Transportstyrelsens siffror visar att 23 personer omkom i trafikolyckor i mars 2018. Det är sju omkomna fler än samma månad året innan.
17 av de som dog färdades i personbil, tre åkte motorcykel och två var gående som blev påkörda. Precis som när förra månadens statistik sammanställdes ser vi en ökad trend i antal mötesolyckor. I mars 2018 skedde 21 mötesolyckor, jämfört med 14 stycken 2017. Antalet singelolyckor var ungefär samma som året innan, 14 stycken.
Hittills i år har 52 personer omkommit varav 41 på statliga vägar, vilket är 11 fler jämfört med samma period 2017.
– Däremot ser vi en minskning hittills i år av antal omkomna i åldersgruppen 18-24 år jämfört med motsvarande period 2017, två jämfört med åtta, säger Khabat Amin, statistiker på Väg- och järnväg på Transportstyrelsen.
Uppgifterna i Transportstyrelsens rapport baseras på polisrapporterade dödsolyckor i olycks- och skadedatabasen Strada.
Diskutera: Vad kan göras för att minska mötesolyckorna?
Hittills i år har 52 personer omkommit varav 41 på statliga vägar, vilket är 11 fler jämfört med samma period 2017.
– Däremot ser vi en minskning hittills i år av antal omkomna i åldersgruppen 18-24 år jämfört med motsvarande period 2017, två jämfört med åtta, säger Khabat Amin, statistiker på Väg- och järnväg på Transportstyrelsen.
Uppgifterna i Transportstyrelsens rapport baseras på polisrapporterade dödsolyckor i olycks- och skadedatabasen Strada.
Diskutera: Vad kan göras för att minska mötesolyckorna?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Folk kör mer bil pga högkonjunktur=fler olyckor. Kan det vara förklaringen?
Ja, trafikvolymen ökar med konjungturen, men frågan är av vilka förare? Är det 'ordinarie' förare med normal trafikvana, eller har det tillkommit andra/yngre förare som står för ökningen?
Andelen förre som kör flera olika bilar och därigenom blir mindre vana vid en viss bil ökar hela tiden, kan vara ett problem som ibland förträngs.
Med körkort sedan mitten av 60-talet kan jag säga att senare år har mötestillbud med dåliga omkörningar ökat till en nivå som man minns från tiden med accsvaga VW eller diesel-MB. När t.o.m. blåljusbilar, utan påslaget blåljus, gör dåligt planerade omkörningar blir man närmast skrämd. Sämst är det i varje fall där 2+1 vägar övergår i vanlig landsväg utan wire, då ska alla köra om alla i ett ruggigt nollsummespel!
Aggressivare körning med omkörningar på olämpliga tillfällen - det tror jag är en av orsakerna.
Hur ligger det till med handhållet mobilprat? Trots att det är förbjudet, ser jag dagligen detta fenomen med fokus på mobilen och inte på bilen.
Förstår inte att dagens bilförare inte kan koppla upp mobilen mot bluetooth, vilket i stort sett alla bilar yngre än 5 år har. Är de så dåliga på att läsa innantill och förstå vad de läser? För inte har det mycket med teknik att göra, det påståendet är enbart en undanflykt.
Vädret kan vara en av orsakerna, i princip hela landet var snötäckt långt in i mars månad.
Mjo tror också vädret kan vara bidragande till statistiken. Mycket svartis och sånt. Tror inte mobilprat och liknande leder till så många dödsolyckor.
Sen känner jag att andelen mentalt bortkopplade människor som ligger och kör i 20-30 under skyltat ökat markant sista året bara. Självklart leder det till mer eller mindre välplanerade omkörningar.
Jag säger bara en sak: Attityden.
Somliga ska bara tvinga sig fram, i för hög hastighet, på olämpliga plater och mot mötande trafik.
"Här kommer jag, flytta på dig!!"
Håller med dig Hultarn . Det måste till en attitydförändring. Många bilister "kräver " att det skall gå att åka lika fort vintertid . Varför är det helt omöjligt att ge resan lite extra minuter vid dåligt väglag ?
Orsakerna till att olycksstatistiken är många och komplexa, och varierar lite från år till år, omöjliga att förklara till sista millimetern, ungefär som variationen i väderleken. Men trafikverket och politikerna vet alltid vad det beror på och vad som behöver göras, dvs. allt beror på hastigheten och att hastighetsgränserna behöver sänkas. Ibland får jag för mig att mycket pengar skulle sparas om alla s.k. trafiksäkerhetsexperterna skulle ersättas med en papegoja som säger hastigheten, hastigheten, hastigheten, hastigheten..osv..............................
Det går inte att komma ifrån att hastigheten har med olyckor att göra. Ju fortare man kör ju längre sträcka färdas man innan man hinner reagera på en trafikfara och dessutom får man ju längre bromssträcka. Detta får man lära när man tar körkort men många har kanske glömt det.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.