Nästa artikel
Få håller hastigheten i stadstrafik
Nyheter

Få håller hastigheten i stadstrafik

Publicerad 8 april 2016 (uppdaterad 2 september 2016)
På 40-vägar fanns det flest fartsyndare enligt NTF:s mätning.
40-vägar var sämst, där körde över hälften av bilisterna för fort.
Under hösten har trafiksäkerhetsorganisationen NTF undersökt vad trafikanter håller för hastighet i tätort. På 69 mätpunkter i 23 tätorter kontrollerades hastigheten hos cirka 1,5 miljoner fordon.

Resultaten visar att 64 procent av den studerade trafiken höll hastighetsgränsen. Sämst var bilisterna på att hålla rätt hastighet på 40-vägar, där 56 procent körde för fort. På gator med 50 kilometer i timmen höll 66 procent hastigheten och på 60-vägar körde 75 procent lagligt. Där det råder 70 kilometer i timmen följde 72 procent hastighetsgränsen.

NTF konstaterar att det inte skett några förändringar jämfört med 2014 och att det kan bli svårt att nå upp till riksdagens mål om en halvering av dödsfall i trafiken mellan 2007-2020.

– Hur länge ska vi nöja oss med att konstatera att folk kör för fort och att för många dödas och skadas i våra tätorter? Om vi ska halvera antalet dödade i vägtrafiken till 2020 måste hastighetsefterlevnaden bli mycket bättre – och det börjar bli bråttom, säger Marie Nordén, generalsekreterare för NTF.
 
Diskutera: Vad tycker du om resultaten av hastighetsmätningarna?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#v • Uppdaterat: 2016-04-09 03:07
Farbror Blå

Roger, jag kan nog tänka mig hur frustrerande det känns för dig när andra trafikanter inte gör som du önskar. Jag känner liknande känslor när jag dagligen ser alla trafikanter som verkar tycka trafikreglerna är sådant man kan göra lite som man vill med. Jag låter kanske nitisk i mina inlägg här, men jag måste dagligen förbise från flertalet bilbältesbrott och mängder av andra trafikbrott för annars hade jag inte hunnit göra annat under mitt arbetspass.
Min rekommendation är att anstränga sig ta det lite lugnare i trafiken. Man kan sällan köra in mer än några futtiga minuter ändå. Lyssna på någon schysst radiokanal under tiden du står i den där köjävlen i Linköping eller var du nu är. Blir man sen så kan man oftast ringa och skylla på trafiken ;-)

#w • Uppdaterat: 2016-04-09 07:24
Hackenbush

Jag föredrar nisse fortkörare som kör för fort hela tiden men inte tar några dumma risker när han kör som chansartade omkörningar eller annat framför Bettan som sitter och Sms:ar varenda gång hon är ute och kör.

Den som kör för fort men har koll på trafiken är en bättre förare än en som sms;ar, kollar facebook under körning och vinglar hit och dit och pendlar mellan 40-80 i hastighet.

#x • Uppdaterat: 2016-04-09 11:22
saabnisse

Farbror Blå, " Faktumet att det blivit betydligt färre renodlade trafikpoliser påverkar säkert antalet fartkontroller negativt."
Det var ju det jag undrade över i #26!
Ni borde ha lite mer kontorspersonal som tar över en del av pappersarbetet. Att låta utbildade poliser syssla med detta är verkligen slöseri.
Sedan är det kanske inte fartkontroller som enbart bör prioriteras utan de drogpåverkade som far fram i trafiken och som jag tycker är farligare.
Men ok det är väl ofta samma personer, eller som en polis från en trafikgrupp i Västmanland sa vid ett tillfälle "Rattonyktra kör ofta sakta och nära land, men brukare av tyngre droger tror de förvandlas till övermänniskor och de är svåra att hejda, vi hämtar dem ofta i delar ute i terrängen."
Naturligtvis inget trevligt arbete!

#y • Uppdaterat: 2016-04-09 11:26
Pi

Hacken - fast den som kör enligt skyltade hastigheter och är uppmärksam måste rimligen vara att föredra framför den som kör fort och gör ideliga omkörningar - även om han är uppmärksam.... Min erfarenhet är att "tullar" man på en regel (hastigheten t ex) så "tullar" man också ofta på andra regler.
Kolla också t ex alla som "fastnar i räcket" när 2-filig väg blir 1-filig - inte är det främst de som håller skyltad hastighet utan istället de som ständigt skall åka för fort och till alla pris måste köra om för att vinna nån sekund vid varje omkörning.

#z • Uppdaterat: 2016-04-09 12:44
Kalle70

Farbror Blå, jag håller med dig på flera punkter, dock ej alla. Den springande punkten är ändå den personalbrist som uppstått på grund av andra prioriteringar. Till sist ett personligt förslag från mig. Sätt ett rimligt antal bilar en "målvakt" får äga. Tror att bilar i dåligt skick framförda varsamt är en stor bov i sammanhanget.

#110 • Uppdaterat: 2016-04-09 15:58
Focus

Jag undrar vad man hade för förväntningar inför dessa ändringar av hastighetsbegränsningarna. Vad fick dem att tro att bilförare skulle hålla sig till de nya siffrorna när man inte ens var i stånd att hålla de stipulerade 30-gränserna vid skola. Ingenstans utanför storstäderna ser man några hastighetskontroller eller poliser överhuvudtaget. Det har mer och mer gått in i folks medvetande att det är fritt fram såsom alltid när det inte finns kontroller. Dessutom, för att följa hastighetsbestämmelserna måste förarna tycka de är meningsfulla, vilket inte är självklart i väldigt många fall.

#111 • Uppdaterat: 2016-04-09 17:21
Hackenbush

Jo Pi, håller med dig men om jag måste välja mellan två onda ting så föredrar jag fortköraren.

#112 • Uppdaterat: 2016-04-09 17:52
saabnisse

Jag har egentligen inget mer att tillägga utöver det jag skrev redan i #3, men jag undrar fortfarande varför man inte kan prioritera en trafikövervakning även i dåligt väder?
Ok det är obehagligt att vara polis i dåligt väder, men buset jobbar ändå och behöver väl även då en knäpp på näsan.
Kolla P- nissarna och P- lisorna, inte sjutton låter dom lite dåligt väder hindra sig i sina för samhället livsviktiga uppdrag!

#113 • Uppdaterat: 2016-04-09 18:21
Mr Bean

#Farbror Blå, Nu måste du ta till dig vad jag skrev. Generellt är det en beskrivning på hur lätt det är att konvertera och bli fartsyndare. Jag uppmuntrar inte till att köra för fort, jag har haft körkort sedan 68 rättvist prickfritt. ( Dock blev det en plump i går som jag måste leva med ). Men om så många andra kör över gränsen att de måste köra om mig, en del på ett sätt som får håret att resa sig på nacken, då anser jag att jag är en av orsakerna till om det händer något tråkigt. Kan jag då på ett säkert sätt eliminera detta genom att haka på så borde det vara ett bättre val. Hade det varit i samhällen hade jag givetvis hållit rådande fartgräns, men nu var detta på landet. Det är heller inte så att jag fått blodad tand och tycker jag kan gasa alltid, jag håller fartgränserna, även de som är korkade.
Det råder anarki på de Svenska vägarna, lika mycket som förtroendet minskat för ordningsmakten har även rädslan att bli tagen gjort det.
Ofta kör jag E6 , rena vilda västern, att bli omkörd av en lastad släpare när man kör 110 är inte roligt, inte heller att bli omkörd i vägrenen. Märkligt att man inte får ha kamera i bilen, det hade kanske dämpat leklusten hos några, särskilt om man kunde posta filen till polisen under "bra att veta" rubrik.
Fler trafikkontroller, realistiska hastighetsgränser, nyhetsrapportering om skadeläge om de som krockat, gärna med bild på fordonen. Folk måste tänka till, inte bara sitta och reta sig på en till synes obefogad sänkning av tillåten hastighet på en bred väg i obygden.

#114 • Uppdaterat: 2016-04-09 20:31
Farbror Blå

Saabnisse, läs #31 en gång till så har du svaret på din fråga. Jag förstår inte riktigt vad du har för bild av polisernas arbete. Det verkar som du tror vi sitter inne på stationen och dricker kaffe när det regnar och snöar, inget beteende jag sett iaf.

Mr Bean, jag var inte i din bil när du körde den där vägen längs E6:an, men om någon med dåligt omdöme gör en farlig omkörning bara för att du håller skyltad hastighet ska inte du känna dåligt samvete. Det du kan göra är att släppa på gasen för att underlätta något för bilen som "måste" om vid omkörningsögonblicket. Jag förstår att du har en helt annan uppfattning och säkert fler med dig. Jag kommer dock aldrig rekommendera någon att köra fortare än vad skylten och väderleken tillåter av flera skäl.
Du har en poäng i att det kan vara effktivt om tidningarna blev tydligare om hur skadebilden ser ut vid större trafikolyckor. Jag är dock fundersam angående den etiska delen när anhöriga till döda och allvarligt skadade ska läsa om tragedin mer ingående. Ibland är det bäst att lämna vissa detaljer därhän.
Jag önskar också att det hade varit fler trafikkontroller, tyvärr har poliserna många gånger fullt upp med andra jobb som måste prioriteras högre. Det viktigaste är trots allt att det kommer en radiobil när man ringer 112 och behöver hjälp. Ser du någon som framför fordonet påtagligt vårdslöst tycker jag du ska ringa 112 så kanske det dyker upp en polisbil om det finns någon i närheten .

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.