otalt släckte bilverkstäder så kallade ”tvåor” – anmärkningar vid kontrollbesiktning som kräver efterkontroll – på omkring 178 000 fordon under förra året. Jämfört med 2009 är det en ökning med åtta procent.
I dag finns ungefär 1 000 verkstäder som är ackrediterade av myndigheten Swedac för att släcka tvåor.
– Det kan spara både tid och pengar och ge mindre miljöpåverkan om du kan göra reparation och kontroll hos en ackrediterad bilverkstad som finns i närheten istället för att åka tillbaka till besiktningsstället, säger Tomas Holm, enhetschef på Swedac.
För att en verkstad ska kunna släcka tvåor måste reparationsarbetet vara utfört på samma verkstad. En kontrollant vid verkstaden kontrollerar arbetet och meddelar sedan Transportstyrelsen att bristerna åtgärdats.
Diskutera: Har du ”släckt” tvåor hos en ackrediterad bilverkstad?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Kör SAAB så jag behöver aldrig ombesikta.
Men det är bra för oss som kör Audi.
Ja det funkar perfekt.
För höga avgasvärden?
Kör in och kör ut, klart.
Betala i kassan.
Köpte nyligen bil hos en firma som är ackrediterad. Det var en begagnad bil som skulle besiktas i februari så jag begärde att de skulle besiktiga den innan köp. Det blev en 2a för kärvande broms vänster bak. Verkstaden fixade detta och släckte 2an. Nu, drygt en månad senare ligger jag och byter ett kärvande bromsok vänster bak. Orkar inte tjafsa med en bilfirma 30 mil hemifrån men läxan är att det troligtvis fuskas en hel del med dessa släckta 2or, speciellt om man ska köpa bilen av samma firma.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.