Nästa artikel
Euro NCAP: Flera nya toppbetyg – Stellantis halkar efter
Nyheter

Euro NCAP: Flera nya toppbetyg – Stellantis halkar efter

Publicerad 25 maj 2022 (uppdaterad 25 maj 2022)
Euro NCAP delar ut fyra nya toppbetyg för krockskyddet, bland annat till Volvos elbil. Men Opel och Peugeot når inte riktigt ändra fram.

Euro NCAP har släppt en ny omgång krocktester. Den här gången får fyra av sex bilar toppbetyget fem stjärnor.

De femstjärniga bilarna är Kia EV6, Mercedes C-klass, Volvo C40 och Volkswagen Multivan. Samtliga har ”fantastiskt” krockskydd, enligt Euro NCAP, med ett betyg på 90 procent eller mer.

Även krockskyddet för barn får höga betyg, men det skiljer en del i skyddet av fotgängare och cyklister vid en krock. Mercedes C-klass har aktiv motorhuv som ”poppar upp” vid en olycka och lyckas därmed betydligt bättre än Kia EV6. Men när det gäller aktiva säkerhetssystem ligger istället Volvo C40 i topp.

Peugeot 308 och Opel Astra når inte hela vägen fram till ett femstjärnigt krocktestbetyg.

Lite sämre gick det för Stellantis nya kompaktbilsduo Opel Astra och Peugeot 308 som bygger på EMP2-plattformen. Båda bilarna får fyra stjärnor och når inte upp till samma krockskyddsnivå som de femstjärniga bilarna.

”Det talar emot uppfattningen att skillnaden mellan fyr- och femstjärniga bilar bara beror på aktiva säkerhetssystem, även om så ofta är fallet”, skriver Euro NCAP i en kommentar.

Det är framför allt skyddet i brösthöjd för både män och kortare kvinnor som får bakläxa i Stellantisbilarna. Ingen av dem har heller mittmonterad krockkudde i kupén som har visat sig vara ett effektivt sätt att minska krockvåldet mellan passagerarna. Bilarna har flera aktiva säkerhetssystem, men inte lika många och avancerade som konkurrenterna.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (16)

  • 28 maj 2022 N-iklas skrev: PSA har…
  • 28 maj 2022 Det är farligt att leva och…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.