Nästa artikel
Européer väljer suvar
Nyheter

Européer väljer suvar

Publicerad 5 februari 2016 (uppdaterad 5 februari 2016)
Alltfler europeiska köpare får upp ögonen för Volvo XC60.
För första gången är biltypen störst och Volvo XC60 är bästsäljande i sin klass.
Länge har man föredragit småbilar på kontinenten. Ford Fiesta och bilar ur golfsegmentet har varit en populärt bland européerna, men nu är det suvar och crossovers som gäller. Högbyggena ökade 24 procent 2015 och med 3,2 miljoner sålda bilar har suvsegmentet nu 22,5 procents marknadsandel, enligt försäljningsstatistik som Jato Dynamics sammanställt.

20160502111209.jpg?itok=3bSkdfPL

– I likhet med övergången till SUV på den amerikanska bilmarknaden föredrar européerna tydligt dessa fordon. Fler konsumenter rör sig bort från de traditionella segmenten och MPV:er, mot suvar och crossovers. Lägre bränslepriser och det växande intresset för suvens förmåner hade ett stort inflytande på denna försäljningsboom ", säger Felipe Munoz, global bilindustrianalytiker på Jato Dynamics.

20160502110652.jpg?itok=ZqUeot69

Framförallt är det kompaktsuvar, som Nissan Qashqai, som har sålt mest i antal. Men när det gäller ökning i procent är det mellansuvsegmentet som gått framåt mest i försäljningen med +42 procent 2015. Mest sålda bil i detta segment var Volvo XC60.

20160502110632.jpg?itok=gJvGGcXo

Andra biltyper som gick framåt i Europa 2015 var sportbilar och mellanklassbilar. Lyxsedaner och MPV:er minskade sin försäljning.
 
Diskutera: Vad tycker du om att suvarna ökar i Europa?

Länkar

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#115 • Uppdaterat: 2016-02-06 19:49
ffodil

Stefan Eriksson
Skriver "Jag håller med dig om morötterna, men det ska bara gälla riktiga miljöbilar, den miljöbilsklassning som gäller är ett skämt".

Förstår inte resonemanget om att nuvarande miljöbilsklassning är ett skämt?
Efter dom mätmetoder man använt hittills har man miljöklassat efter och då är det ju helt rätt.
Om man nu får nya mätmetoder får man ju miljöklassa efter det och kanske tom. höja gränserna för att nån ska bli miljöklassade. Som sagt förstår inte resonemanget utom om man skulle ta dom nya värden och gå tillbaka i tiden med. Vem säger att själva CO g osv. man bestämt är dom rätta för att få ut nån som är miljöklassade?

#116 • Uppdaterat: 2024-05-13 23:49
Gäst (ej verifierad)

MVH AL #60: Det är just detta resonemang som är så passiviserande och världsfrånvänt! Alla från regering till individ har mer eller mindre ett ansvar för en hållbar utveckling. En kan inte göra allt, men alla kan göra något!

Man kan inte sitta och vänta på politiska beslut, när saker och ting kräver handling här och nu. För att minska utsläppen krävs att även konsumenter och företag, gör mer medvetna val. En bil har ju ofta en livslängd på runt 20 år och påverkar miljön mer eller mindre under hela tiden.

Hävdandet av att utsläppsminskningar (från drivmedel) på ett ställe skulle leda till utsläppsökningar (från drivmedel) på ett annat, är helt klart befängt!

#117 • Uppdaterat: 2024-05-13 23:49
Gäst (ej verifierad)

MVH AL: Varför skriva om gram när det faktiskt rör sig om miljontals ton? År 2014 var utsläppen av koldioxid från personbilar i Sverige 11 miljoner ton. Med ditt resonemang, så ska vi vänta på politikerna istället för att konsumenterna och företag med tjänstebilar, ur miljösynpunkt gör mer medvetna bilinköp. Sker en minskning av koldioxidutsläpp, så sker också en minskning av andra föroreningar som finns i avgaser. Miljöproblem kräver en mängd lösningar både stora som små. Jag väntar på den dagen då det istället står "Européer väljer bort suvar".

#118 • Uppdaterat: 2016-02-07 06:12
Skodaägare

Jag håller med AL om att man måste se på miljön globalt sett. Även om vi svenskar skulle sluta köra bil helt så skulle de globala utsläppen knappast minskas i någon betydande utsträckning. Har någon av miljövurmarna här över huvudtaget varit i USA och sett vad man kör för bilar där? Eller i Kina? Kommer amerikanerna sluta köpa pickups som släpper ut oändligt mycket mer än europeiska suvar, om vi i Sverige förbjuder suvar? Och ska man, som Styggavargen enbart bedöma en bil utifrån VDA liter per kilo tjänstevikt så kan jag tycka att han själv gjort ett dåligt val. En Dacia Logan väger bara 1100 kg och lastar nästan lika mycket som en Octavia.

#119 • Uppdaterat: 2016-02-07 09:47
Mumma-48

Nu var det ju Suven kontra den "vanliga bilen" som skulle behandlas. När det gäller "stygga vargens" argument att t.ex. Octavian får lasta fler kg än en Duster kan jag hävda att den praktiska nyttan med suven överväger. Bagageutrymmet är nedsänkt i Octavian=opraktiskt. Vill jag transportera ett kylskåp t.ex. är det mkt. lättare att skjuta skåpet rakt in i rätt lyfthöjd. Ett fyrkantigt lastutrymme är också nästan alltid praktiskare. Att bränslekostnaden är den samma har vi redan konstaterat.

#11a • Uppdaterat: 2016-02-07 09:53
Swemba

#66, "Även om vi svenskar skulle sluta köra bil helt så skulle de globala utsläppen knappast minskas i någon betydande utsträckning. "

Absolut! Även om hela världen slutade köra bil så skulle trenden inte vända. För att det ska ske krävs nog befolkningsdecimering, samt full kontroll av jordrotation, axis och solaktivitet.

#11b • Uppdaterat: 2016-02-07 10:30
Skodaägare

Sen tycker jag, att i ett demokratiskt samhälle så kan man inte förbjuda saker hur som helst. Vill man minska utsläppen får man göra det med beskattning. Vilket ju redan görs i sverige idag

#11c • Uppdaterat: 2016-02-07 10:46
Stefan Eriksson

Mumma-48, Octavia generation 3 årsmodel 14- har plant lastutrymme som du kan göra nedsänkt om du behöver högre lasthöjd.

#11d • Uppdaterat: 2016-02-07 12:23
Axa

Skodaägare:
Ett demokratisk samhälle kan förbjuda det som majoriteten önskar. I vettig demokrati så motiveras förbuden så att minoriteten kan acceptera och respektera besluten.
Om majoriteten på ett motiverat sätt förbjuder SUV eller andra typer att motorfordon får man finna sig i det som enskild.
Jag avskyr långtsamgående fordon som EPAtraktoret och mopedbilar men majoritetsbeslut tillåter sådana fordon så jag får väl finna mig i att svära bakom dessa i 30 km/H. Eller påverka beslutsfattare genom röst och debatt.

#11e • Uppdaterat: 2016-02-07 12:47
Styggavargen

Antifeministen, då ställer jag en motfråga... varför säljs mer än 30% nya bilar idag med fyrhjulsdrift...när den siffran låg under 5% för 10 år sedan? Har behoven ändrats? Har klimatet ändrats? Fundera du på den frågan. Du "käbblar" vidare på med dina SUV argument som jag har tyvärr tröttnat lite på att lyssna. Du framställer SUV som den bästa bilmodellen, sådana har funnits i över 25 år....varför köper vi den nu 20 år för sent? Har vi plötsligt vaknat eller vad handlar egentligen SUV om. Jag tror tyvärr många är naiva och blåögda och plötsligt så går det inte att åka i en vanlig personbil av 100 anledningar, man kommer inte in/ur bilen längre osv. Min morfar var 90 år och hade inga problem. Jag kan förstå att man har värk och lite rörelsehindrad. Men för att lägga lite strössel ovanpå, en person som tex har rullator har svårare att ta sig upp i en XC60 än att glida lite nedåt i en vanlig personbil.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.