Under de senaste tre åren har en ny typ av farthinder testats i Linköping. Uppfinningen kallas Actibump och idén kommer från svenska tvåmannaföretaget Edeva.
Farthindret använder radar för att mäta hastigheten på bilar som närmar sig. Om det går för fort sänks en fallucka ned i vägbanan så att däcken slår i en stålkant. Tanken är att smällen ska vara avskräckande och bara drabba de som kör för fort.
Till sommaren ska farthindret installeras vid fyra av betalstationerna på den svenska sidan av Öresundsbron och snart kan fler falluckor dyka upp i Sverige. Till Vi Bilägare säger Marcus Raninger, försäljningsansvarig på Edeva, att ytterligare tre kommuner är intresserade av farthindret. Nya installationer kan bli aktuella senare i år.
Sedan falluckan monterades i Linköping har andelen fortkörare på den aktuella vägsträckan sjunkit från 70 till 20 procent. Enligt Edeva har inga bilar skadats.
Diskutera: Vad tycker du om idén med en fallucka i vägen?
Länkar
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Är det okey att kommunerna använder pengar till detta ? Finns det inte viktigare behov att bekosta med skattebetalarnas medel ?? Ordet "fallucka" väcker obehagliga associationer, döp om den till "hastighetsreglerare". Motorcyklister kan köra vid sidan om som det ser ut...
De värsta fartsyndarna bryr sig knappast tror jag.
Det händer inget med bilen och ingen påföljd för syndaren heller.
Vad är nyttan ?
Vilken underbar idioti! Det är fantastiskt att detta Linköpingsbaserade företag lyckats att övertyga våra politiker och vägverk om fortsatta dumma idéer i trafiken. Detta är löst på ett både billigare och bättre sätt i andra delar av Europa. Men, naturligtvis kan vi inte hämta hem dessa idéer från länder som är oss underlägsna. Att dom bygger bättre vägar, bättre järnvägar etc. har inte gått upp för beslutsfattarna. Jag har ett gott råd till de som bygger denna skit: Bygg puckelpister på vägarna. Ta sedan er bil med era familjer i och åk ut och njut av ert eget vansinne!
Vi kan väl montera sådana där varje 100m på alla vägar. Alla vet ju att människokroppen går sönder vi höga hastigheter.
Funkar säkert bra på vintern? Några gropar från eller till i vägbanan spelar ingen större roll. Man är så van. Om plogbilen kör för fort hakar säkert någon del av plogen fast i luckan och förpassar den till Återbruket. Skaffa 20" hjul så märks inte gropen så mycket.
SiggeNn skriver kloka ord. De övriga - i synnerhet argotik och Kapten - väljer jag att förbigå med tystnad.
Självklart är det här en vettig, för att inte säga fenomenal konstruktion!
Den är för den laglydige totalt omärkbar och hindrar alltså trafikflödet minimalt.
De vanliga guppen skakar om alla och är rejäla hinder för somliga sportbilar. Dessutom är de alls inte underhållsfria. De slit ner. Enligt vissa uppgifter kostar de mer i underhåll än vad Actibump gör.
Benämningen fallucka är definitivt inte lämplig. Det är som att kalla de vanliga guppen för berg.
Just detta farthinder heter ju faktiskt Actibump, som SiggeNn konstaterar.
Ambulanser? De gillar ju inte vägbulor och det här verkar värre än bulor.
Men ambulanserna kanske har någon teknik att inte drabbas av detta?
Det är de som har så fruktansvärt svårt att följa hastighetsbegränsningarna som bjudit på detta. Den här typen av farthinder där det inte händer något om man håller rätt hastighet måste väl ändå vara att föredra jämfört med de vägbulor som skakar av kalsongerna oavsett vilken hastighet man håller. Det är ytterst få vägbulor som är konstruerade så att man kan hålla angiven hastighet. Men det är svårt att ta till sig nyheter när man är motståndare till sånt som kan hjälpa till att reglera hastighet i synnerhet.
Tack Focus, äntligen ett balanserat inlägg.
Fantastiskt vilken övertro somliga har för vägbulor. En sträcka med vägbulor
efterlevs endast på bulan där man i princip står stilla för att sedan dra på för fullt till nästa där man åter står stilla på grund av att man är så förtvivlat rädd om underredet. Det som finns närheten såsom andra trafikanter skiter man i. Då kvittar det om man suckar eller ej. Det är dessutom långt ifrån alltid bulorna finns i närheten av övergångsställen. Det finns samhällen med väg 6 km lång, med 50 km/tim och vägbulor med ca 2-300 meter mellan varje utan tillstymmelse till övergångsställe.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.