Med anledning av detta inleds på måndagen en kampanjvecka.
- Ã-kningen av antalet trafikolyckor med vilt är oroande, säger Lars Sävberger, verksamhetsledare i Viltolycksrådet. Vi genomför därför vår viltolyckskampanj under en vecka för att trafikanterna ska bli mer uppmärksamma på att det hela tiden finns vilda djur på och omkring våra vägar.
Ny lag
Kampanjen kommer att omfatta utdelning av informationsmaterial i samband med trafikkontroller, vid köpcentra och på bilprovningar. Vissa polisdistrikt kommer också att kontrollera hastigheter på särskilt viltolycksdrabbade vägar.
Ytterligare en orsak till kampanjen är att miljö och jordbruksutskottet föreslagit att riksdagen ska anta en lagändring om skyldigheter vid viltolyckor. Förändringen innebär att alla trafikanter är skyldiga att rapportera viltolyckor från och med 1 januari 2010.
I dag gäller rapporteringsplikt om djuret skadas eller dör.
- Det är en viktig skärpning av lagen, säger Lars Sävberger. Även om man inte kan konstatera någon skada på djuret så ska det ändå rapporteras till Polisen via SOS 112. Djuren kan vara skadade, men springa iväg från olycksplatsen och då behöver eftersökspatruller snabbt kunna finna djuren för att hjälpa eller avliva det så att lidandet minska.
1. En Opel på topp i test hör inte till vanligheterna men nya Insignia är på många sätt en starkt tilltalande modell. Det helt nya formatet är inklätt i en ganska elegant kaross som visserligen kan kännas stor att hantera men som också ger förnämliga utrymmen, i synnerhet för de åkande. För bagaget är det klart bättre sörjt än i föregångaren, men klassens storlastare är Insignia inte. Åkkomforten och köregenskaperna är bäst i detta test, bilen är både underhållande och mycket trygg att köra, samtidigt som ljudnivån är låg och fjädringsarbetet av hög klass. Motorn är kraftfull i alla register och, om än inte lika snål som Audis, så i alla fall rimlig i sin törst. Utmärkt fyrhjulsdrift och känsla av solitt bygge kompletterar bilden.
2. Att Volkswagen behåller funkisformen på Passat har många uppenbara fördelar. Alltrack är väldisponerad för folk och bagage, utan att vara svällande stor. Trygg att köra, trions lägsta milkostnad, men fjädringskomfort och samspel motor/låda kan vässas.
3. På många sätt är Audi i topp i klassen. Den känns välutvecklad i motor och växellåda, har verkligt fin finish i helhet och detaljer och köregenskaperna är nätta och trygga. Ett önskeval för många, förutsatt att det inte är maximala utrymmen man söker.
Kommentar av Christian Ellermark, testförare:
Det här är tre bilar med visst mått av habegär inbyggda. Alla tre är både bekväma och trivsamma att köra. Passat Alltrack har den bekvämaste förarstolen för min del. Audi A4 Allroad är kompetent i mycket, men utrymmena är i minsta laget. Min vinnare heter Opel Insignia Country Tourer. Testets bästa fyrhjulsdrift och den roligaste bilen att ratta på småvägar. Opel har slängt gubbhatten i diket och ger mer körglädje än Audi. Vem kunde tro det?
Kommentar av Calle Carlquist, testledare:
Audi är harmonisk med hög nivå i det mesta, men utrymmena är ingen stark sida. Attraktiv även i testets ”snikutförande” men kostar ändå en slant. Passat är genomrationell, har bästa bagageutrymmet och ytterst få svaga sidor, men den är inte lika bekväm som Insignia. Sista ”riktiga” Opeln kan vara en av de bästa bilar märket gjort. Rymlig, mycket komfortabel, urtrygga, spänstiga köregenskaper. En stark och personlig utmanare i klassen, min testfavorit.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Praktiskt! Såväl djur som bil och passagerare får hjälp med ett (1) telefonsamtal till 112. Kanske hjälpen kan samåka också?
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.