Euro NCAP, som krocktestar nya bilar och sätter betyg på hur säkra de är, ska genomföra de största förändringarna på ett decennium.
Den viktigaste nyheten är ett resultat av suv-trenden som innebär att allt fler bilköpare väljer en stor, tung och högbyggd bil. Försäljningen av suvar har ökat explosionsartat de senaste åren och det har höjts röster från olika håll om hur farliga de högbyggda bilarna kan vara för mindre bilar.
Precis det ska Euro NCAP nu börja testa. Stora bilar, framför allt suvar, som ger oproportionerligt stora skador på mindre bilar vid en olycka ska straffas.
"Win-win för trafiksäkerheten
Euro NCAP har tagit fram ett särskilt test som görs i 50 km/tim och som mäter hur mycket större bilar ”trycker in” mindre bilar vid en krock.
– Målet är att uppmuntra tillverkare av större bilar att dela upp bördan vid en krock med mindre bilar. Historiskt sett har suvar och andra stora bilar erbjudit väldigt bra krockskydd för passagerarna, men mindre bilar som de krockar med kan ibland lyckas mindre bra, säger Matthew Avery, forskningschef på Thatcham Research och en av styrelsemedlemmarna i Euro NCAP.
Enligt honom innebär nyheten ett mer rättvist krocktestbetyg som blir en ”win-win-situation” för trafiksäkerheten.
Läs också: Biljättarna vill slippa säkerhetskrav – på grund av corona
Ny krockdocka – för sex miljoner
Euro NCAP ska införa flera andra nyheter framöver.
• Först ut är en ny krockdocka som bättre ska likna en människa. Men den blir dubbelt så dyr som den tidigare krockdockan och går loss på hela sex miljoner kronor per enhet, enligt uppgifter till Auto Express.
• Nya system för att upptäcka trötta förare ska granskas och betygsättas.
• Biltillverkare som på olika sätt talar om för räddningstjänsten hur personer som fastnat i bilen vid en olycka kan skäras loss får pluspoäng, och Euro NCAP ska även titta på hur bilen larmar SOS efter en olycka.
• Euro NCAP ska granska om förare och passagerare riskerar att skada varandra vid en sidokollision. Vissa nya bilar har en så kallad ”mittkrockkudde” mellan framstolarna.
• Autobromssystem som har uppsikt över området bakom bilen och kan nödbromsa vid risk för en olycka får extrapoäng. Det gäller även om systemet klarar av korsningar.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Då får man stå ut med att ens tunga och dubbelt så säkra bil har några mindre stjärnor i krocktesten i fortsättningen!
För dem i den tunga bilen som råkar ut för fyllot, drogpåverkade, chanstagaren, Körkortslösa, telefonknappande, biltjuvar eller någon av de tiotusentals som borde stoppats av sin läkare kan nog stå ut med att ens bil saknar stjärnor när man klarat livhanken om olyckan är framme.
Så en Maybach 62 med en tjänstevikt på ca 3000 kg är alltså mindre farlig för en småbil vid en krock då jämfört med en SUV...
Dessutom, hur många stjärnor har en tung lastbil? Jämfört med dem åker vi alla i "småbilar".
Varför illustrera artikeln med en bild som visar två bilar i helt olika proportioner???
I verkligheten är inte Fiaten så liten jämfört med Mercedesen.
Hum! Intressant att de som kör påverkade och med kast omdöme inte kör den tyngsta suven. Givetvis så är det värdelöst att försöka påverka biltillverkarna att göra bilar som endast har tanken att "jag ska klara mig bäst" och med hög tyngd och högt placerade stötfångare (gentemot mindre bilar) så tar jag ju hjälp av den mindre bilen vid kroken. Jag får ju en rejäl deformationszon i den andra mindre bilen å det är ju bra.
Suveriet medför inte längre den största viktökningen utan hybrid- eller helelbilar genererar med detta sätt att resonera den mesta riskökningen!
Ska alla dylika få minuspoäng?
Helt rätt.
bgl#
Nu gällde det Suvar= högbyggda, tunga och stora.. Så det gäller inte bara vanliga tunga bilar, såsom en Tesla S. Det är väl främst att är stora och högbyggda, som gör att de ”kör över” och mosar en småbil..
Helt rätt. Många företag vill nog inte köpa nåt utan alla stjärnor, så då ramlar någon äcklig suv bort som tjänstebil. Skatten kan ju alltid höjas oxå.
Vikten har skenat på senare år..och ingen är kritisk till utvecklingen, förlåt om jag tjatar. SUV trenden bidrog till mer utsläpp och tyngre bilar som drar mer energi. Jag vet inte hur ni andra tänker, men när något skall gå på batteri...borde man inte satsa allt på att få batteriet att hålla så länge som möjligt? Att ens tänka på bygga en eldriven SUV är "fel tänkt" enligt mig. Jag gillar inga sportbilar heller... och vi behöver inte bygga "för låga" bilar heller. Jag tror nästan alla kan vara nöjda med en bil som är 1,5-1,55 meter hög...och som väger tex max 1.8 ton... det borde täcka 98% av alla behov för att transportera en familj tex. Jag gillar inga små bilar heller kan jag säga...att åka runt i en Toyota IQ är ingen jag ens vill att någon skall göra. Men dagens bilar tenderar till att bli överdrivet, och behoven som alla talar om är överdrivna... det borde finnas lite mer förnuft och måttlighet.
Styggavargen: Håller med dig ang vikterna.
En elbil som Hyundai Ionic electric väger 1495 kg, en 5-dörrars halvkombi.
Det är elbilen med lägst energiförbrukning tack vare formen/vikten.
Med batteri på drygt 38 kw/h blir vikten lägre, men räckvidden är ändå drygt 31 mil !
Varför den inte säljer bättre än vad den gör är en gåta.
Vad gäller bränsledrivna bilar så finns en del vettiga modeller, men trenden med SUV är stark.
Och "folk" följer gärna trender...även dumma trender.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.