En så kallad flödesriktare ska ge bättre mätnoggrannhet i 1,6-litersmotorerna.
Max en timme ska det ta att åtgärda varje bil när Volkswagenkoncernen från och med årsskiftet inleder återkallelserna av EA 189-motorerna i avgasskandalen.
Volkswagen presenterade under onsdagen sina tekniska lösningar för att komma till rätta med problemen med för höga värden av kväveoxider för 2-liters och 1,6-litersmotorerna. Precis vad som antytts tidigare är det enklare att åtgärda 2-litersmotorerna. Här ska det räcka med uppdateringar av mjukvaran och arbetstiden är beräknad till maximalt 30 minuter.
1,6-litersmotorerna kräver ett ingrepp med montering av en så kallad ”flödeslikriktare” framför luftmassemätaren. Det är ett sorts nät som ger en lugnare turbulens i luftflödet och på så sätt ger förbättrad mätnoggrannhet. En korrekt luftvolym är en viktig parameter för att optimera förbränningsprocessen. Denna åtgärd plus en kompletterande uppdatering av mjukvaran ska reducera kväveoxidutsläppen utan att vare sig effekt eller förbrukning ska påverkas – allt enligt Volkswagens förhoppningar. Ingreppet plus mjukvaruuppdateringen ska gå att klara på maximalt en timme.
Den tyska transportmyndigheten KBA har tagit del av och godkänt Volkswagens föreslagna lösningar, men ännu återstår mätningar av alla modellvarianter för att komma fram till om Volkswagens målsättning med bibehållen effekt och förbrukning kan uppfyllas. Volkswagen har för avsikt att presentera lösningarna med den likaledes drabbade 1,2-litersmotorn före månadens utgång.
1,6-litersmotorerna kräver ett ingrepp med montering av en så kallad ”flödeslikriktare” framför luftmassemätaren. Det är ett sorts nät som ger en lugnare turbulens i luftflödet och på så sätt ger förbättrad mätnoggrannhet. En korrekt luftvolym är en viktig parameter för att optimera förbränningsprocessen. Denna åtgärd plus en kompletterande uppdatering av mjukvaran ska reducera kväveoxidutsläppen utan att vare sig effekt eller förbrukning ska påverkas – allt enligt Volkswagens förhoppningar. Ingreppet plus mjukvaruuppdateringen ska gå att klara på maximalt en timme.
Den tyska transportmyndigheten KBA har tagit del av och godkänt Volkswagens föreslagna lösningar, men ännu återstår mätningar av alla modellvarianter för att komma fram till om Volkswagens målsättning med bibehållen effekt och förbrukning kan uppfyllas. Volkswagen har för avsikt att presentera lösningarna med den likaledes drabbade 1,2-litersmotorn före månadens utgång.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Bra om dom får ordning på motorerna och att det är så enkelt som det låter här. Men finns verkligen inga negativa konsekvenser för bilägarna? Och hur ska man förhålla sig till drabbade bilar som inte blir uppdaterade?
Om detta stämmer, varför gjorde de inte så från början, hör ligger det en gravad lax begraven.
Återstår dock att bilägarna skall godkänna åtgärderna. Frågan är: skall man lita på vad ett fuskande VW säger om ev negativa bieffekter, eller kräva tester av opartiska, och icke fuskande testinstitut.
Sedan vore det intressant att höra lite djupare tekniskt om hur de löst sina problem, ordet "mjukvara" säger inte direkt så mycket.
Är det någon som på allvar tror att det bara var så enkelt och billigt att få bilen att få rätt avgasvärden CO2 utsläpp och förbrukningssiffror som man uppger? Då skulle man inte fuskat från början eller hur.
Aktiekursen går allt bättre ,och är nu uppe i 2007 års kurs vilket är bra enligt en del!
Milky, jo det vet jag men de hävdar att det inte finns några negativa aspekter.
En bit rakt rör för 30 spänn???
Som sagt, borde ha gått att göra detta tidigare.
Men som miljövän önskar jag vw lycka till !
Hmm, läser: "...tillgång till världens högst rankade ingenjörer...", ".. så här jobbar ett seriöst företag.."
Vet inte om jag kan koppla VW-fusket och fuskande ingenjörer till vare sig högt rankade, eller seriösa.
Frågan kvarstår fortfarande, vilka övriga "genvägar" har de högt rankade ingenjörerna tagit, vilka fler fusk har "seriösa" VW byggt in i sina bilar?
Ser man lite i backspegeln så finns all anledning att misstänka fusk när det gäller dåliga kamkedjor, kassa DSG-lådor, abnorm oljeförbrukning, rostande bilar och rostande gastankar -här har det nog tagits "genvägar" och fuskats hejvilt. Troligen också därför VW spontant vill mörka dessa bekymmer, så som en genuin fuskare helst försvarar sig.
Lösningarna faller på sin egen orimlighet. Om lösningen är så enkel utan negativa konsekvenser på förbrukning och effekt så varför fuska till att börja med och riskera att dra på sig 500 miljarder i böter.?
George, kan ju vara så att det är få i slutändan som vill göra uppdateringen för att dom utgår från att dom negativa effekterna är rätt betydliga. Frågan är då vad VW gör om ytterst få väljer att nappa på uppdateringen i praktiken. Och hur dom olika ländernas myndigheter ska förhålla sig till ett sånt scenario.
Finns ju också en risk att en uppdaterad bil tappar i andrahandsvärde jämfört med en icke uppdaterad bil.
Ojdå, här verkar ju Sveriges samlade motorexpertis ha skrivit redan... ;-)
Smyger ut och ska inte störa er i funderingarna..
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.