Nästa artikel
Få håller hastigheten i stadstrafik
Nyheter

Få håller hastigheten i stadstrafik

Publicerad 8 april 2016 (uppdaterad 2 september 2016)
På 40-vägar fanns det flest fartsyndare enligt NTF:s mätning.
40-vägar var sämst, där körde över hälften av bilisterna för fort.
Under hösten har trafiksäkerhetsorganisationen NTF undersökt vad trafikanter håller för hastighet i tätort. På 69 mätpunkter i 23 tätorter kontrollerades hastigheten hos cirka 1,5 miljoner fordon.

Resultaten visar att 64 procent av den studerade trafiken höll hastighetsgränsen. Sämst var bilisterna på att hålla rätt hastighet på 40-vägar, där 56 procent körde för fort. På gator med 50 kilometer i timmen höll 66 procent hastigheten och på 60-vägar körde 75 procent lagligt. Där det råder 70 kilometer i timmen följde 72 procent hastighetsgränsen.

NTF konstaterar att det inte skett några förändringar jämfört med 2014 och att det kan bli svårt att nå upp till riksdagens mål om en halvering av dödsfall i trafiken mellan 2007-2020.

– Hur länge ska vi nöja oss med att konstatera att folk kör för fort och att för många dödas och skadas i våra tätorter? Om vi ska halvera antalet dödade i vägtrafiken till 2020 måste hastighetsefterlevnaden bli mycket bättre – och det börjar bli bråttom, säger Marie Nordén, generalsekreterare för NTF.
 
Diskutera: Vad tycker du om resultaten av hastighetsmätningarna?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2016-04-08 08:41
Hackenbush

Det är få som håller hastigheten överhuvud taget.
Men det är inte hastigheten som dödar, det är det plötsliga stoppet.
Plötsliga stopp orsakas ofta av dålig uppmärksamhet, chansartade omkörningar, mobilfepplande under körning, dålig attityd i trafiken men detta jobbas det inte så hårt på. Man tror att alla olyckor försvinner om man sänker max hastighet på vägarna hela tiden.
Kunde man sen rensa i skyltfloran med alla de idiotiska hastighetsgränserna vi har i dag så skulle det kanske vara lättare att hålla koll på vilken max hastighet som gäller. Ofta kan det ju vara 40, 50, 60, 70, 80, 90 som maxhastighet på endast några få mil och detta är vansinne.

#2 • Uppdaterat: 2016-04-08 09:37
saabnisse

Det är egentligen inte så underligt att respekten för hastighetsbegränsningar minskar, dels det som Hacken påpekar, den vansinniga inflationen i begränsningsskyltar, dels den i praktiken totala avsaknaden av hastighetsövervakning vilket faktiskt resulterar i något som många verkar betyda "fri" fart!
Jag försöker hålla rätt fart numera efter att ha fått betala onödiga avgifter.
Nu måste jag erkänna att jag lägger till 5% på den skyltade hastigheten och det medför 116 efter GPS på 110 väg, men det märkliga är igår 3 mil på en av våra motorvägar, körde jag om 1 (!) personbil, 11 tradare och blev omkörd av 8 personbilar. Det betyder att snitthastigheten är betydligt över 116!
Två av de omkörande blev tvingade att kraftigt reducera hastigheten eftersom tradare började en två km omkörning av framförvarande. Det konstiga var att en av de som blev inbromsad av detta lade sig max ca tio meter bakom tradaren. Gick det fortare att komma fram då?
Jag tror att enda lösningen är en återgång till vad som gällde innan skyltinflationen och en intensiv övervakning av riktiga trafikgrupper som inte enbart åker ut på glest trafikerade vägar då det är solsken och 25 grader varmt!
Det här visar ju att hastighetsövervakningen nästan enbart sköts av NTF, FMK och liknande frivilliga föreningar.

#3 • Uppdaterat: 2016-04-08 09:34
Hans Berglund

Jag bor i en by söder om Luleå där gäller 30km och vilka blir man omkörda av jo stressade föräldrar som lämnat sina barn på skolan

#4 • Uppdaterat: 2016-04-08 10:21
Roger Skagerström

Kombinationen idiotiska hastighetsgränser och bilar som bara blir säkrare och säkrare gör nog att folk slutar bry sig. Anser själv att har man kunnat åka 50 i den där jävla stan i 40 år innan så ska det nog gå nu med. I Linköping jobbar man dock aktivt för att förstöra alla investeringar i bra vägnät som gjorts. Miljoner läggs på att göra vägarna så ofarbara att folk åker buss istället. Vilket inte lär hända. Nån mupp uttalade sig och önskade att det var 30 i hela stan. Men då blev utsläppen högre, så det gick inte - än! Vänta tills vi har elbilar allihop - då kan de sätta 20 i hela stan! Jävla idioter.

NTF kanske kan titta på annat med. Hur många av de som dör i stadstrafiken är cyklister som cyklar rak ut framför bilar? Hur mycket beror på att nån inkompetent trafikplanerare satt lyktstolparna så att de skuggar passager istället för att lysa upp?
Men nej - hastigheten är det enda som betyder något!!! Jävla sopprötter.

#5 • Uppdaterat: 2016-04-08 11:35
Styggavargen

Ligger man i laglig hastighet så irriterar man övriga som vill köra snabbare. Dock ser jag alltid till att hålla övriga trafikanter på avstånd, alltså låt dem köra om eller saktar ner för att ha marginaler. Jag tycker det är viktigare att folk håller avståndet än om de kör 5-10 km/h för fort.

#6 • Uppdaterat: 2016-04-08 11:37
Guzzi

Tycker 40 km/h kan vara befogat i tätort där folk bor, går och cyklar. Ju lägre hastighet desto mindre buller. Dagens bilar är tyngre och har bredare däck som bullrar mer. För att inte tala om alla jeppar som rasslar omkring med dubbdäck då det är 10 grader varmt. Den där cyklisten som cyklar rakt ut gör såklart fel - men ska man behöva dö för det? Är det inte värt lite lägre farter i tätort för att rädda ett par extra liv? Däremot borde hastigheten på motorväg sättas i förhållande till de utsläpp man orsakar. Tex - gammal bil utan kat - max 90 km/h; för Tesla (som jag tyvärr inte äger någon) med fler utsläppsfria bilar bör det vara fri fart som på delar av Autobahn.

#7 • Uppdaterat: 2016-04-08 12:09
Farbror Blå

Jag kan hålla med om att det kan vara förvirrande med alla olika hastghetsbegränsingar, men huvudsakligen tycker jag det är det vettigt att kunna finjustera hastighetsbegränsningen till rådande trafikmiljö.
Att man pga liten upptäcktsrisk kör aggressivt och struntar i att hålla hastighetsbegränsningen är en av anledningarna till att det ser ut som det gör på våra vägar. Man har dock ett eget ansvar och jag tror alla är medvetna om att risken för olyckor ökar med ökad hastighet.
Tyvärr ser verkligheten sådan ut att ca 5-10 % inte använder bilbältet och allt för många slarvar med att bälta sina barn. Detta innebär att personerna som inte använder bilbälte sannolikt kommer skadas allvarligt om du är med i en olycka med ett sådant fordon. Sådana omständigheter bör innebära att du sänker farten.
Ungefär lika ofta som du möter en taxi möter du en rattfyllerist. Många kör trots att de är dåligt utvilade. Då allt fler surfar med sina mobiltelefoner under körning minskar inte direkt olycksrisken. Sådana omständigheter bör tala för att du sänker farten.
Att bilarna blivit allt säkrare är oftast sant, men att detta innebär att man ska kunna köra snabbare tyder på att man är dåligt insatt i hastighetens avgörande effekt vid olyckstillfället. Ingen krockkudde kan nämnvärt påverka den ökade rörelseenergin som följer med ökad hastighet och ett plötsligt stopp, vilket i sig själv kan orsaka så pass allvarliga inre blödningar att du avlider trots att krockkuddarna fungerat. Sådana omständigheter bör innebära att du sänker farten.
Det är lätt att förminska det egna ansvaret när olyckan väl är framme, men det är inte så lätt att leva med att man orsakat en annan människa död eller livslångt lidande. Sådana omständigheter kan knäcka den starkaste..

#8 • Uppdaterat: 2016-04-08 12:13
Gäst (ej verifierad)

Själv anser jag att 30 eller 40 ofta är rätt i stadsmiljöer med tanke på alla oskyddade trafikanter så upp till 50 håller jag i princip stenhårt på gränserna.

70-vägar och uppåt brukar jag dock oftast köra med "moms" när omständigheterna tillåter. Så jag är tvärtom de flesta då.

#9 • Uppdaterat: 2016-04-08 12:20
Hackenbush

Guzzi, det stämmer inte att lägre hastighet orsakar mindre buller, inte om vi pratar om skillnaden mellan 40 och 50.
Tvärtom kan det bli mer buller på lastbilar och bilar och andra motorfordon då de måste gå ner en växel och därmed får ett högre motorvarv på fordonet och då låter det mer från motorn och dessutom med högre varv ökar utsläppen. Hade man kunnat ligga i 40 med högsta växeln i hade det förstås varit annorlunda.

#a • Uppdaterat: 2023-03-21 08:26
Gäst (ej verifierad)

Enkelt fixat med fartkameror längs trettiovägarna eftersom den egna plånboken är mer värdefull än medtrafikanterna... :-)

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.