att alla borde sitta i en bil, alltså även gående och cyklister. Faktum är att det just är en kategori människor som borde sitta i en bil istället för en buss. Det är de äldre, 75+. Idag sparar kommuner pengar och eftersträvar att äldre ska ta bussen istället för färdtjänst-taxi. De delar ut fria kort på kollektivtrafiken till äldre.

Så det är inte konstigt att olyckorna är höga vad gäller att ramla i bussen. Personer som knappt har balans till att gå på en slät trottoar ska nu in i en buss och de tror dessutom att de fortfarande är unga med friska ben och kan ta en ståplats eftersom de strax ska gå av igen. Många äldre är de som ramlar i bussarna. Man vad ska de göra det har ju i stort sett inget val längre. Ekonomin tillåter dem inte att åka egen taxi.

#3 • Uppdaterat: 2012-09-06 19:26
Roy J

Åter en överdriven, felaktig rubrik!
Sett till risken att skadas allvarligt och rentutav dö, så är bilen farligare.

Angående frågan, så är den ju faktiskt besvarad i meningen direkt ovanför den.

Inne i stan kan det inte vara lätt att köra buss, men det finns faktiskt en och annan klåpare till förare i förortsbussarna som kör väldigt ryckigt helt i onödan.
Jag åker dagligen buss från Tyresö in till Gullmarsplan och det finns en förare som är värre än det mesta. Han bromsar sent och hårt, vräker in bussen i kurvorna och lättar aldrig på bromspedalen just innan bussen stannar, så det blir alltid med en kraftig knyck.
Bäst kör en kvinna som kör mjukt och behagligt. Hon planerar hela tiden sin körning. (Jag har komplimenterat henne för detta.)
En morgon körde en ung tjej som troligen var helt färsk. Hon körde inte osäkert på minsta vis, men det gick väldigt lugnt och mycket mjukt. Vi anlände två tre minuter sent, men det var det värt.

De äldre eller handikappade som har rätt till SL-kort har också rätt till färdtjänst.

#4 • Uppdaterat: 2012-09-06 20:05
Thommys

Roy J. Sverige är större än Stockholms Landsting. Många handikappade flyttar just till Stockholm bl a för att de har en så bra färdtjänst där. Tyvärr ser det inte ut så i landet i övrigt. I kommuner med svag ekonomi har färdtjänsten en hög egenavgift för att styra över de åkande till kollektivtrafiken. Dessutom, i vissa kommuner har alla äldre, även de som inte har färdtjänsttillstånd, fri kollektivtrafik. Det är bra men det gör också att fler äldre åker buss och därmed så ökar också olyckorna.

#5 • Uppdaterat: 2012-09-07 08:23
Foxhunter

Jag är i alla fall glad över att ha en stor rejäl och säker bil att åka i. Visst tar din mycket bränsle men det är ju bara bra för då hinner det ju inte fastna en massa skit i rören. Kortare sträckor cyklar jag. Buss har jag inte åkt på 30-40 år och det blir inget med det i framtiden heller. Tänk om vi cyklister slapp alla stora hänsynlösa bussar i trafiken! De tror att de gör någon slags god gärning och tränger sig före överallt. Nej kör mer bil! Köp nya bilar så att tillväxten ger fler jobb och ekonomi till systemet för att vi ska kunna utveckla nya bränslen, bli oberoende av olja och efter så där 10-15 år kunna sänka koldioxidutsälppen radikalt.

#6 • Uppdaterat: 2012-09-07 09:52
Leif Larsson (ej verifierad)

Missvisande rubrik. Att skadas på väg till och från bussen, säger väl ingenting om hur "farligt" det är att åka buss!

#7 • Uppdaterat: 2023-03-21 08:26
Gäst (ej verifierad)

Håller med Roy J, felaktig rubrik.
Stockholms innerstad hade 2011 enligt SL 284100 påstigande passagerare per dygn, sen tillkommer resten av förorterna.
Tänk om hälften av alla dessa bussresenärer satte sig i varsin bil.

Nog sjutton skulle bilolyckorna skjuta i höjden...

#8 • Uppdaterat: 2012-09-07 17:41
keoh

Äntligen en studie som ser saken från rätt perspektiv.
Dags att studera cykeln med samma ögon?
(ingen törs)

#9 • Uppdaterat: 2012-09-19 02:18
Stene

Jag kör buss "norr om Sthlms förorter" men känner inte igen din beskrivning, PREVIA.
F.ö. känner jag en person som halkade i badkaret och slog sig i skallen. Han hade tänkt ta bilen till affären senare samma dag, alltså en bilrelaterad skada...åtminstone om man räknar på samma sätt som man gjort i studien från Lunds tekniska högskola.

#a • Uppdaterat: 2012-10-04 18:19
S-E S

Akta er för att åka kollektivt!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.